Chiptuning Eestis. Teenusepakkujad, mured & soovitused

Üldised arutelud ning näpunäited
Rain.
Klubiliige - admin
Postitusi: 6298
Liitunud: 17.11.2005 17:20 10
Peamine sõiduk: BMW E61 530dA
Asukoht: Tallinn/Pärnu

Chiptuning Eestis. Teenusepakkujad, mured & soovitused

Postitus Postitas Rain. » 14.03.2014 00:18 11

Henri:
Käesolevas teemas arutame chiptuningut ja sellega seotud muresid, soovitusi, ning kommentaare selle teenuse pakkujate kohta Eestis.
....

Teema sai alguse kodanik 'wanamees' autoteemast, siit: viewtopic.php?p=14900437#p14900437" onclick="window.open(this.href);return false;
Rain530 kirjutas: Enne chip tuningut jyrisoo või prj juures vaata see video läbi: http://tv.motors24.ee/artiklid/TV/Vilja ... uning.aspx.
prelude20
Huviline
Postitusi: 3457
Liitunud: 19.02.2007 21:38 33
Peamine sõiduk: Metroo
Asukoht: Pärnu / Stockholm-Högdalen

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas prelude20 » 14.03.2014 00:38 53

Kommentaarid olid hoopis lõbusamad :D
HONDA CRX@91kw - ca 124kw+
oja86
Huviline
Postitusi: 663
Liitunud: 18.07.2005 17:36 43
Peamine sõiduk: ///M
Asukoht: turku

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas oja86 » 14.03.2014 09:35 00

Rain530 kirjutas:Enne chip tuningut jyrisoo või prj juures vaata see video läbi: http://tv.motors24.ee/artiklid/TV/Vilja ... uning.aspx.
prj kirjutab ka ise softi :!:
BMW e46 M3 ET 13.144@172.35 60ft 2.159
Rain.
Klubiliige - admin
Postitusi: 6298
Liitunud: 17.11.2005 17:20 10
Peamine sõiduk: BMW E61 530dA
Asukoht: Tallinn/Pärnu

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas Rain. » 14.03.2014 10:14 29

Jah, prj kirjutab, kuid minu point oli selles, et autot on lisaks softi kirjutamisele ka dünoda vaja. Aga jah, kommentaarid on seal vägagi huvitavad nagu prelude20 kirjutas :D
Donald
Huviline
Postitusi: 1333
Liitunud: 13.10.2010 15:36 24

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas Donald » 14.03.2014 10:34 02

prj teeb samamoodi dünos
Kasutaja avatar
Madis.
Klubiliige - admin
Postitusi: 4584
Liitunud: 08.09.2005 23:35 57

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas Madis. » 14.03.2014 10:49 04

Ma ei usu ka hästi, et prj kuskil motors24 kommentaariumis ennast maha tegemas käib.
Kasutaja avatar
Zipp
Huviline
Postitusi: 4144
Liitunud: 08.09.2006 11:56 42
Peamine sõiduk: E36>E46>E93>F30>Audi

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas Zipp » 14.03.2014 11:49 56

Mina kuulnud ka kindlatest allikatest, et PRJ just pädev ja hea valik.
Rain natuke liiga ei lahmi kohe nimesid? :roll:
On the 8th day, God created boost.
Kasutaja avatar
wanamees
Huviline
Postitusi: 670
Liitunud: 30.05.2007 22:15 52
Asukoht: earth

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas wanamees » 14.03.2014 12:10 54

Rain530 kirjutas:Jah, prj kirjutab, kuid minu point oli selles, et autot on lisaks softi kirjutamisele ka dünoda vaja. Aga jah, kommentaarid on seal vägagi huvitavad nagu prelude20 kirjutas :D
Keegi teeb ikka päris kurja nalja seal.
....Pigem tekivad probleemid siis, kui softi ei tehta mitte auto peal dünos, vaid mingi suvaline mati keerab pihustikaartidest 10% juurde ning arvab, et väga hea sai
prj enda teemst saab lugeda, kuidas ta asjaga tegeleb.
Kasutaja avatar
drifter
Huviline
Postitusi: 9
Liitunud: 20.08.2013 09:49 34
Peamine sõiduk: BMW
Asukoht: Pärnu

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas drifter » 14.03.2014 21:03 42

See detoneeriv ja suitsev soft oligi prj kirjutatud :D Jõujaamas pole düno.
oja86
Huviline
Postitusi: 663
Liitunud: 18.07.2005 17:36 43
Peamine sõiduk: ///M
Asukoht: turku

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas oja86 » 14.03.2014 21:29 04

drifter kirjutas:See detoneeriv ja suitsev soft oligi prj kirjutatud :D Jõujaamas pole düno.
edu wanamehele siis :lol:
BMW e46 M3 ET 13.144@172.35 60ft 2.159
Kasutaja avatar
wanamees
Huviline
Postitusi: 670
Liitunud: 30.05.2007 22:15 52
Asukoht: earth

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas wanamees » 14.03.2014 22:57 23

Ma vaatan prj teemast ilusaid düno graafikuid ja ei julge hetkel küll tema oskustes kahelda...
Veel enam ta ise rääkis, et auto paika seadistamine on terve päeva töö (mitte tunnike softi ülelaskmist nagu teeb suva mati).

