Elektriautorubriik

Vaba teema
Vasta

Kas sul on kodus oma parkimiskoht?

Hääletus lõppes 31.12.2015 02:28 45

Jah (või ainult talvel määran oma koha mida koristada)
49
63%
Ei, kuid vajadusel saaksin ühele kohale parkima jääda
9
12%
Ei, selleks on kindlasti vaja ühistu abi, olen juba proovinud
12
15%
Pole tähelepanu pööranud, ei tea veel
8
10%
 
Hääli kokku: 78
Kasutaja avatar
AARE540
Huviline
Postitusi: 10054
Liitunud: 31.01.2004 22:43 11
Peamine sõiduk: Saab 9-5 Aero, BMW 540i '94, Scania R500 '18
Telefon: 53311120
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas AARE540 » 17.12.2018 14:28 57

Hendrik38 kirjutas:Tesla hulluga vaielda on sama nagu veganiga. Ta läheb üle sõidutee ainult selleks, et seda öelda :lol:
See oli väga hästi ja õigesti öeldud :cool:
Ma olen seda siin teemas vist juba ka öelnud, aga ma ei saa aru, miks mõnele see e-auto promomine ja hea sildi külgekleepimine nii oluline on :roll:
See jätab täpselt sama mulje nagu igasugu usuhullud, veganid, õigetele inimestele (ma ei pannud meelega jutumärke ümber) vikerkaarevärvilised ja isegi miks mitte tele- ja raadioreklaamid- mitte kedagi ei koti, niikaua kui eelpoolnimetatud asjad isiklikult ei puuduta. Asjaomastele on aga tegu ainuõige ja lapiku maailmavaatega, ehk siis need on inimesed, kellel on selline nägemus, et on "minu arvamus ja vale avamus". See elu hinnaga musta roosaks rääkimine ja oma arvamuse teistele, mittehuvitatutelele pealesurumine on ÄRRITAV.
PS! Ära tsiteeri eelnevat postitust!
Leimar Henk
Huviline
Postitusi: 65
Liitunud: 20.03.2013 23:01 17
Peamine sõiduk: bmw e53 M57TUD30 05'

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas Leimar Henk » 17.12.2018 16:18 09

Sellega on see teema, et nö. "suure valgustuse" kogemine võib pimestavalt mõjuda. :mrgreen:
Kasutaja avatar
ttsys
Huviline
Postitusi: 4771
Liitunud: 20.07.2011 17:24 45
Asukoht: Tallinn, Tel:51905398
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas ttsys » 17.12.2018 17:08 17

Muidugi füüsika!
Kogu sellel viimati siin paisatud arutlusel pole mitte midagi kummalist või ebademokraatlik, kuid sellise idee peale tulla, et korteris pannakse auto laadima nagu mingi droon läheb väga inetuks huumoriks. Vaevalt sellised imelikud multikamõtted kuskile "õli tulle valavad". Lihtsalt trollite seda teemat. Ilusti öeldes räägite asjadest, millest vähe aru saate.

Maailm kaotas vähemalt 15 aastat strateegilist tehnoloogiarendust just sellistele hädise nõudluse poole moodustunud kontingendile, kes lakkus ja lakub tänaseni sisepõlemismootorite olemust. Samade vaeste pensionifondide raha koos mõjuvõimsate kõrge tootlikusega "lolli rahaga" investeeriti aastakümneid tupikus olevasse tehnoloogiasse kuni asi sõna otseses mõttes räpaseks klounaadiks paljastus. See ei ole tänaseni täielikult peatunud ja kestab välja sureva põlvkonna nõudluse jõul muidugi mingi aeg veel edasi, aga erinevus on selles, et see ei ärritanud aastakümneid mitte kedagi. Täna ärritub muutusi mitte taluv klounaad ja nii peabki. Kõik varastasid arenguenergiat hoogsalt ja rõõmuga. Solidaarselt ja laiahaardeliselt-vastastiku kasumlikult justkui mitte keegi ei surunud mitte midagi peale, sest see vargus oli kõigile kasulik, sh ka maha jäänud teadmiste ja oskustega täidetud rahvaga riikidele, mille võib tuletisena ka üksiku subjektini taandada, kusjuures ka siis teemas on need "oma arvamuse esindajad" kenasti olemas. Mis on aga täna? Kellele on kasulik, et arengule vargust kui ballasti kinnitada? Kellele? Seda ei julgeta kõva häälega välja öelda, sest muutustega, millega mõistus ja kinnistunud harjumused kabelimatsu saavad juba eos tekitavad ärritust. ;)

Välja juhatuseks kõigile näkku meeldetuletus nimega "Great Horse Manure Crisis of 1894".
1898 arutati ülemaailmalisel linnade planeerimise ja arenduse konverentsil kuidas lahendada kolossaalseks kasvava hobusesõnniku probleem linnades. Lahendust ei leitud.
https://www.historic-uk.com/HistoryUK/H ... s-of-1894/" onclick="window.open(this.href);return false;
toomik kirjutas: Isegi, kui ülikiire laadimine välja jätta, kas te kujutate ette, milline näeb välja see voolukaabel, mille otsas ühe kesmise magalarajooni majad ripuvad, kui igas korteris on ööseks elektriauto laadima pandud.
BumBum
Huviline
Postitusi: 1002
Liitunud: 20.08.2014 20:05 22
Peamine sõiduk: BMW X5 3.0d
Asukoht: Norra

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas BumBum » 17.12.2018 23:22 08

Kuidas lahendada kortermajade elektriautode probleemi?! Tallinn juba tegeleb sellega, suunab teid ühistransporti kasutama. Hiinlased on leiutanud vahepeal laadimisroboti, mis hoolitseb selle eest, et auto aku laetud saaks. Ja see veel on algeline lahendus. SINA seal, arvuti taga, mõtle hea lahendus, saad rikkaks ja kuulsaks!
Suures euroopas on kasutusel autojagamisteenused kortermajades. Tööl käid ühistranspordiga ja kui autot vaja, broneerid.

