Nii, üritan asjale 1:0 teha:
E39 jahutus:
I aste, kriitilise tähtsusega, termostaat funktsioneerib, olgu 88 või 92 kraadi, mõlemad on täiesti aktsepteeritavad. Kui termostaat ei tööta, pole mõtet edasi minna.
Katsetamine: Külm auto käima panna, kuni 80 kraadini varjatud menüüs peab radiaator olema külm, ehk mitte rohkem kui mõned kraadid soojem kui õues on. Kui on 95 saavutatud, siis peab kindlasti olema kuum, iga termostaat peab selleks temperatuuriks olema avatud.
II aste, viskosidur töötab (ja termostaat avanenud), SAMUTI kriitilise tähtsusega. Kui see ei tööta, siis sekundaarne süsteem suudab katastroofist üle viia, kuid selle peale ei tohi lootma jääda.
Katsetamine: Külm mootor (alla 25 kraadi). Ava kapott, pane mootor käima. Esimene minut peaks visko olema väga kange ja kui pöördeid anda, peaks korralikult undama/vuhistama/tuulutama. Näpuga esimesel minutil seismajätmine on keeruline. Kui mootor on soojenemise faasis, 40-70 kraadi varjatud menüüs, on viskosidur täielikult lahutatud, see tähendab, et ventilaatorit on võimalik seisma jätta ühe näpuga ja ilma vaevata. Võimalik tagurpidi pöörlema panna, kuid siiski võtab pisikese hoo tagasi, mootorit pöördesse lastes ei vuhista, ei tuuluta, seisab näpuga kohapeal. Soojenemise faasi lõpus avaneb termostaat ja radiaator soojeneb. Minimaalne kuum õhuvool hakkab kuumutama viskosidurit/bimetalli siduril ja olenevalt mootorist ühel momendil hakkab metall kõverduma ja visko rakenduma, olgu see 85-95 kraadi, kuid 95 kraadi juures varjatud menüüs peab sidur olema täielikult kinni. EHK näpuga ei saa seisma jätta, kindaga ka ei saa, rattaristiga võibolla saab, pole vaja proovida. Pöördeid andes 95+ puhul tõmbab ikka täiega, suvel hakkab tolmu lendama, vuristab vastavalt pööretele kaasa ja kui mootoril 4000+ siis on jube müra püsti.
KUI SIDUR ON KOGU AEG NÄPUGA PEATATAV, NII 10 KRAADI KUI 100 KRAADI, ON SEE TUKSIS!
KUI SIDUR ON KOGU AEG KANGE (näpuga ei seisku), ISEGI 50 KRAADI JUURES, ON SEE TUKSIS!
III aste, kliimaventilaator töötab rahulikult (ja termostaat on avanenud ja visko haakunud), väga tähtis, kuid mitte kriitiline. See on sekundeeriv süsteem, mis tuleb konditsioneeriga kaasa. See aste käivitub palju varem töötava konditsioneeriga, kuid ilma konditsioneerita käivitub see samuti, kui vedelik radiaatoris jõuab 91 kraadini. Katseliselt mõõtes on mootoris umbes 105-110 kraadi sellel ajal, oleneb paljudest faktoritest, kuid ligikaudselt seal. Täpselt nii kaugele jõudsin mina poolhaakuva viskoga seisva 525TDS'iga kohapeal põristades.
See on viimane piir kus lõpeb aktsepteeritav töötemperatuur (seier keskel)
IV aste, kliimaventilaator maksimaalne (ja termostaat avanenud ja visko haakunud), see aste ei tohiks kunagi kasutusele minna, BMW viimane üritus mootor päästa. Rakendub kui vedelik radiaatoris tõuseb veel 13 kraadi, ehk 104 kraadi (teoreetiliselt mootoris 120, ei tea, pole mõõtnud)
Kergesti katsetada lisaventilaatorit on konditsioneeri käivitamisega ja oodata, mil see appi kutsutakse, suvel kerge, talvel mitte alati. Teine variant on võtta maha
pistik, mis jookseb mootori jahutusradiaatori termostaadi külge. Seal on 3 pinni, keskmine lühistatakse ühe või teisega, käivitamaks aeglast või suurt kiirust. Võimalik kasutada peenet traati (simuleerida termostaadi lülitumist). Lisavent peab tööle minema ühel puhul väga võimsalt, teisel puhul rahulikumalt. Kui ükski ei tööta, on väga halb. Kui üks töötab, on ikka väga halb, kuid katki on mitte elektrimootor vaid üks takistitest. Leia pruugitud või pane otse (poole võrra rohkem müra, kuid siiski mitte maksimaalne).
Mida teha kui olen suvel ummikus ja seier hakkab tõusma üle kesmise:
1) lülita kohesel välja konditsioneer
2) kui keskele tagasi ei lähe, pane kliima puhuma kuuma 32, 32, suuna õhk aknale, lülita retsirkuleerimine välja kui on sees (sh Automaatreziim), pane ventilaator põhja, ava aknad.
3) kui seier läheb edasi, ületab teise valge kriipsu, tõmba serva, lülita mootor välja kuid pane süüde tagasi kahe peale, jäta kliima puhuma tulist 32 32, ava kapott ja looda, et lisaveepump töötab.
4) tee korda vähemalt üks jahutuse astmetest
Varjatud menüüs temperatuuri jälgites 100 kraadi ei ole maagiline hirmuäratav piir. Selle ületamine on täiesti aktsepteeritav ja kui visko/elekter/termostaadid korras, siis 110-ni ei jõuta.
98 kraadi diagnoos võiks olla selline: Talvel, avaneb termostaat kuid visko libiseb palju. Suvel need numbrid lähevad kõrgemaks ja viskol on jumala po''ui. Kui elektriline kasvõi natuke jamab ja kasvõi harva ei käivitu (ka selline poolsurev staadium on olemas) siis tõenäosus, et hakatakse tihendeid ostma, on väga suur.
Aular, kui viskokatse ei ole edukas, siis edasi diskuteerida pole midagi.
Tee katse ja anna teada. 98 juures viskovent ei peatu ka kindaga! Radiaatorist tulev õhk on tuline!