Tegemist tegelikult üsna lihtsa ja loogilise tööga, aga võibolla on kellelgi ka sellest juhendist kasu.
Asjad mida vaja läheb:
* 5 x 2pinnist pistikut (oomipoes komplektid saadaval, kus nii emane kui isane pool + pinnid)
* 1 x 1pinnine pistik/klemmid
* umbes 4-5m kaablit (soovitatavalt 2 erinevat värvi vähemalt)
* termorüüs vastavalt juhtme paksusele
* isekleepuvad led ribad (3 ledi ribas, 4 riba kokku) (siin võib kasutada ka teisi valgusallikaid, mulle sobisid need kõige paremini lihtsama paigalduse ja soodsa hinna tõttu) Oomipoes 30senti üks riba, värvi saab ise valida.
* näpitsaid
* nuga või juhtmekoorija
* lüliti
* puur vms lüliti jaoks koha tegemiseks
* jootekolb koos tinaga
* kruvikeeraja ristpeaga
* 17 padrun koos narrega
Kuna mul oli juba varasemast ajast valgustus iseenesest tehtud, siis oli mul lüliti jaoks auk juba tehtud keskkonsooli el akende lüliti juurde. Mõistlik oleks valida lülitile kõigepealt koht ära, siis saab selle järgi juhtme pikkusi mõõta.
Vana süsteem oli tervete juhtmetega otsast lõpuni, seega ei saanud detaile, kuhu ledid kinnitusid ilma juhtmeid lõhkumata küljest võtta. Sellepärast otsustasingi kogu asja otsast lõpuni uuesti teha.
Alustasin asjadest, mida sai mugavalt laua taga teha. Minu lülitil on alumisel küljel 4 klemmi.
Mass, Toide, lülitatav toide ja lüliti tulukese toide. Et asi oleks korralikum, saaks osta ka sobiva suurusega klemmid, mis otse lüliti otsa sobivad ning juhtmed nende külge joota. Minul tol hetkel neid klemme ei olnud, seega jootsin juhtmed otse pistiku klemmide otsa.
2 pin pistik jätsin massi ja lüliti toite jaoks, ühene pistik jäi väljuva toite jaoks ning märguande tulukese toite võtsin samuti väljuva toite juhtmest.
Lüliti jaoks saab lauataga juba pistikute emased pooled ka valmis teha. Juhet ca 15cm varu ning pistik otsa.
Järgmisena siis LED ribad. Mõistlik on mõõta juhtmejupid autos valmis ära vastavalt sellele, kuhu on plaanis valgusti kinnitada. Võiks olla mõningase varuga. Ledi ribal on ühes otsas märgitud + ja - klemmid. Sinna tulebki joota siis vastavad juhtmed. Enne seda tuleb noaga klemmide pealt kaitsekumm maha koorida. Jootmine ise on üsna ebamugav, kuna klemmid ei taha tina hästi külge võtta. Pärast jootmist võiks asi jääda midagi sellist(enne isoleerimist proovida veidi sikutada, kas ikka on korralikult kinni):
Seejärel PIN'id ja pistikud külge. Mina eelistasin jätta autosse mineva juhtmestiku külge emased pistikud ja valgustite külge isased, aga suurt vahet pole. Et endal oleks hiljem veidi lihtsam, vaatasin koguaeg, et mass ja toide saaksid kõikidel pistikutel samasse pessa (antud pistikul siis oli üks pesa kandiline ja teisel üks nurk ümar). Klemmid pigistasin kokku lihtsalt tavaliste näpitsatega, kuna vastavat spetstööriista mul polnud käepärast.
Pistik külge, isoleerteibiga ring peale, et vähegi viisakam jääks ja ongi üks valmis. Sama teha ka ülejäänud kolmega, seejuures jätta meelde, millised käivad ette, millised taha. Esimestel peaks juhtmevaru pikem olema.
Edasi juba autosse.
Tagumiste valgustite juhtmed
Mina kinnitasin tagumised valgustid esiistmete külge. Kõige etem viis sinnani juhtmed vedada on põrandavaiba alt. Sellejaoks on vaja autost välja võtta esiistmed. Mõned aastad tagasi said istmesoojenduse juhtmed sarnasel viisil veetud, seega oli vaibas juba õiges kohas auk olemas. Kellel pole, saab selle augu ise sisse lõigata.
Et juhtmeid õigesse kohta vedama pääseks, peab eemaldama käsipidurit ümbritseva keskkonsooli plastiku.
Minul oli kahte värvi juhe kasutusel, pruun ja punane. Neile panin otsa emase pistiku, isoleerisin mingi jao ära (see, mis vaiba alla jääb) ja ajasin pistiku vaiba alt läbi. Sättisin ta enamvähem nii kaugele kuhuni ta peaks ulatama (iste liigub edasi tagasi, sellega peab arvestama) ja mõõtsin ära juhtmete kogu vajamineva pikkuse (ohutulede lülitini + väike varu) ning lõikasin ülejäänu ära. Kordasin seda sama ka teise poolega.