Eks tuleb poistega rääkida, et mis paanika siin internetis nüüd lahti läinud on :D
coley
Huviline
Postitusi: 3878
Liitunud: 07.06.2009 15:58 34
Peamine sõiduk: BMW
Asukoht: Tallinn

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas coley » 14.03.2014 23:06 24

See VKM Motorsi videos olev 530d on "3nda osapoole juures" tehtud.
Viimati muutis Henri., 16.03.2014 22:01 59, muudetud 2 korda kokku.
Põhjus: .
Kasutaja avatar
Raemees
Huviline
Postitusi: 745
Liitunud: 07.09.2009 12:30 36
Peamine sõiduk: Subaru Forester´15
Asukoht: Rae v, Harjumaa

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas Raemees » 14.03.2014 23:27 48

Muudetud ;)
Viimati muutis Raemees, 15.03.2014 13:09 45, muudetud 1 kord kokku.
prj
Huviline
Postitusi: 114
Liitunud: 12.02.2010 12:21 09
Peamine sõiduk: E60 530xd

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas prj » 15.03.2014 21:20 10

Räägime siis asjad selgeks. Vabandust kasutaja "wanamees" ees, et see peab toimuma tema teemas.
Moderaatorid võiks selle eraldi teemaks tõsta, kui soov on.
Ma ei ole meelega seda teemat seni kommenteerinud, kuna ma üldiselt tegelen töö tegemisega ning tööd on kevadel palju. Aga igal jutul on alati kaks poolt ning te olete kuulnud vaid ühte neist.

1. 530d soft ei ole "3nda osapoole juures" tehtud. See on minu enda kunagine ettevõtmine. Palun mitte seostada sellega "3ndat osapoolt".
2. See ei olnud tavaklient tavapäringuga. Minule helistas klient, kes ütles, et tahab, et ma võtaks tema BMW-st kõik mis vähegi võtta annab. Seejuures tal ei olnud oluline, et asi suitseb või ei suitse. Tavakliendile ma kohe kindlasti sellist softi mitte kunagi ei tee. Klient oli ka terve aja kohal ja nägi täpselt, kuidas tema auto käitub. Kui palju tuleb suitsu jne.
3. Videos on pidev väide, et autol oli käigukastiga probleem - reaalsuses seda ei olnud. Ma helistasin ka nädal tagasi kliendile ning rääkisin temaga asjad väga selgeks. Ka tema kinnitas, et käigukastiga ei ole mitte mingeid probleeme. Tema auto peal sai käigukasti tegevust kontrollitud nii originaalsoftiga, kui jürisoo softiga, kui minu n.ö. maksimaal võimaliku softiga ning mingit vahet käigukasti töös ei olnud.
Selgitan natuke lahti, kuidas toimib kast käiguvahetusel. Käigukastist saadetakse ajule üle CAN-i (MOST-i) signaal, kus kästakse väänet piirata. Minu softis olid kõik mapid kalibreeritud korrektselt ning kast nägi väänet korrektselt. Seega, kui kast küsis 300nm, siis ta sai 300nm ning käiguvahetus oli sujuv ja korrektne. Üldiselt ei ole BMW kast sellele eriti tundlik ka - enamus kastiprobleeme on neil põhjustatud kasti rauast või vanast õlist. Jürisoo tarkvaras näiteks on mapid "dekalibreeritud", ehk siis 300nm-i küsitud väände juures on väänet tegelikult ligi 400nm, aga kast sellegipoolest saab sellega kenasti hakkama.
4. Samuti väidetakse, et kõik kogu aeg suitses ning võttis rämedalt kütust. Ka see ei vasta tõele. Rahulikult sõites ei olnud mingi tahma, ka ei olnud tahma keskmistel pööretel. Natuke oli seda siis, kui esimesega koha pealt ära minna. Suur tahm oli ainult seal vahemikus, kus mul oli VKM-i variandist märgatavalt rohkem jõudu. Vaatame dünograafikut:
Pilt

Arvestagem nüüd, et 6HP26 BMW käigukast hoiab pöördeid vahemikus 3200-4600 RPM. Seega mul oligi rohkem jõudu täisgaasil, eriti just lõpus. Vääne oli piiratud 650nm-le ning dünos tuli täpselt nii palju väänet, nagu softis oli kirjas. Ma ei näinud mõtet kasti rohkem lõhkuda madala väändega, seda enam, et täisgaasiga kiirendusel on alla 3000 rpm-i mega väändest null kasu.

