1. leht 1-st

E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 10.06.2010 12:40 10
Postitas karmo_k
Kuna viskosidur hakkab otsasi andma ja väljas suvi, siis tahaks kiirelt teada, kuidas viskot asendada elektrilise ventikaga. Idee järgi peaks kõlbama vist konditsioneeri ventikas? Samas, kas see annab ikka kohapeal seistes piisavalt jahutust? Ja kuna radikas konditsioneeri anduriga, siis saaks temp. anduri sinna keerata?

Kui keegi on omal asendanud visko elektrilise vendiga, võiks kirjeldada tööprotsessi?

Uut viskot ei kipu ostma, kuna nagu näha on eluiga suht lühike neil ja maksavad päris korraliku kopika.
Väidetavalt peaks elektrilise ventilaatoriga sooja mootori puhul ca. 5-10% mootori koormusest vabanema ja sellest tingituna vähenema ka küttekulu.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 10.06.2010 13:37 06
Postitas indro
Auto pole küll sama aga E36-le sai paar nädalat tagasi paigaldatud Spali 280mm el. vent. Ostsin Carshop.ee-st Spali 280mm puhuva el. vendi, MR Gasket 1992 paigalduskomplekti ja Derale paigaldustarvikud, kokku ca 1500.- letihinnana. Paigaldatud sai see vent radika ette ja vähemalt E36-l oli see väga lihtne. Andur on selline peenike pulk mis surutakse läbi kärje võimalikult lähedale radika pealevoolule. Paigalduskomplektis on andur ja reguleeritav relee koos juhtmetega. Minul ulatasid need ilusti kaitsmekarpi ja sai toide topelt kaitsme alla veel pandud. Konditsioneeeri anduri jaoks on tal ka sisend olemas, nii et saab ka selle ilusti tööle.

Vendid: http://keisei-racing.com/kataloogid/vent/
Kinnitustarvikud: http://www.derale.com/
Paigalduskomplekt: http://www.mr-gasket.com/ProductDetails ... election=2
karmo_k kirjutas:Kuna viskosidur hakkab otsasi andma ja väljas suvi, siis tahaks kiirelt teada, kuidas viskot asendada elektrilise ventikaga. Idee järgi peaks kõlbama vist konditsioneeri ventikas? Samas, kas see annab ikka kohapeal seistes piisavalt jahutust? Ja kuna radikas konditsioneeri anduriga, siis saaks temp. anduri sinna keerata?

Kui keegi on omal asendanud visko elektrilise vendiga, võiks kirjeldada tööprotsessi?

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 10.06.2010 16:17 05
Postitas joffe
Kahjuks ei oska öelda, kust lähemat infot saab, kuid paar aastat tagasi juhtusin lehele, kus pakuti E34- le el. vendi komplekti (tuulekoda, kinnitused, andurid, vent, ühendusjuhtmed, no kõik, mis vaja) meie rahasse ümber arvestatult ca 1600 krooni. Hind oli muidu USD- es, võib olla annab aimu, kust otsida. :|

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 10.06.2010 17:31 59
Postitas HrHuu
Foorumikasutaja sander k kasutab jahutusvedeliku jahutamiseks ainult kliimaventi.
http://foorum.bmw-club.ee/viewtopic.php ... #p14243564

Tee ka nii... ei pea isegi raha kulutama.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 10.06.2010 22:40 14
Postitas hansu
karmo_k kirjutas: Idee järgi peaks kõlbama vist konditsioneeri ventikas? Samas, kas see annab ikka kohapeal seistes piisavalt jahutust? Ja kuna radikas konditsioneeri anduriga, siis saaks temp. anduri sinna keerata?
Radikas ongi ju temp.andur kondi veitika jaoks. Kahe astmeline 91 ja 99*C(V8 on see nii). El.vent peaks kohapeal ikka parem olema, kuna visko otsas olev vent käib tühikäigul ju vägagi aeglaselt ringi.
Endal just plaanis visko asendad el.vendiga, kuna ei meeldi see kuuma mootoriga kohalt minnes vendi ulgumine ja mootori poomine. Mõte oli ka lihtsalt visko ära võtta ja loota kliima vendi peale, aga kuna need ju roostetavad iga talv kinni siis panen mootori poole radikat teise el.vendi.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 10.06.2010 23:04 45
Postitas volli777
el, venti paigaldades peab jälgima mis pidi ta ka töötama jääb