Meil on vanad harjumused. Miks meil on vaja sõita ja kas meil on vaja alati sõita autoga.
Esimesele töökohale sõitsid väga paljud ühistranspordiga, siis tuli raha, tuli auto, tuli mugavused.

Kellel kasulik.... See on tõesti hea küsimus. Aastaid tagasi, kirjutati sellest, Eestit ähvardab trahv, aastal???, kui keskkonnasaastet ei ole vähendatud. Põhiprobleemiks ikka meie põlevkivi. Tuli elektriauto toetus või oli see varem.... Sinna aega mahtus otsus, mis pani aktsiisi kütteõlile, jne, jne. Kõik see saab algused keskkonnasaaste vähendamisest.
Elektriauto on üks nendest, mis sunnib meid oma harjumusi muutma. Hiljuti arutlesime Jaguar i-Pace sõiduulatusest. Igapäevane tööauto, mis võimaldab nädala sõita tööle ja koju ja vahepeal kasutad kiirlaadmist. Võimaluse korral lükkad aeglase laadimise juhtme sappa. Auto ei vaja igapäevaselt 1-100% laadimist. Mõnele piisab nädalas ühe korra laadimisest.

Hyundai Kona ja Kia Niro on autod, mis pakuvad 400-500 km plusskraadidega sõiduulatuseks. Kallid küll aga raha ka ei ole veel. Ei ole mõtet siis asja mahamatta. Uus 7 või 5 seeria BMW on ka "vähe" kulukas ost.
Aeg muutub ja elektriautode soetamine muutub taskukohasemaks. VW lubas 25tuhat eurot maksvat elektriautot aastaks 2020: https://www.electrive.com/2018/09/24/vw ... 000-euros/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hindadest veel. Kasutatud Nissan Leaf, 10tuh eurot. Kaks korda suuremat remonti uuemale BMW-le teed on see raha kulutatud. Paraku küll nende kasutatud Leafide sõiduulatus ei ole suurem asi ja eeldab igapäevast laadimist.
Kui palju teist vahetaks oma auto elektriauto vastu, kui selle maksumus oleks 10-15 tuh eurot ja sõiduulatus 500km ühe laadimisega? Kas on ikka nii halb see elektriauto? Isegi kui istmed oleks puidust ja rool püksirihmast.
Kasutaja avatar
RaikoK
Huviline
Postitusi: 1274
Liitunud: 14.05.2011 18:18 58
Peamine sõiduk: BMW E93 325i

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas RaikoK » 17.12.2018 23:42 16

Ühistranspordist rääkides, siis minul näiteks poleks mingi probleem tööl käimiseks ühistransporti kasutada kui meil see transpordivõrk ainult vähe etem oleks

Hetkeseisuga lihtsalt kuluks mul näiteks ühistranspordiga 60min+ vs ca 20min autoga , ehk 1h30 niigi lühikesest päevast kulutaksin lihtsalt ära :roll:
Kasutaja avatar
AARE540
Huviline
Postitusi: 10054
Liitunud: 31.01.2004 22:43 11
Peamine sõiduk: Saab 9-5 Aero, BMW 540i '94, Scania R500 '18
Telefon: 53311120
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas AARE540 » 17.12.2018 23:47 34

ttsys- sa räägid "muutusi mittetaluvast klounaadist". Kas see, et näiteks minul ja paljudel teistel, kel pole VEEL elektriautosse usku, teeb selle kohe klouniks? Vähemalt mina ei saa väita, et kunagi tulevikus suriseva autoga sõidan, kuid seni, kuni ma seda omal valikul ei tee, tundub selle kõige haipimine vähemalt mulle pealesurumisena. Kui keegi tahab elektriautoga sõita- palun väga, mina vähemalt temast kui inimesest halvasti ei arva, aga sisepõlemismootoriga sõidab nii praegu kuik
ka vähemalt lähitulevikus enamus inimesi, seega järelikult klounid oleme me enamus.
Viimati muutis AARE540, 18.12.2018 00:03 40, muudetud 1 kord kokku.
PS! Ära tsiteeri eelnevat postitust!
Kasutaja avatar
ttsys
Huviline
Postitusi: 4771
Liitunud: 20.07.2011 17:24 45
Asukoht: Tallinn, Tel:51905398
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas ttsys » 18.12.2018 00:00 03

Rahu. Mitte keegi ei suru elektriautot teile tagumiku alla täpselt sama moodi nagu keegi ei ole teid aheldanud mingi uhiuue eurodiisli või mõne muuseumieksponaadi külge.
Nõudlus moodustub ikka omavahenditest. Kui vahendeid ei ole siis ei ole ka tarbitavat.
Kui tahate saastada siis vaja maksta. Millest on raske aru saada? Loomulikult on primaadil raske seda seedida, et mingil hetkel ei ole lihtsalt füüsiliselt seda asja, millelt saastevähendajat maha monteerida või otse öeldes lolli mängida. See ei peagi meeldima. Elab ja harjub ära. Kui harjub. Kui ei harju siis maailmas on kohti, kus saab elada nagu keskajal vmi.