Kui graafikut vaadata, on mul 4100 rpm-st alates oluliselt rohkem väänet. Ning seal ta ka tahmas üsna jõuliselt. Aga veelkord - omanik palus mul kõik välja võtta. Omanik oli kõrval. Omanik nägi täpselt kui palju tahmas. Ma oleks võinud lõpust samamoodi maha lasta kütust ning musta peaaegu ei tuleks, kuid siis oleks ka graafik samamoodi, nagu VKM-l (lõpp vajub ära).
5. Alguses väideti, et soft on kahjulik ka turbole, aga hiljem need väited haihtusid. Seda sellepärast, et ka nendel ei olnud alust. Turborõhku oligi 0.3-0.4 bari tõstetud. Minu enda isiklikul autol, on seda tõstetud 0.5 bari ning kõik kestab - kliendile ma nii ei tee.
6. Väideti, et probleem oli "ebapiisavas õhus", miks rohkem jõudu ei saadud. See väide ei vasta tõele. Probleem on pihustite suuruses. 4000+ RPM-i peal оn pihustusaeg nii pikk, et kütus lihtsalt ei jõua ära põleda enam, seepärast hakkabki seal tahmama. Õhku on küll ja veel. Kui samale autole panna 170kw masina pihustid, siis tuleb sealt 220kw ilma tahmata (täpselt nagu minu autol).
7. Igasugused detonatsiooni väited - seadistamise ajal mitte midagi sellist ei olnud. Ilmselgelt ei ole ma kurt ja kuulen suurepäraselt, kui on mingisugsed kõrvalised helid jms. Samuti oli omanikul kuu aega hiljem sees õhulugeja viga (õhulugeja signaal liiga madal) - mis sellest sai ma ei tea. Täiesti võimalik on see, et seadistamise ajal oli õhulugeja signaal madal ning kui see korda tehti, tuli ülevalt oluliselt kütust juurde. Ka see on loomulikult jäetud mainimata.
8. Sõiduki omanik on Viljari sõber - seda ütles ta mulle hiljem telefonis. Ehk siis, ilmselt oli ka sellel käsi mängus, miks mindi konkurendi juurde, kus löödi asi kohe suure kella otsa.
9. Auto oli sõitnud selle softiga 3 kuud. Omanik on väga raske jalaga. Mitte midagi laiali läinud ei ole. Mootor on ühes tükis, turbo on ühes tükis, kast on ühes tükis. Suur põhjus oli ka selles, et ma kontrollisin EGT-d ka väga suure käigu ja kiiruse juures ning see oli alla 650C.

Kõige suurem asi, mis välja jäetud ongi see, et tegemist ei olnud tavalise softiga, vaid et omanik tungivalt soovis maksimaalset võimalikku kiirendust kõikide võimalike meetmetega ning selle ma talle ka tegin. Seejuures on täisgaasil kiirendus parem, kui uue softiga - seda näeb väga lihtsalt dünograafikust.

Ehk siis - muretsemiseks pole põhjust. Kui te just mind ei palu teile teha täielik "ekstreem", siis kohe kindlasti teie auto ei suitse nagu diiselrong pärast chippimist või midagi muud. M57 mootoriga BMW-sid on mu käe alt ligi poolsada läbi käinud ning järgmisel nädalal on ka üks projektikas 330d 535d pihustitega. Seda saab ka dünoda :)

P.S. Motorsis "prj" all kommenteerija ei ole mina. Ma arvan, et seal ei teki mingisugust kahtlust ka, sest sellist lollust annab ikka suust välja ajada...
Viimati muutis Henri., 16.03.2014 22:02 19, muudetud 1 kord kokku.
Põhjus: .
jr4x4ee
Huviline
Postitusi: 31
Liitunud: 09.09.2013 14:40 32
Peamine sõiduk: BMW 530d

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas jr4x4ee » 15.03.2014 22:25 28

Kuule, ära aja jama. Sa ju jumalast valetad näkku rahvale siin!

Ise kuulsid küll detonatsiooni. Olid mul autos kõrval, arvasid, et kepsud kotis omadega. Tahma nägid ka ise, lasime koos sinuga mustaks nagu öö tahavaatepeegli.