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 11.06.2010 12:12 32
Postitas hansu
volli777 kirjutas:el, venti paigaldades peab jälgima mis pidi ta ka töötama jääb
See ju loogiline. Välja poole puhuma panna pole mõtet.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 13.06.2010 14:03 39
Postitas sander k
Tds-l on mootoris andur, mis rakendab kliima ventika 96 kraadi juures järgi. Muidu kõik hea, aga kui oled kõva käru vedaja, siis see lahendus ei sobi. Sel juhul kipub see töötemp ikka sinna 100 kraaadi juurde mis on palju. Niisama ringi paugutades pole probleemi kuumaks minemisega.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 13.06.2010 17:55 09
Postitas Kalev

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 13.06.2010 23:57 55
Postitas karmo_k
Tänud kõigile vastajatele. Nüüd materjali piisavalt, et asi teoks teha ja ehk ka teistel abi sellest teemast, kel samuti soov asendada visko elektrilise ventikaga.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 14.06.2010 16:27 03
Postitas Ultron
On kusagil välja ka arvutatud mis võimsusega vent missuguse mootori peaks ära jahutama ? Tean et E60 540/545/550 V8 mootoritel on näiteks 600W elektrimootor ventilaatorit vajadusel keerutamas.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 14.06.2010 19:34 31
Postitas yllar21
karmo_k kirjutas: Väidetavalt peaks elektrilise ventilaatoriga sooja mootori puhul ca. 5-10% mootori koormusest vabanema ja sellest tingituna vähenema ka küttekulu.
Kas on ka info algallikat teada? Huvitav, kunagi lugesin ühest välismaa foorumist (võis olla bimmerforums), et elektriline pidi just rohkem võimsust kulutama.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 15.06.2010 01:59 21
Postitas ErkiS
yllar21 kirjutas:
karmo_k kirjutas: Väidetavalt peaks elektrilise ventilaatoriga sooja mootori puhul ca. 5-10% mootori koormusest vabanema ja sellest tingituna vähenema ka küttekulu.
Kas on ka info algallikat teada? Huvitav, kunagi lugesin ühest välismaa foorumist (võis olla bimmerforums), et elektriline pidi just rohkem võimsust kulutama.
Vända otsas üks "tarbija" vähem, mille ringiajamine muidu mootorist oma osa tahaks. Sama teema underdrive pulleydel, konditsioneeri bypassil ja elektrilistel veepumpadel (usakate puhul väga levinud modid).
F10 M5 ka vist elektrilise veepumbaga?

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 15.06.2010 10:27 05
Postitas Ultron
yllar21 kirjutas:
karmo_k kirjutas: Väidetavalt peaks elektrilise ventilaatoriga sooja mootori puhul ca. 5-10% mootori koormusest vabanema ja sellest tingituna vähenema ka küttekulu.
Kas on ka info algallikat teada? Huvitav, kunagi lugesin ühest välismaa foorumist (võis olla bimmerforums), et elektriline pidi just rohkem võimsust kulutama.
Ma olen lugenud viimase aasta jooksul ca 10 e39 540i elektri ventikaga juhi muljeid. Mainitakse et mootor läheb paremini pöördesse ja kiirendamine tundub erksam. Palava ilmaga ise pöördeid andes on kuulda meeletut ventilaatori mühinat ja tunda kuidas pöörded ei taha tõusta nagu külmaga. Elektriventilaator töötab praktiliselt igal ajal optimaalselt+salongist näiteks on võimalus see hetkeks üldse välja lülitada. Viskosidur on aga päris korralik pidur, kui pöörded peaks järsku tõusma. 5% lisajõudu tähendaks mulle näiteks +12kW. Kui miski väikse ime läbi see aasta veel rajale jõuan ning seda koos elektriventikaga, siis teoorias annaks veerandmiili kiiruselisa järgi suht täpselt välja arvutada palju juurde andis (kaal koos juhiga teada). Kui elektrivent tarbiks mootorist rohkem jõudu, siis poleks kõik uued autod CO2 vähendamise ajastul el. ventidega :)

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 15.06.2010 11:13 17
Postitas Mirko
Ka uutel BMW-del (X5 nt.) on loobutud viskosiduriga ventikast ning asendatud see elektriomaga. Samuti ei ole enam topeltvendika süsteemi (st. ei ole enam eraldi kliimavendikat).