Muide Illinois-st on 2021 selline mürsk tulemas:
https://www.youtube.com/watch?v=0eRCYhPy2Mw" onclick="window.open(this.href);return false;
toomik
Huviline
Postitusi: 211
Liitunud: 19.09.2013 10:42 59
Peamine sõiduk: 530d E39
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas toomik » 18.12.2018 13:21 38

Kui tahame saastada ... ? okei jätame saastamise välja, sest seda purki, kust toorained masinate tootmiseks tulevad ja kust see elekter nende liigutamiseks tuleb, ma ei viitsi avama hakata, kuid kuidas see ei ole peale surumine (tagumiku alla surumine), kui kõike peale elektri hakatakse lisaks maksustama ja nendega liiklemist piirama?

Ma usun, et arenenud maailmas on väga vähe inimesi, kes meelega dinosauruseid kõrvetab ja atmosfääri saastab. See aga ei muuda fakti, et inimestel on vaja töö tegemiseks (loe: elamiseks) liikuda, ning praegu on see ainuke variant. Kogu meie ühiskond töötab sellisel kujul, nagu ta praegu on, diislit põletava transpordi najal. Ilma selleta sa vahetaks naabri Petsiga kartulit kana vastu.
Sellest jutust siis võiks järeldada, et kogu see rahvas, kes ei ela linna servas põllu peal, peaks töölt ära tulema, poes jala käima ja nädalavahetusel (elektri)taksoga kahe laadimisega maale sõitma, sest arvestatavat ühistransporti meil ju ei ole?
Ja tagasi selle põllu juurde tulles, inimesed ei anna endale aru, kui palju elektrienergiat sinna aku sisse läheb võrreldes sellega, mida nad kodus kasutavad. Kui terve põllu jagu eramuid oma peene Tesla laadima panevad, siis nende linnaosa vooluga varustav kaabel hõõgub maa sees samamoodi, nagu kortermajadelgi.

Kogu selle elektri hulluse juures kõige tobedam ongi see, et me kuuleme iga päev, kuidas keegi kuskil ehitas veel võimsama elektriauto, välja tuleb miljoni kilovatine elektrikastiauto, mis teeb 100km/h poole sekundiga, kohe kohe tulevad 300km läbida suutvad elektrisadulveokid (?!?), autotootjad hakkavad terveid mudelirivisid elektriautodeks ringi tembeldama ja riigid elektrifitseerivad paarikümne aastaga kogu riigis liikuva masinapargi, aga mitte keegi ei ole välja mõelnud, kuidas kogu seda masinaparki liikumas hoida. Millal te viimati lugesite uudiseid selle kohta, mis kogu selle elektriautonduse tegelikult ka kasutatavaks teeb? Isegi elektrivõrgu laiendamisest, et elektrimasinate laadimist võimaldada ei ole räägitud.
Esimene samm, mis peab olema lahendatud, on tegemata jäetud, ning otse profit-i kallale asutud. Sisuliselt meid utsitatakse selja tagant kuristiku suunas, ning asjaolu, et ees ootab kuristik, on future me jaoks lahedada jäetud.

Kohe siia otsa tuleb nüüd kommentaar, et kui elektriautosid ei ehitata, siis need jäävadki kalliks ja keeruliseks ja tehnoloogia ei arene ... ma usun, et meil on praeguseks olemas kasutatav elektriauto. Eletriauto sunniviisilise kasutusse surumise ja veel võimsama Tesla ehitamise asemel tuleks asuda selle infrastruktuuri kallale, mis sadades tuhandetes elektriautosid käigus peaks hoidma. Kui seda ei ole võimalik tööle saada, siis tuleks kogu see elektriautondus maha kanda ja mingi tehenoloogia kallale asuda, mis tegelikult ka töötab.

disclaimer: elektriauto all ma pean silmas aku pealt töötavat elektrimootoriga autot. Aku on selles süsteemis mitte töötav osa. Elektrimootor ise on ilmselt kõikidest sisepõlemismootoritest pea jagu üle ja ei ole probleem.
BumBum
Huviline
Postitusi: 1002
Liitunud: 20.08.2014 20:05 22
Peamine sõiduk: BMW X5 3.0d
Asukoht: Norra

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas BumBum » 18.12.2018 15:03 39

Kaabel ei hakka kusagil hõõguma. Koju sa ei saa paigaldada kiirlaadijat, sinna tuleb hetkel max 22kw.
BMW i3 näitel 33 kWh aku, auto võtab type2 otsast vastu 11kW tunnis, maksimaalselt, kokku kulub 0-100 4.5 laadimist, aeglane laadimine 3kW, 11 tundi. Aeglane laadimine on võrdne koduse normaalse tarbimisega, mida siiski üldjuhul soovitatakse ajutiselt. Plussiks on see, et auto on igal hommikul soe kui vaja.
Lisaks sellele on kiirlaadimine, mida tarbid läbi vahendaja, "tankla".
https://www.zap-map.com/charge-points/b ... ing-guide/" onclick="window.open(this.href);return false;