Hetkel olen Sveitsis, kiirteel pedal põhjas sõidetud 262kmh pikalt, VKM seadistus on autol peal ja probleeme, mis sinu seadistusega olid mul enam pole.

Jaak
5028488
Viimati muutis jr4x4ee, 15.03.2014 22:33 09, muudetud 2 korda kokku.
BMW E60 530d 200+kw/690+NM
Nissan Patrol 2006 BMW M57 Bi-Turbo diisel 270kw/750nm
prj
Huviline
Postitusi: 114
Liitunud: 12.02.2010 12:21 09
Peamine sõiduk: E60 530xd

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas prj » 15.03.2014 22:28 11

jr4x4ee kirjutas:Kuule, ära aja jama. Sa ju jumalast valetad näkku rahvale siin!

Jaak
5028488
Ma ei leia, et ma valetan, aga ma heameelega räägiksin sinuga sellest. Paraku ma ei saa seda teha, kui telefoni vastu ei võeta. Täpsusta palun, mida ma valesti ütlesin.
prj
Huviline
Postitusi: 114
Liitunud: 12.02.2010 12:21 09
Peamine sõiduk: E60 530xd

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas prj » 15.03.2014 22:37 25

jr4x4ee kirjutas:Ise kuulsid küll detonatsiooni. Olid mul autos kõrval, arvasid, et kepsud kotis omadega.
Detonatsiooni kuulsin ma siis, kui sa käisid kuu hiljem õhulugeja veakoodiga minu juures ning võtsin kütust maha. "Kepsud kotis" asju ei oska kommenteerida. Esimesel seadistamisel polnud mitte hetkekski mitte mingisugust detonatsiooni, kas pole asi nii?
Ka teisel seadistamisel, õhulugeja veakoodiga lõpuks ei olnud mitte mingit detonatsiooni, kuid veakood oli sees ning soovitasin õhulugeja vahetada / pihustid stendida ning minuga ühendust võtta. Mida tegid sina? Siit edasi mina ei tea.
Tahma nägid ka ise, lasime koos sinuga mustaks nagu öö tahavaatepeegli.
Lasimegi. Jällegi teisel korral, kui õhulugeja veakood oli sees. Seejärel sai maha võetud. Esimesel korral sai lausa vastu valgust vaadatud, kus kõige paremini näha on ning probleemi ei olnud. Tahmakoguse kohta sai sult vist vähemalt kümme korda küsitud, kui palju sa seda soovid või ei soovi. Tahm oli üle 4000 rpm-i, mitte madalalt. Ka ei saa auto seadistus ennast ise muuta vahepeal, et vahepeal tuleb lambist tahma juurde,
Said ka minu autot proovida, mis liikus paremini ning tahma ei olnud, tuleb meelde?
Hetkel olen Sveitsis, kiirteel pedal põhjas sõidetud 262kmh pikalt, VKM seadistus on autol peal ja probleeme, mis sinu seadistusega olid mule enam pole.
Ja millised probleemid mul olid? Mulle vägisi tundub, et kogu see asi oli Sinul Viljariga algusest peale planeeritud. Tuua rikkis õhulugejaga auto, lasta teha agressiivne soft jne. Kas mitte ei tule Sulle Sinu öeldud sõnad meelde "nagunii oleks ma auto VKM-i pärast viinud" ?
Viimati muutis prj, 15.03.2014 22:59 49, muudetud 2 korda kokku.
jr4x4ee
Huviline
Postitusi: 31
Liitunud: 09.09.2013 14:40 32
Peamine sõiduk: BMW 530d

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas jr4x4ee » 15.03.2014 22:40 15

Praegu VKM tuuniga veakoode pole õhukululugejas. Arvake mis tahate.
BMW E60 530d 200+kw/690+NM
Nissan Patrol 2006 BMW M57 Bi-Turbo diisel 270kw/750nm
prj
Huviline
Postitusi: 114
Liitunud: 12.02.2010 12:21 09
Peamine sõiduk: E60 530xd

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas prj » 15.03.2014 22:41 08

jr4x4ee kirjutas:Praegu VKM tuuniga veakoode pole õhukululugejas. Arvake mis tahate.
Tuuniga ei ole võimalik õhulugeja veakoodi tekitada, kui meelega diagnostikaparameetreid ei muuda.
Kasutaja avatar
raxx
Huviline
Postitusi: 1659
Liitunud: 29.12.2005 17:37 45
Peamine sõiduk: BMW X5
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas raxx » 15.03.2014 22:42 15