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 15.06.2010 12:32 04
Postitas eero6
Lisa ekonoomsust võib veel anda muutuva sagedusega ventika el.mootor, kui see juba kasutusel pole.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 15.06.2010 14:50 24
Postitas indro
diislijoodik kirjutas:Temperatuuriandur pannakse radikast väljuva toru juurde, mitte siseneva nagu mõni post eespool keegi oma kaupa reklaamides väitis. Kui ei usu, siis uuri tehase tehtud lahendusi.
Mida see tehase lahendus siia praegu puutub, minu jutt oli järelpaigalduskomplektist mille juhend näeb just nimelt sellist paigaldust ette. Kui sul midagi tarka kirjutada ei ole, siis pole vaja klaviatuuri targutamisele kulutada.

Ise küll ei tea, et mind carshop.ee-ga peale kliendisuhete miski seoks aga Sinu jutujärgi reklaamin ma siin oma kaupa? Aina enam hakkab tunduma, et siin foorumis pole mõtet üldse suud lahti teha, "tarkade klubi" teab ju kõike.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 16.06.2010 13:04 09
Postitas indro
See on mudugi tore, et mujal maailmas need lahendused töötavad aga siin väidetavalt mitte? Ma olen peale el. vendi paigaldust istunud ummikus, sõitnud maanteel ja rajal aga mingeid muutusi mootori temperatuuris võrreldes originaal vendiga ei tähelda. Küllap ma olen liiga loll ja puuduva kriitikameelega, et asja mittetoimimisest aru saada?
diislijoodik kirjutas:Siis on eriti tark juhend, sest radikas normaalselt jahtuvat vedelikku pole mõtet enam ventikaga täiendavalt jahutada. Kas on mõtet, selle selguse saab väljuvast torust, mitte sisenevast. Kui komplekti "insenerid" on ajupuudulikud, siis näitab see üldist nende taset kogu muu staffi kujundamisel. Kui endal kriitikameel puudub, siis emotsioonid ei aita. Aga sa võid mu jutu jätta tähelepanuta ja teha nii nagu tark juhend ette näeb. Oma auto ju.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 16.06.2010 16:33 57
Postitas hansu
Iseennesest see lahendus toimibki, aga vent töötab liiga palju ilma asjata.
indro kirjutas:See on mudugi tore, et mujal maailmas need lahendused töötavad aga siin väidetavalt mitte? Ma olen peale el. vendi paigaldust istunud ummikus, sõitnud maanteel ja rajal aga mingeid muutusi mootori temperatuuris võrreldes originaal vendiga ei tähelda. Küllap ma olen liiga loll ja puuduva kriitikameelega, et asja mittetoimimisest aru saada?
diislijoodik kirjutas:Siis on eriti tark juhend, sest radikas normaalselt jahtuvat vedelikku pole mõtet enam ventikaga täiendavalt jahutada. Kas on mõtet, selle selguse saab väljuvast torust, mitte sisenevast. Kui komplekti "insenerid" on ajupuudulikud, siis näitab see üldist nende taset kogu muu staffi kujundamisel. Kui endal kriitikameel puudub, siis emotsioonid ei aita. Aga sa võid mu jutu jätta tähelepanuta ja teha nii nagu tark juhend ette näeb. Oma auto ju.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 16.06.2010 21:31 51
Postitas Sulev
Kavas ka paigaldada E39 528-le elektrivent. Uurisin et sellele mootorile oleks norm 16" läbimõõduga ja näit. 540-le juba 2x10"elektrivent. Vaatasin ka seda MR.Gasketi poolt välja käidud joonist kus termostaat on radika siseneva toru juurde ribide vahele paigaldatud ja termosensori enda andmed on 190F=+87*C_ON ja 170F=+76*C_OFF :) ..kui mõelda et mootori normaalne töötemperatuur on +95*C ja sellise temperatuuriga jahutusvedelik voolab ülevalt lõdvikust radikasse kus seisab kohe termosensor +87*C_ON siis on ikka loogikas midagi mäda :cool: Vent peaks vist tööle hakkama jahutusvedeliku temperatuuri +98*C juures.On isegi vist mõõdetud et jahutusvedelik läbides radikat langeb tema temperatuur kuni 35kraadi..nii et paras väljuva radika toru juurde toppida. Tavaliselt ongi need termosensor_relay kitid paigaldusega väljuva lõdviku juurde või siis SPALI enda elektronplokk mis võtab infi mootoriploki küljes olevast ECU-sse infi saatvast termoandurist.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 17.06.2010 12:43 27
Postitas Ultron
Tehase andurit kasutav süsteem tundub endale sümpaatne aga päeva lõpuks on kõik hinnas kinni. Sulev sa oma kliima lisavendi plaanid täiesti maha võtta või jätad selle ka alles ? Viimati dynos pold mul kliimat taga aga mõlemad vendid ulgusid mõnuga, mehaaniline suurtel pööretel karmimalt kui mitte-ka-just-vaikne lisa-elektriline.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 17.06.2010 16:26 22
Postitas Sulev
Ultron kirjutas:Tehase andurit kasutav süsteem tundub endale sümpaatne aga päeva lõpuks on kõik hinnas kinni. Sulev sa oma kliima lisavendi plaanid täiesti maha võtta või jätad selle ka alles ? Viimati dynos pold mul kliimat taga aga mõlemad vendid ulgusid mõnuga, mehaaniline suurtel pööretel karmimalt kui mitte-ka-just-vaikne lisa-elektriline.
Kliimavent jah tuleb teatud temperatuurist appi. Kavas on kasutada kindlasti Spali enda juhtplokki ebay suht sõbralik hind. Spali plokis on AC sisend et kui see on aktiveeritud siis töötab fan ka kliimaradika jahutajana...asi vajab veel pisut kodutööd :cool:

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 17.06.2010 20:21 53
Postitas indro
Huvitav et minul küll ei tööta, ainult ummikus passides hakkab tööle aga küllap teised teavad paremini jälle. Kui venti reguleerida ei oska, siis tulebki sõita nii et see enamuse ajast undab.
hansu kirjutas:Iseennesest see lahendus toimibki, aga vent töötab liiga palju ilma asjata.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 17.06.2010 21:11 50
Postitas Sulev
indro kirjutas:Huvitav et minul küll ei tööta, ainult ummikus passides hakkab tööle aga küllap teised teavad paremini jälle. Kui venti reguleerida ei oska, siis tulebki sõita nii et see enamuse ajast undab.
hansu kirjutas:Iseennesest see lahendus toimibki, aga vent töötab liiga palju ilma asjata.
Kui uus sul see termostaat on, laseb äkki liiga vara suure ringi taha..või siis teine värk et pulktermoandur mis seal ribide vahele pistetud on radikaga kehvasti kontaktis, kuna radikas alumiiniumist siis oksiidi ja tolmu vahel...aga kui sul süsteem toimib siis kõik ok ;)

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 18.06.2010 09:50 51
Postitas indro
Ma ei saa nüüd hästi aru, on teist keegi sellist lahendust üldse reaalselt kasutanud või olete kõik siin kõvad teoreetikud? See jutt, et ainult Bmw insenerid oskavad toimivaid jahutuse lahendusi välja mõelda on äärmiselt asjalik muidugi :)

Ma olen selle autoga 15 tuhat sõitnud ja julgelt 2/3 sellest ajast 4000 ja rohkem pööret minutis. Ei olnud vana süsteemiga (uus termostaat ja toimiv visko) probleeme ja samuti ei ole seda uue el. vendiga. Ütlen korra veel, et kui el. venti reguleerida õieti toimima ei oska, siis tuleb järelikult oma poolpiduste viskodega edasi sõita.

Minu jaoks on see teema ennast ammendanud ja see oli viimane kord kui ka siin foorumis midagi soovitan.
Sulev kirjutas:Kui uus sul see termostaat on, laseb äkki liiga vara suure ringi taha..või siis teine värk et pulktermoandur mis seal ribide vahele pistetud on radikaga kehvasti kontaktis, kuna radikas alumiiniumist siis oksiidi ja tolmu vahel...aga kui sul süsteem toimib siis kõik ok ;)