Need inimesed kes elavad maal, on palju paremas olukorras. Neile on rohkem autot vaja, kütusele kulutavad raha ja võimalusi ühistranspordiga liikumiseks on vähe. Lisaks sellele on neil tõenäoliselt ka oma maja, mis võimaldab auto laadimist paremini korraldada. Elektriauto, hetkel kulukas väljaminek, kuid kas kuulõpus ületab liisingu ja elektriarve summat, mis kulub tarbitud diislile ja hooldusele?
Arnis oskab vast öelda, kui palju maksab talle kuus elektriauto laadimine!?
See sama kasutatud Leaf oleks hea asendus, eriti kui on võimalus laadida autot ka sellel ajal kui tööl oled.

Kohustust elektriautot osta ei ole, paremini tarbime meediast imeravimite ja muude kahtlase väärtusega asjade reklaami. Ei ole probleemi.
See, et Eestis midagi ei ole, see ei ole näitaja. USA-s müüakse päris palju Teslasi ja kõik toimib. Kõik tuleb vastavalt vajadusele ja nagu öeldud, arendus käib kõigis suundades. 10-15 aasta pärast räägitakse uuest akutüübist. Teadlased uurivad võimalust ehitada autokerest aku, võimalik on, kas ka otstarbekas ja ohutu, see kõik nõuab investeeringuid.
tfv
Huviline
Postitusi: 235
Liitunud: 09.08.2013 14:16 35

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas tfv » 18.12.2018 15:06 00

toomik sa oled voolu saanud või miks nii pahane?
elektrit saab muudmoodi ka kui diislit või kivi põletades. näiteks päiksest, tuulest, merest, jõest...
kuna sulle tundub et vaielda meeldib, siis viskan ka esimese ettejuhtuva lingi kaasa https://www.businessinsider.com/largest ... rld-2018-9" onclick="window.open(this.href);return false;
Kasutaja avatar
ttsys
Huviline
Postitusi: 4771
Liitunud: 20.07.2011 17:24 45
Asukoht: Tallinn, Tel:51905398
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas ttsys » 18.12.2018 15:12 31

Ei tule tellitud vastust. Tuleb hoopis selline vastus, et hoia oma tervist enne, kui sellist nivood üleval hoides elektronimpulss ajuinsuldini viib. Ei ole vaja muretseda asjade üle, mida ei ole võimalik muuta ning (tehnoloogia)evolutsioon on nimelt üks selline vigur.;)

Kui oma hirmudele kaasarääkijat otsid siis pöördu näiteks 18 sajandis elavate Amisite poole ja aruta seda, kuidas näiteks Õismäele igale korterile oma hobusetalli koht rajada.;)
https://et.m.wikipedia.org/wiki/Amišid
toomik
Huviline
Postitusi: 211
Liitunud: 19.09.2013 10:42 59
Peamine sõiduk: 530d E39
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas toomik » 18.12.2018 15:50 48

Te saate valesti aru. Ma ei ole elektrirevolutsiooni vastu. Ma olen selle vastu, kuidas seda tehakse.

Loomulikult on ilma pikemalt süvenemata lihtne öelda, et toomik sa oled tagurlik jobu, et endiselt dinosauruseid tahad põletada ja sa võiks amišite juurde minna :D

Paluks siia siis hüpoteetiline lahendus ka sellele, kuidas näiteks Tallinna suuruse linna jagu autosid ööga päikest, tuult ja jõgesid kasutades elektrit täis laadida ...
Kasutaja avatar
ttsys
Huviline
Postitusi: 4771
Liitunud: 20.07.2011 17:24 45
Asukoht: Tallinn, Tel:51905398
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas ttsys » 18.12.2018 16:03 53

Elad ja jälgid. See kõik saab olema õigel ajal või natuke hiljem.
Tarkvara on kõige selle juhtumise keskmes ja justnimelt see hakkab arengukiirust määrama mitte jõukaabli ristlõige. Akud ja superkondensaatorid jne vahetavad tehnoloogilist põlvkonda. Ei ole vaja otsida vastuseid küsimustele, mida ei ole nõudlus esitanud ning elada tuleb ka omas ajas. Tulevik on nagunii. Visioon on olemas ja tuleb ka nõudlus koos pakkumisega. Nagu öeldakse: "anna aega atra seada".;)
arnis
Huviline
Postitusi: 7684
Liitunud: 11.01.2011 22:28 08
Peamine sõiduk: Nissan Leaf 2014
Asukoht: Keila

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas arnis » 18.12.2018 16:39 21

toomik kirjutas:Te saate valesti aru. Ma ei ole elektrirevolutsiooni vastu. Ma olen selle vastu, kuidas seda tehakse.
Siis tee paremini :)
Lihtne on kritiseerida tegijaid, aga teeks ise ka midagi ära :o
Ma ei näe probleemi selles, et "surutakse" elektriautod järgmise dekaadi raamesse.
Ma ei näe ühtegi põhjust, miks peaks "surumist" edasi lükkama ülejärgmisele dekaadile,
küll aga näen piisavalt põhjusi, miks seda kindlasti mitte teha.