Kui rahvas tahab, siis teema kokkuvōte koos piltide ja videotega ja softi piltidega saab ilusti laiali laotatud! Lisaks kohtusid Viljar ja Jaak esimest korda vahetult enne dynotamist ;)
BMW M3 Touring
prj
Huviline
Postitusi: 114
Liitunud: 12.02.2010 12:21 09
Peamine sõiduk: E60 530xd

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas prj » 15.03.2014 22:42 59

raxx kirjutas:Kui rahvas tahab, siis teema kokkuvōte koos piltide ja videotega ja softi piltidega saab ilusti laiali laotatud! Lisaks kohtusid Viljar ja Jaak esimest korda vahetult enne dynotamist ;)
Jaak väitis mulle ise, et ta tunneb Viljarit juba ammu. Kumb valetab?
Aga jagage pilte oma softist, mul pole mitte midagi selle vastu.

Tegelikult me ju kõik teame, et reaalne põhjus, miks kogu see teema suure kella küljes on, on see, et ma kunagi ütlesin, et Viljar ei tee ise softi. Kas pole nii? Mul on 2tk 1.8T-d õue peal, kus rõhk kõigub ning soft vaja üle teha. Ühe pildid lausa uhkelt teie kodukal üleval ning selle masina puhul polnud omanikul mingit nõuet ekstreemsofti teha. Millegi pärast ma ei tee sellest Motorsi videosid ning fb poste. Kas peaksin tegema? Või käitume mõistlikult?

Antud auto tarkvara on extreme-case, kus paluti kõik välja võtta, mida presenteeritakse tavakliendina.
See ongi kõige suurem probleem. Tean ma nii palju, et kui ma viimane kord autost lahkusin ei olnud autol probleemi - sai testitud erinevate käikudega. Fakt on ka, et lugeja veakood oli sees. Järgmine, mida ma lugesin oli VKM-i FB leht koos laimuga. Vahepealne info mul puudub.
Viimati muutis prj, 15.03.2014 23:29 04, muudetud 1 kord kokku.
jr4x4ee
Huviline
Postitusi: 31
Liitunud: 09.09.2013 14:40 32
Peamine sõiduk: BMW 530d

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas jr4x4ee » 15.03.2014 22:58 53

Ma ei räägi sellest, mis on võimalik ja mis mitte. Ma räägin sellest, mida ma inpaga näen. Mina pole koode, mida inpa mulle loobib moonutanud. Las minust targemad arutlevad, miks ühel juhul esines kood 3FF0 ja teisel juhul mitte.

Igaühele oma, eks? Käisin läbi kõik kolm tegijat. Ühega olid probleemid minu autol, kahel polnud. Iga auto on erinev, nii kõik räägivad? Kahel lihtsalt joppas? Võimalik. Ma olin ise suht kindel juba enne kõike seda mis on toimunud, et Viljarilt saan OK tulemuse, enne seda oli vaja saada ise ülevaade turult, mis toimub. Kes mind teab, siis neile ei ole minu ekstravagantsed tegemised võõrad, mis puudutab tehnikat.

Mingit kokkumängu polnud. Kes tahab arvab teisiti, kui muidu õigustada ennast ei saa.

Ma suhtusin sinusse kuni selle hetkeni siin austusega, ise võtsid kindad käest, palun siis väga. Kui nii pikalt ja tõsiselt midagi avalikult kirjutad, siis kirjuta kohe nii nagu asjad olid. Mulle hetkel tundub, et sa oled meievahel toimunut moonutanud mõningate faktidega. Sul võib olla teine arusaam. Jumal temaga.

Jaak

PS: jah, ma tean Viljarit juba enne pikalt. Kuna VKM Motors on teinud eelnevalt minu ettevõttele allhankeid ja elan kaasa tema saavutustele kiirendusmaailmas.
BMW E60 530d 200+kw/690+NM
Nissan Patrol 2006 BMW M57 Bi-Turbo diisel 270kw/750nm
prj
Huviline
Postitusi: 114
Liitunud: 12.02.2010 12:21 09
Peamine sõiduk: E60 530xd