Pildil valge pistik
Tagumiste valgustite massi võtsin mina kunagisest tuhatoosi klemmist, mis minul niisama keskkonsooli all vedeleb. Mõlema poole plussjuhtmed koorisin otsast ära ja keerasin omavahel kokku ning vedasin käigukangi juurde.
Esimeste valgustite juhtmetega sama lugu - pistik otsa, plastikute-polstrite alt õigesse kohta pistik ära vedada ja üleliigne juhe otsast maha lõigata. käigukangi nupu alla peaks jääma 2 lahtist + juhet ja 2 - juhet.
Toimingud käigukangi juures.
Et pääseks kuskilegi ligi, tuleb eemaldada käigukanginupp-, nahk ning svamm mis kõige all on.
Nüüd peaks näha olema ohutulede lüliti juhtmed ( Mõistlik oleks kasutada siiski tuhatoosi lambikese juhtmeid, kui need niisama vedelevad. Mina mingil arusaamatul põhjusel esimese paigalduse ajal mina neid ei märganud ja ühendasin juba ohutulede lüliti juhtmete külge asjad). Et termorüüsi saaks kasutada, tuleb nii toite kui massi juhe läbi lõigata.
Nüüd tuleb võtta lüliti-(eelnevalt valmis tehtud emane osa), juhi valgusti-, ja üks ohutulede lüliti poolsetest massijuhtmetest ning need külg külje kõrval omavahel kokku keerata. Seejärel nende kolme juhtme peale venitada termorüüs ja lükata see nii kaugele tahaotsa kui võimalik, muidu jootmisel tõmbab ta juhtme soojenedes varem kokku ja muutub kasutuks (omal juhtus mitu korda nii)(termorüüsi ostes tuleb seda meeles pidada, et rüüs peab mahtuma mitme juhtme peale). Järgmiseks võtta kundepoolne massijuhe ja see keerata kokku ohutulede lüliti massi jjuhtme teise poolega. Nüüd juhi ja kunde pooled kokku joota korralikult ning termorüüs peale tõmmata
(pildil tuleb ka üks punane juhe teiste massi juhtmete sekka, sest minul sai poole tegemise ajal pruun juhe lihtsalt otsa)
Sama ka lüliti emase poole + juhtmega ning ohutulede + juhtmega.
Lüliti toitepistik peaks saama selline:
Praeguse seisuga on veetud kõikide tulede mass ja toide lülitisse. Jäänud on veel lülitist tuleva toite ühendamine.
Lülitist tuleb veel üks juhe välja, kuhu siiani pole miskit ühendatud. Laua taga valmis tehtud emase juhtme külge tuleb ühendada nüüd KÕIK valgustite + juhtmed ning need seejärel termorüüsiga ja isoleerteibiga isoleerida.
Pärast seda on jäänud üle vaid kõik valgustid ja pistikud üle testida, enne kui ledi riba kleepima hakata.
Kui kõik toimib, on vaja kõik emased pistikud paika sättida ning ledi ribad sobivasse kohta kleepida ja ära ühendada. Tagmiste puhul tõmbasin mina paari nipukaga ka igaks juhuks tugevamalt nad kinni, kuna tagaistujatel on teinekord kombeks jalaga igalpool hõõruda. Varasemalt on paaril korral juba asi laiali hõõrutud kuid pärast nipukatega kinnitamist asi püsib.
Minul jäi tulemus igastahes selline:
Valguse tugevus on kellaploki valgustusega koos reguleeritav
Asi pole kindlasti mitte kõige vastupidavam ning ka mitte kõige professionaalsem. Kõige nõrgem osa asja juures ongi LED riba ning selle kinnitumis viis ja kui kehvasti juhtmed ta külge joodetuna jäävad. Aga LEDi riba asemel võib kasutada mistahes valgustit.
Kui on soov teha koos salongivalgustiga kustuvad ja süttivad jalavalgustid, tuleb kogu see lülititeema välja jätta ning vool võtta hoopis otse laelambist.
Loodan, et kellelgi on sellest õpetusest abi.
TSI e36 jalavalgustus lülitiga
Foorumi reeglid
Teemad tuleb vormistada korralikult ja informatiivselt!
Teemad tuleb vormistada korralikult ja informatiivselt!
- Voldemar
- Huviline
- Postitusi: 27
- Liitunud: 02.07.2014 22:06 40
- Peamine sõiduk: Bmw e36
- Telefon: 56379948
- Asukoht: Järvamaa-Koeru
- Kontakt:
Re: TSI e36 jalavalgustus lülitiga
Suured tänud, sain jällegi targemaks mis teist moodi nüüd teha, eelnevalt tegin mina nii ,et kui keegi avab ukse hakkavad ledid tööle.
Asi pole autos vaid asi on see kes seda autot juhib.