Elektriauto võtab minul minul 6MWh aastas, mis on mingi osa majapidamisest, näiteks kolmandik.
Suur põhiosa sellest on öösel. Laeb 16A'ga, sellest jätkub kõikidele.
Kordan, 16A (3,5kW) on piisav 90+% autoomanikele (ja ala 99% linlastele).
32A (7kW) ei ole tarvilik. Mida suurem on aku, seda vähem on 32A vajadus, mitte vastupidi.
KSP - kõrgsurvepump
toomik
Huviline
Postitusi: 211
Liitunud: 19.09.2013 10:42 59
Peamine sõiduk: 530d E39
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas toomik » 18.12.2018 17:34 38

arnis kirjutas:Siis tee paremini :)
Seda ma ju omast arust öelda tahtsingi, et enne, kui jõuliselt elektriautot peale suruma hakata, tuleks alustada sellest, kuidas suurel hulgal energiat elektriautode tarbeks linnadesse saada.
Tänapäeva elektriauto probleemide lahendus paistab aga enamusele olevat, et paneme aga rohkem akusid peale ja laeme aga suurema vooluga, et kiiremini saaks.
ttsys kirjutas:Tarkvara on kõige selle juhtumise keskmes ja justnimelt see hakkab arengukiirust määrama mitte jõukaabli ristlõige.
Kui ma ütlen sulle, et võtame kätest kinni ja teeme energiaringi, ning selle imeliku nipiga saavad kõik su mured lahendatud, siis kas sa usuks seda?
Ristlõikest saame me mööda ainult siis, kui keegi uue füüsika välja mõtleb, mille järgi liikumiseks vähem energiat kulub, või energiat ühest kohast teise manada saab - nagu näiteks talletada seda elektrijaama (või tuulepargi) kõrval mingis vedelikus, mida siis inimesed kiiresti oma masinatesse saaks valada ... oh wait ...

Tegelikult sai kogu see jutt alguse eelmisel lehel soovitusest Googeldada ja füüsikat õppida. Minu point on see, et ka elektriauto pooldajad võiks seda teha. Ühe autoga arvutades kannatavad numbrid isegi natuke silma kinni pigistades kriitikat, kuid kui nüüd natuke suuremalt asjale peale vaadata, siis ei ole midagi lust ja lillepidu see ettevõtmine.
Kasutaja avatar
ttsys
Huviline
Postitusi: 4771
Liitunud: 20.07.2011 17:24 45
Asukoht: Tallinn, Tel:51905398
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas ttsys » 18.12.2018 17:49 20

Kordamine on tarkuse ema. ;) Õppige füüsikat noored!
Inimkond oskab täna vaid murdosa elektrienergiat ekspluateerida - midagi sarnast nagu ajupotensiaali kasutus.;)
See hirm mingist ületamatust lõviamprist Hrjusovkas on täna sama koomiline mure nagu New York-is tulevikus aset leidev hobusesõnniku probleem 1894. Rahu. Ei tulnud poole meetrist sõnnikusillutist prognoositud aastaks 1950 ja ei tule ka elektriautodele allikatest puudust. Võimalik, et asjad üldsegi hõljuvad ka 50 aasta pärast siis juba ning tänane asfalt on energiaväli. Kõik on võimalik. Füüsika on sama. Inimesed on füüsikaga.
arnis
Huviline
Postitusi: 7684
Liitunud: 11.01.2011 22:28 08
Peamine sõiduk: Nissan Leaf 2014
Asukoht: Keila

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas arnis » 18.12.2018 18:27 23

Piisab nutikast laadimisliidesest (EVSE), mis arvestab koormust.
Ükski meie kodustest seadmetest ei ole peakaitset arvestav ja ÜLDISELT korke välja me ei peksa.
Nutikad liidesed on olemas ja ka kasutusel.

Esimese astme nutikus on lõpptarbija peakaitsme põhjal.
Ehk kui korterile on antud 20A, siis liides reguleerib voolu vastavalt sellele piirile.
"Vene ajal" kui oli sellega rohkem muret, siis kasutati prioriteedirelee põhimõtet.
Kui ühe ahela koormus suureneb üle määratud piiri, siis teine ahel (boiler näiteks) katkeb.

Teise astme nutikad liidesed suhtlevad omavahel.
Ehk näiteks KÜ iga korter on 20A-se piiranguga, aga KÜ ise on 3x100A peakaitsmega,
siis vastavalt trahvode näitajatele, mida keskseade jälgib, vajadusel piiratakse
autode laadimise kiirust. See tähendab, et ühes KÜs on vähemalt üks tosin elektriautot,
siis on reaalne, et väikese KÜ peakaitse ei kannata välja.