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas prj » 15.03.2014 23:04 10

jr4x4ee kirjutas:Ma suhtusin sinusse kuni selle hetkeni siin austusega, ise võtsid kindad käest, palun siis väga. Kui nii pikalt ja tõsiselt midagi avalikult kirjutad, siis kirjuta kohe nii nagu asjad olid.
Ma kirjutasingi nii, nagu minu nägemus asjadest on. Viljar on oma nägemuse öelnud. Mis kinnaste käest võtmist puudutab, siis kui mul klient küsib, et "kuidas selle asjaga on", siis ei jää mul muud valikut.
Kui sa oma telefoni vaatad, siis ma olen enne kirjutamist üritanud sinuga ühendust saada - paraku, kui telefon maha visatakse, siis midagi peale kokkumängu ei saa enam kahtlustada. Liiga ilusti läheb kõik paika. Viimati läksime sõpradena lahku, ma olen alati olnud viisakas - mis vahepeal toimunud on, et su olek nii kardinaalselt muutus ei oska ma öelda.
Mulle hetkel tundub, et sa oled meievahel toimunut moonutanud mõningate faktidega. Sul võib olla teine arusaam. Jumal temaga.
Mulle tundub, et ma ei ole mitte midagi moonutanud. Sa jätsid konkreetse isiku mulje - paraku praegu tundub kõik umbisikuline ning umbkaudne. Kui sa ütled mulle ühte telefonis ning siis foorumis räägitakse täpselt risti asjadele vastu, siis mul tekib küsimus kes peab oma sõna.
Kui sul on teine arusaam, siis ole hea ja räägi minuga, milles ma sinu arvates eksin ning muudan selle ära. Aga palun konkreetselt ja punkti kaupa.

Seni aga jääb minu kirjutatu täpselt nagu ta on, sest ma ei leia, et ma oleks midagigi valesti kirjutanud. Minu vaatepunkt on täpselt selline, nagu ta on. Ma loodan ka, et sa endiselt nõustud, et palusid teha max. võimalikku tulemust ning käigukastiga probleeme ei olnud ning need väited maagiliselt ei muutu. Dünograafik räägib teadjatele ülejäänud osas enda eest.
patrik
Huviline
Postitusi: 3985
Liitunud: 19.01.2003 21:29 39
Asukoht: BMW diagnstika, Kuma tee 8, Peetri
Kontakt:

Re: Chiptuning Eestis. Teenusepakkujad, mured & soovitused

Postitus Postitas patrik » 16.03.2014 01:19 41

Saatke need kaardid mulle, ma lasen nad üle vaadata
Ära saada mulle sõnumit, helista! Tel:5028520
prj
Huviline
Postitusi: 114
Liitunud: 12.02.2010 12:21 09
Peamine sõiduk: E60 530xd

Re: Chiptuning Eestis. Teenusepakkujad, mured & soovitused

Postitus Postitas prj » 16.03.2014 01:24 23

patrik kirjutas:Saatke need kaardid mulle, ma lasen nad üle vaadata
Mis firma poolt, kui saladus ei ole?
patrik
Huviline
Postitusi: 3985
Liitunud: 19.01.2003 21:29 39
Asukoht: BMW diagnstika, Kuma tee 8, Peetri
Kontakt:

Re: Chiptuning Eestis. Teenusepakkujad, mured & soovitused

Postitus Postitas patrik » 16.03.2014 01:29 55

Ära saada mulle sõnumit, helista! Tel:5028520
jr4x4ee
Huviline
Postitusi: 31
Liitunud: 09.09.2013 14:40 32
Peamine sõiduk: BMW 530d

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas jr4x4ee » 16.03.2014 01:46 17