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 18.06.2010 10:33 55
Postitas Sulev
:D Panen ka punkti sellele siin. Ennem kui seda asja teha peaks endale selgeks tegema need asjad.
1. Et saavutada paremat ökonoomsuse ja võimsuse suhet on viidud praeguste mootorite töötemperatuur kõrgemale 91-101*C. Kuna jahutussüsteem on kinnine ja surve all 15psi..1,03Bar siis jahutusvedeliku keemispunkt on viidud kõrgemale 135*C. Termostaat avaneb kuskil 88-90*C ja jääbki lahti. Ülejäänud jahutusega peab hakkama saama radikas+jahutusventilaator. Jahutusventilaator peaks hakkama tööle kui temperatuur on kõrgem kui 91-101*C olenevalt mootori norm töötemperatuurist. Igaüks võib ette kujutada kui kuum vedelik seal süsteemis voolab.
2. Kui nüüd panna radika jahutuseks elektrivent ja mingi pulktermoandur radika ribide vahele mille asukoht on umbmäärane ja kontakt radikaga küsitav siis on ilme oht oma automootor sisse küpsetada või ,et elektrivent rakendub liiga vara tööle ja mootori töötemperatuur jääb madalaks. See pulk võib ka vibraga sealt lahti loksuda! Parim ja kindel lahendus on see kui termoandur puutub otseselt kokku jahutusvedelikuga. Et kui teha seda elektriventika lahendust siis korralikult...:cool:

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 18.06.2010 12:18 56
Postitas karmo_k
Ise ka ei kipu mingit termopulka läbi radika ribide lükkama, et hiljem veel lekkivat radikat parandama hakata.Täpse hetkel oleva temperaaturi peaks saama detail nr 10 kaudu,, kus temp andur rakendumisega 91*-99*C, mis tegelt mõeldud kliima ventika rakendumiseks. Kuna mul kliima puudub ja andur kasutult tühjana seismas, siis saaks selle ära kasutada elektrilise ventika jaoks.

Pilt
indro kirjutas:Minu jaoks on see teema ennast ammendanud ja see oli viimane kord kui ka siin foorumis midagi soovitan.
Harju sellega, nokkiaid leidub alati. Samas minul oli küll abi sinu pakutud varjandist. Lähiajal suundun isegi Carshopi poole, vaatama, mis lahendust mulle sealt pakutakse.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 18.06.2010 23:17 54
Postitas hansu
Sulev kirjutas: et elektrivent rakendub liiga vara tööle ja mootori töötemperatuur jääb madalaks.
Kui vent rakendub liiga vara siis sellest mootori temp.liiga madalaks ei jää, sellejaoks on ju termastaat. Sõites on ju jahutus veel parem kui vendil. Liiga vara rakenduv vent kulub niisama ja koormab genekat, mis omakorda suurendab kütusekulu.
indro kirjutas:See jutt, et ainult Bmw insenerid oskavad toimivaid jahutuse lahendusi välja mõelda on äärmiselt asjalik muidugi :)
Oled sa omanud mõnda autot millele ei ole visko vent? Golf-il näiteks on küll andur radikast väljuva otsa juures. Kusjuures E34-jal asub see andur radiaatori ülemises otsas, küll samal pool kui väljuv voolik. Nagu karmo_k lisatud pildilt näha on. Ehk siis ka mitte kõige õigemas kohas, aga see pole ka selleks mõeldud.

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 21.06.2010 14:01 51
Postitas Ultron
indro kirjutas:... see oli viimane kord kui ka siin foorumis midagi soovitan.
Nagu enne mainiti eks tegelasi igas foorumis isesuguseid. IMHO oli sinu post üks asjalikemaid reaalse soovitusega kust meil kohapeal toimivaid vidinaid saab. Kui ma siin NOSi jaoks klotsi ei koguks ostaks su linkidelt juba juppe kokku :lol:

Re: E34 - Viskosiduri asendamine el. ventikaga?

Postitatud: 21.06.2010 14:29 24
Postitas raimo_r
Mul on ka elektrivent ja ega tegelikult seal peale ventilaatori ja sobiva anduri suurt midagi osta ei olegi, ülejäänu saab ka ise teha. Poe kaup on lihtsal bolt-on ja enda mõttetöö jääb ära.
Kuhu andur panna on maitse asi. Alguses tuleks lihtsalt jälgida et temperatuur plokikaanes oleks normi piires ja vastavalt sellele ventilaatori rakendumistemperatuuri korrigeerida.

V8-l asuvad andurid plokkaani ühendava toru küljes, kust saab kõige adekvaatsema lugemi ja seal on ruumi veel mitme anduri jaoks. Pesade tegemiseks tuleb küll toru ära võtta.

Kõige täpsema ja kiirema info annab avatud kestaga andur, mis on otsekontaktis jahutusvedelikuga.