Teoreetiliselt saab olla ka kolmanda astme nutikus, see suhtleb juba võrgupakkujaga.
Saab teoreetiliselt nii teise astme keskseadmega suhelda kui ka otse võrgupakkujaga üle neti.
Need otsesuhtlejad on juba välja mõeldud, aga minuteada ei ole laialdaselt kasutusele võetud veel.
Point pole ainult selles, mida lähim transformaator jaksab, vaid ka selles, mis seisus
on keskpinge (ja võibolla isegi kõrgpinge) võrk. Kui seal on probleemid, saab paarikümne
millisekundiga koormust langetada ILMA et kellegi mikrolaineahju kell vajaks sättimist (brownout).
Elektriautot absoluutselt ei liiguta fakt, et laadimine aeglustub/hangub lühiajaliselt.
See võib toimuda kasvõi iga minut kümme korda.
Väidi vähemülbemad võrgupakkujad maksavad selle eest isegi kompentsatsiooni.
Ei tea mil Elektrilevi nii kaugele areneb :lol:

Hetkel on päevane tüüpkoormusgraafik selline. Kogu punasest joonest allpool valge ala on ideaalne
kasutamata võimsus autode laadimiseks.
Pilt
Külmima kuu lõikes näeks see välja selline. Arvestada, et kogu kollaseks toonitud ala on kasutamata võrgukoormus. Ilma igasuguse investeeringuta (v.a. nutikad laadimisliidesed) saab nii maal kui linnas kasutada seda kollaseks toonitud kasutamata võrgu (mitte energiatootmise) ressursi.
Pilt



Hetkel ei ole meil siin Eestis vaja sellega tegeleda. Sammume Norra sammudes, väga lihtne.
KSP - kõrgsurvepump
BumBum
Huviline
Postitusi: 1002
Liitunud: 20.08.2014 20:05 22
Peamine sõiduk: BMW X5 3.0d
Asukoht: Norra

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas BumBum » 18.12.2018 22:19 00

toomik kirjutas: Paluks siia siis hüpoteetiline lahendus ka sellele, kuidas näiteks Tallinna suuruse linna jagu autosid ööga päikest, tuult ja jõgesid kasutades elektrit täis laadida ...
https://cleantechnica.com/2018/11/17/50 ... wer-plant/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lahendus on veel lihtsam. Kõikidele parkimiskohtadele laadimisliides. Öösel inimesed magavad, ei tee süüa, ei pese pesu(enamus ma arvan), tuled on kustus. Kui nüüd igast korterist ööseks pikendusjuhe tõmmata autoni, kas siis midagi muutuks?
Lisaks sellele on olemas juba lahendus, kus seisvat elektriauto akut kasutatakse teise auto laadimiseks. https://youtu.be/NDYhihUbovM" onclick="window.open(this.href);return false;
toomik
Huviline
Postitusi: 211
Liitunud: 19.09.2013 10:42 59
Peamine sõiduk: 530d E39
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas toomik » 19.12.2018 11:24 51

Kõik need graafikud on ju toredad küll, aga mitte kuskil ei mainita numbreid. Elektriauto täis laadimiseks kuluv energia ei ole võrreldav kodus kasutatava energiaga, kui sa just mingit järgmist hash coin-i suures mahus ei kaevanda.
Praeguse seisuga ei suuda Eesti Eneriga sulle tagada seda 16A, või 20A mis sa nende käest ostnud oled, kui kogu su alajaama taga olev rahvas seda täies mahus kasutaks. Oletame, et kogu see ülal mainitud tarkus on implementeeritud, siis jah kodus saaks auto laadimise ajal led lambi valgel lehte lugeda küll, kuid kiire googeldus ütleb, et 16A laadijaga laeb näiteks Jaguar I-Pace 12 tundi. See juba tähendab, et ööga laeme oma auto äkki nibin-nabin ära. Aga kui nüüd laadimisvoolu jooksvalt kärbitakse? Käime üle päeviti tööl? Ei lae akut kunagi täis? Ainult best-case scenario on kaetud.

Parkimiskohtade laadimisliides üksinda ei muuda mitte midagi. Seal pole vahet, kas vool jõuab sulle tuppa ja sealt autosse, või otse parkimiskohale. Pudelikael on ikkagi alajaamas.
Igasugune "laeme teiste autode pealt" on ühte autot omavale inimesele kahes mõistes idiootne lahendus. Esiteks, ei ole aku laadimine 100% efektiivne ettevõtmine, mis tähendab, et teisest akust laadides juba visatakse energiat atmosfääri kiirgusna, ning teiseks, mitte keegi ei taha naabri Petsi autot oma küttega täita. Või sina oleks õnnelik, kui ma öösel su paagist diisli oma paaki imeks? Selline asi töötab ainult mingites firma fleet-ides ja seal ka jääb esimene aga püsima.
Me räägime siin ühiskonna elektritarbimise mitmekordistamisest. "Kasutamata energia" arvelt seda ilmselt teha ei anna. Google ütleb mulle, et maailma keskmine leibkonna energiatarbimine on 3500kWh aastas. See teeb ~290kWh kuus (minul on oluliselt vähem). Üleval mainitud Jaguari näitel on see vähem, kui 3 laadimist (90kWh + 10%). Eeldusel, et see masin saab lubatud range-i kätte, siis mina isiklikult tuleks sellega välja, kuid ma tean paljusid, kes ei tuleks (ja ka mul on peres 2 autot). See tähendab best-case scenario 2x suurem energiatarve ühe leibkonna kohta.

St loomulikult on lahendused olemas - isegi meie, diletandid siin foorumis suudame need välja mõelda. Täpselt nende kallal peakski praegu töötama, mitte seadustega autosid tühja koha peale peale sundima. Palju aga sellest kuulda on olnud? Eestis mitte midagi - muidugi Eesti ei ole ka elektrifitseerimise eesrindlane. Üleval mainitud Soome, või Taani, Holland, Saksamaa kohta pole ka kõrva jäänud, et nad suures mahus oma elektrivõrku uuendaks.