Annan siis oma kui kliendi hinnangu asjadele:
prj kirjutas: 1. 530d soft ei ole "3nda osapoole juures" tehtud. See on minu enda kunagine ettevõtmine. Palun mitte seostada sellega "3ndat osapoolt".
Nõus, Mihkel ütleski, et sinuga on raske suhelda ja rääkis, et sa käid "3nda osapoole juures" lihtsalt asju tegemas tellimuse peale.
prj kirjutas: 2. See ei olnud tavaklient tavapäringuga. Minule helistas klient, kes ütles, et tahab, et ma võtaks tema BMW-st kõik mis vähegi võtta annab. Seejuures tal ei olnud oluline, et asi suitseb või ei suitse. Tavakliendile ma kohe kindlasti sellist softi mitte kunagi ei tee. Klient oli ka terve aja kohal ja nägi täpselt, kuidas tema auto käitub. Kui palju tuleb suitsu jne.
Just, sama ülesande sai ka Jürisoo ja VKM Motors. Mulle isiklikult meeldib, kui diisel tõmab jõhkralt. Nägin suitsu, antud hetkel nautisin seda ja usaldasin sind ja sinu tegemisi.
prj kirjutas: 3. Videos on pidev väide, et autol oli käigukastiga probleem - reaalsuses seda ei olnud. Ma helistasin ka nädal tagasi kliendile ning rääkisin temaga asjad väga selgeks. Ka tema kinnitas, et käigukastiga ei ole mitte mingeid probleeme. Tema auto peal sai käigukasti tegevust kontrollitud nii originaalsoftiga, kui jürisoo softiga, kui minu n.ö. maksimaal võimaliku softiga ning mingit vahet käigukasti töös ei olnud.
Selgitan natuke lahti, kuidas toimib kast käiguvahetusel. Käigukastist saadetakse ajule üle CAN-i (MOST-i) signaal, kus kästakse väänet piirata. Minu softis olid kõik mapid kalibreeritud korrektselt ning kast nägi väänet korrektselt. Seega, kui kast küsis 300nm, siis ta sai 300nm ning käiguvahetus oli sujuv ja korrektne. Üldiselt ei ole BMW kast sellele eriti tundlik ka - enamus kastiprobleeme on neil põhjustatud kasti rauast või vanast õlist. Jürisoo tarkvaras näiteks on mapid "dekalibreeritud", ehk siis 300nm-i küsitud väände juures on väänet tegelikult ligi 400nm, aga kast sellegipoolest saab sellega kenasti hakkama.
Mina polegi väitnud, et kast ei tööta korrektselt. Käike vahetas, kõik töötas kasti poole pealt. Kui tekkis detonatsioon üleval kõrgel pöördel, siis tekkis nii ehk naa tuntav jõukadu ja mõttepaus kastile, kuna pööre langes ja ka kast ei suutnud kohest otsust teha seoses sellega. Lõpuks vahetas küll käigu ära ja elu läks edasi.
prj kirjutas:
4. Samuti väidetakse, et kõik kogu aeg suitses ning võttis rämedalt kütust. Ka see ei vasta tõele. Rahulikult sõites ei olnud mingi tahma, ka ei olnud tahma keskmistel pööretel. Natuke oli seda siis, kui esimesega koha pealt ära minna. Suur tahm oli ainult seal vahemikus, kus mul oli VKM-i variandist märgatavalt rohkem jõudu. Vaatame dünograafikut:
Pilt

Arvestagem nüüd, et 6HP26 BMW käigukast hoiab pöördeid vahemikus 3200-4600 RPM. Seega mul oligi rohkem jõudu täisgaasil, eriti just lõpus. Vääne oli piiratud 650nm-le ning dünos tuli täpselt nii palju väänet, nagu softis oli kirjas. Ma ei näinud mõtet kasti rohkem lõhkuda madala väändega, seda enam, et täisgaasiga kiirendusel on alla 3000 rpm-i mega väändest null kasu.