Klient peab tahtma omale elektriautot osta, ning kui selleks on infra olemas, siis nad ilmselt tahavad ka. Praeguses seisus, ma võib-olla mõtleks elektriauto peale, sest neid on liikvel vähe, AGA, kui ma teaks, et kõikidel mu naabritel on ka elektriauto ja infra kallal ei ole mitte keegi mitte midagi teinud, siis on vastus kindlasti ei.
StenV70
Huviline
Postitusi: 1374
Liitunud: 12.04.2009 13:34 56
Asukoht: Tallinn

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas StenV70 » 19.12.2018 12:53 27

Ühesõnaga võiks ma leafi osta omale ja igapäevasõite sellega kärutada ning pikemad otsad autoga teha?
Mul jookseb 40A koju.
Kasutaja avatar
ttsys
Huviline
Postitusi: 4771
Liitunud: 20.07.2011 17:24 45
Asukoht: Tallinn, Tel:51905398
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas ttsys » 19.12.2018 14:28 00

Just. Ja rõhk sõnale "võib" mitte "peab". Pealegi on valik oluliselt suurem kui Leaf.
arnis
Huviline
Postitusi: 7684
Liitunud: 11.01.2011 22:28 08
Peamine sõiduk: Nissan Leaf 2014
Asukoht: Keila

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas arnis » 19.12.2018 16:17 50

toomik kirjutas:Kõik need graafikud on ju toredad küll, aga mitte kuskil ei mainita numbreid. Elektriauto täis laadimiseks kuluv energia ei ole võrreldav kodus kasutatava energiaga, kui sa just mingit järgmist hash coin-i suures mahus ei kaevanda.
Ole hea ja loe ikka postitused lõpuni läbi :roll:
arnis kirjutas: Elektriauto võtab minul minul 6MWh aastas, mis on mingi osa majapidamisest, näiteks kolmandik.
Üsna lihtsad ja arusaadavad numbrid. 6MWh, ehk 6000kWh aastas, ehk 500kWh kuus.

Lisan veel lingi, palju meil kodud keskmiselt tarbivad. Suurusjärk on täpselt õige.
Kolmandik. Mitte elektriküttega korteri puhul kuni pool olemasolevast elektrikulust.
Antud väide, et ei ole võrreldav kodus kasutatava energiaga, on kategooriliselt vale.
https://blog.stat.ee/tag/elektritarbimine-kodudes/" onclick="window.open(this.href);return false;
KSP - kõrgsurvepump
arnis
Huviline
Postitusi: 7684
Liitunud: 11.01.2011 22:28 08
Peamine sõiduk: Nissan Leaf 2014
Asukoht: Keila

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas arnis » 19.12.2018 16:22 59

StenV70, kui sul ühel faasil 40A sisse vurab, siis saad ilma vaevata 16A'se laadimisliidese paigaldada.
Muidugi oleneb, palju sul kütteallikaid selle 40A taga on. Boiler+ elektriline põrandaküte+ soojuspump?
Äärmisel juhul prioriteerirelee. Lisab installatsioonile hinda ala 50€.
Viimati muutis arnis, 19.12.2018 21:31 30, muudetud 1 kord kokku.
KSP - kõrgsurvepump
tfv
Huviline
Postitusi: 235
Liitunud: 09.08.2013 14:16 35

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas tfv » 19.12.2018 17:06 03

arnis kirjutas:
toomik kirjutas:Te saate valesti aru. Ma ei ole elektrirevolutsiooni vastu. Ma olen selle vastu, kuidas seda tehakse.
Elektriauto võtab minul minul 6MWh aastas,
sirvisin kiirelt aga ei leidnud, mis elektrikaga sõidad?
StenV70
Huviline
Postitusi: 1374
Liitunud: 12.04.2009 13:34 56
Asukoht: Tallinn

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas StenV70 » 19.12.2018 17:30 28

Jookseb sisse kolm faasi, elektrilised põrandakütted on esikus, üleval vannitoas ja esimese korruse vannitoas... Neid ei kasuta kuna on piisavalt soe.
Kütab õhk-vesi soojuspump 16kw vist oli.
Kolme faasiline jookseb sisse, ma elektriga väga sina peal pole ja võin valesti midagi kirjutada kuid 3x40A peaks olema.
toomik
Huviline
Postitusi: 211
Liitunud: 19.09.2013 10:42 59
Peamine sõiduk: 530d E39
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas toomik » 19.12.2018 18:11 22

arnis kirjutas:
toomik kirjutas:Kõik need graafikud on ju toredad küll, aga mitte kuskil ei mainita numbreid. Elektriauto täis laadimiseks kuluv energia ei ole võrreldav kodus kasutatava energiaga, kui sa just mingit järgmist hash coin-i suures mahus ei kaevanda.
Ole hea ja loe ikka postitused lõpuni läbi :roll:
arnis kirjutas: Elektriauto võtab minul minul 6MWh aastas, mis on mingi osa majapidamisest, näiteks kolmandik.
Üsna lihtsad ja arusaadavad numbrid. 6MWh, ehk 6000kWh aastas, ehk 500kWh kuus.

Lisan veel lingi, palju meil kodud keskmiselt tarbivad. Suurusjärk on täpselt õige.
Kolmandik. Mitte elektriküttega korteri puhul kuni pool olemasolevast elektrikulust.
Antud väide, et ei ole võrreldav kodus kasutatava energiaga, on kategooriliselt vale.
https://blog.stat.ee/tag/elektritarbimine-kodudes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Palun vabandust, aga ma ei tea, kui palju Teil elektriautole kulub, kuid minu hinnagud enda läbisõidu alusel olid enam vähem samas suurusjärgus.

Mitte võrreldavaga pidasin silmas, et ei ole võrreldav sellega, et sul on kodus telekas ja elektriauto. Elektriauto on vähemalt korra, kuid enamusel kordades suurem kulu, kui terve majapidamise kulu kokku. Ja loomulikult see sõltub kui suures lossis elatakse, ning millega seda köetakse.
Lõpptulemus on ju sama. Kui iga inimene omaks elektriautot, siis surve elektrivõrgule kõige ideaalsema tulemusena kahekordistub, kuid reaalses elus ikkagi mitmekordistub ja seda ainult inimeste isiklike autodega. Seda ei kannata tasa teha ainult öösel ära kasutamata jäänud võrguenergiaga.
Või arvutasin ma midagi valesti?
arnis
Huviline
Postitusi: 7684
Liitunud: 11.01.2011 22:28 08
Peamine sõiduk: Nissan Leaf 2014
Asukoht: Keila

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas arnis » 19.12.2018 21:48 08

toomik kirjutas:Seda ei kannata tasa teha ainult öösel ära kasutamata jäänud võrguenergiaga.
Või arvutasin ma midagi valesti?
Selle jaoks tegingi tüüpkoormusgraafikule kollase pinna. See on kasutamata võrguresurss jaanuaris.
Kui praegune võrk saab piikvõimsusega hakkama, siis kõik see võimsus, mis jääb punasest
joonest allapoole, on lausa SOOVITUSLIK ära kasutada. Koormus võrgule võib kahekordistuda.
Võrk ei hooli keskmisest koormusest, võrk hoolib ainult maksimaalse väärtuse mitte ületamisest.
PS: mida ühtlasemalt kasutatakse ööpäevas elektrit, seda efektiivsem on üleüldine elektritootmine.

StenV70, seega on sul 120A võimsust kõikide faaside peale kokku.
Soojuspumba maksimaalne tarbimine on sul umbes 5-6kW, Seega igalt faasilt kuni 10A (2,3kW).
Seega igal faasil on sul veel 40-10A=30A võimsust üle. Elektrik, kes asja paigaldama hakkab,
peab ainult valima, milline faas valida auto laadimiseks. Igal faasil on piisav varu. Välistada võiks
sellised, kus on näiteks veekeetja või siiski need põrandakütted (äkki mõni öö tahad siiski sisse lülitada),
siis ei pea prioriteedireleega tegelemagi.

Mõned elektrikad (Tesla, BMW mõni) toetavad ka 3-faasilist laadimist, 3x16A. Kuigi sel mingit
mõtet ei ole, saad sa kodus laadida autot ka 50km tunnis (11kW koguvõimsus).
Kokkuvõttes, muretsema ei pea. 3x40A on rohkem kui piisavalt. Mul endal on majal 3x25A :lol:
KSP - kõrgsurvepump
StenV70
Huviline
Postitusi: 1374
Liitunud: 12.04.2009 13:34 56
Asukoht: Tallinn

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas StenV70 » 19.12.2018 23:14 21

Siia on jah kunagisest ajast poole küla vool peale jäänud... Ülejäänud küla on lihtsalt oma kappi kolinud.. :D
Kasutaja avatar
Muhv
Klubiliige EKBK
Postitusi: 2194
Liitunud: 18.11.2002 23:35 02
Peamine sõiduk: E36, i01s, F15

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas Muhv » 20.12.2018 10:06 15

Uh, kus andmine!

Võrgu piir ilmselt tõesti niipeagi meil ette ei tule. Miks kritiseerijad arvavad, et kõik elektriautod igal öösel laadimist vajavad? Meie laeme näiteks talvel 3x, suvel 2x nädalas. Valdavalt öösel, 3,5 tundi max. Tavaliselt vähem, kuna akut päris tühjaks ei sõida. Võtab see sama palju voolu kui elektrikeris saunas 2 tunni jooksul. Laupäevane saunaskäik võrdub seega umbes täpselt nädalase auto “küttekuluga”.

Paarismajal, kus mõlemal perel palju asju töötab elektriga, on 40A kaitse. Laadija on mul 32A ja on paigutatud faasile, kus pole ei pliiti ega soojuspumpa. Kordagi pole veel “korke” välja löönud.
Kasutaja avatar
ttsys
Huviline
Postitusi: 4771
Liitunud: 20.07.2011 17:24 45
Asukoht: Tallinn, Tel:51905398
Kontakt:

Re: Elektriautorubriik

Postitus Postitas ttsys » 23.12.2018 19:21 00

https://youtu.be/PvISgdwMGRs" onclick="window.open(this.href);return false;

https://mobile.abc.net.au/news/2018-11- ... fmredir=sm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vasta