Kui graafikut vaadata, on mul 4100 rpm-st alates oluliselt rohkem väänet. Ning seal ta ka tahmas üsna jõuliselt. Aga veelkord - omanik palus mul kõik välja võtta. Omanik oli kõrval. Omanik nägi täpselt kui palju tahmas. Ma oleks võinud lõpust samamoodi maha lasta kütust ning musta peaaegu ei tuleks, kuid siis oleks ka graafik samamoodi, nagu VKM-l (lõpp vajub ära).
Suitses kui kiirendasid gaas põhjas, vahet polnud mis käiguga või kiirusel. Suits kadus ära, kui lasid gaasi järgi. Suitses ka kui sai tehtud burnouti kohapeal ... See oli fun. Tõsi, võrdväärne võrdlus Jürisoo ja VKM softiga puudub, sest ei saanud sinu seadistustega minna autobahnile tühjaks vajutama. Sai ainult võrdluse küttekulus Eesti siseselt ja see oli kõrgem kui Jürisoo ja VKM Motorsi seadistusega.
prj kirjutas: 5. Alguses väideti, et soft on kahjulik ka turbole, aga hiljem need väited haihtusid. Seda sellepärast, et ka nendel ei olnud alust. Turborõhku oligi 0.3-0.4 bari tõstetud. Minu enda isiklikul autol, on seda tõstetud 0.5 bari ning kõik kestab - kliendile ma nii ei tee.
Vaielge see koht omavahel selgeks. Mul on kõrval neljas arvamus, kes ütleb et antud turboga on kontrollitud keskkonnas 2.5bar välja võetud M57 E39 mootori peal ja tema ei saa omakorda aru, miks antud rõhud nii madalad on minu seadistuses. Kui loogikaga mõelda, siis rohkem kütust = kõrgem väljalaskegaaside temperatuur ja see omakorda võrdub "kahjustus". Vahepeal sai tõesti välja vahetatud väljalaskekollektor, kuna tekkis lekkekoht. Aga see võib ka olla lihtsalt kõrgest east tingitud faktor. Kõik ju teavad, et 530D E60 peal vajab varem või hiljem selle plekkollektori vahetust? Sest kollektor põleb õhukeseks ja mõrad tulevad sisse.
prj kirjutas: 6. Väideti, et probleem oli "ebapiisavas õhus", miks rohkem jõudu ei saadud. See väide ei vasta tõele. Probleem on pihustite suuruses. 4000+ RPM-i peal оn pihustusaeg nii pikk, et kütus lihtsalt ei jõua ära põleda enam, seepärast hakkabki seal tahmama. Õhku on küll ja veel. Kui samale autole panna 170kw masina pihustid, siis tuleb sealt 220kw ilma tahmata (täpselt nagu minu autol).
Kas kütus jõuab või ei jõua ära põleda, mina kui kasutaja ei oska öelda. Internet on piisavalt täis väiteid, kus öeldakse, et minu pihustitega on ruumi sitaks originaalturboga. Teisalt on ka väiteid, mis selle väite kahtluse alla seavad. Fakt on aga see, et minu autol oli detonatsioon. Ehk loogiliselt mõeldes kütuse üleküllus.
prj kirjutas: 7. Igasugused detonatsiooni väited - seadistamise ajal mitte midagi sellist ei olnud. Ilmselgelt ei ole ma kurt ja kuulen suurepäraselt, kui on mingisugsed kõrvalised helid jms. Samuti oli omanikul kuu aega hiljem sees õhulugeja viga (õhulugeja signaal liiga madal) - mis sellest sai ma ei tea. Täiesti võimalik on see, et seadistamise ajal oli õhulugeja signaal madal ning kui see korda tehti, tuli ülevalt oluliselt kütust juurde. Ka see on loomulikult jäetud mainimata.
Tõsi jutt. Esimesel korral kui häälestust tegime detonatsiooni ei kuulnud. Esimest korda kuulsin seda külma mootoriga, kui tuttav Tartu vahel lapatsi põhja tallas foori taga. Peale seda hakkasin taga ajama olukorda, kus see situatsioon tekiks. Tundus, et see oli külma mootoriga. Palusin sul üle vaadata seadistuse. Kui olid mul autos teisel häälestuse korral, siis kuulsid ka ise seda kohe kui kiirendasin. Arvasid, et see on mehhaaniline viga (minu väljendus: kepsud kotis). Panid selle peale tagasi korraks testi mõttes originaalseadistuse ja kohe peale seda detonatsiooni polnud. Sa ei tahtnud uskuda (mulle nii tundus) antud situatsiooni. Tegid päris mitu korda oma seadistuses veel omakorda seadistusi, käisime sõitsime koos. Tallasime mootori piirajasse päris mitmel korral kuni lõpuks enam detonatsiooni polnud sellel korral kui sa seadistuse lõpetasid. Jah, suitsust oli mul endiselt savi. Las tahmab, mind ei sega. Sina ju tead mida sa teed. Järgmisel päeval oli siiski detonatsioon tagasi ja nädala jagu hiljem helistasin Viljarile, et teeme midagi, mul on vot selline mure, et detoneerib.
prj kirjutas: 8. Sõiduki omanik on Viljari sõber - seda ütles ta mulle hiljem telefonis. Ehk siis, ilmselt oli ka sellel käsi mängus, miks mindi konkurendi juurde, kus löödi asi kohe suure kella otsa.
Subjektiivne arvamus ja ei puutu asjasse. Jah, minu ja Viljari ettevõtte vahel on eelnevalt ärilisi kokkupuuteid olnud. Jah, tunnistasin telefonis, et olnud ajalugu minu ja Viljari vahel ning nii ehk naa päeva lõpuks oleksin välja jõudnud VKM'i. Sain mis tahtsin. Erinevate kontaktide poolt soovitatud kolmele "jumalale" tiiru peale teha ning omad järeldused sellest teha.
prj kirjutas: 9. Auto oli sõitnud selle softiga 3 kuud. Omanik on väga raske jalaga. Mitte midagi laiali läinud ei ole. Mootor on ühes tükis, turbo on ühes tükis, kast on ühes tükis. Suur põhjus oli ka selles, et ma kontrollisin EGT-d ka väga suure käigu ja kiiruse juures ning see oli alla 650C.
Olen raske jalaga, kõik mu tuttavad ilmselt teavad seda. Kolm kuud läks küll ajaliselt mööda, kuid omajagu aega sellest perioodist läks mul endal olukorra analüüsimisele, kokkulepitud pihustite testi läbiviimisele - selgus, et kõik pihustid töötasid normide piires. Ühe pihusti panin uue, kuna see sai välja võtmisel viga. Pikemad sõidud mis said tehtud olid Tallinn-Tartu ja Riia. Kuna detonatsioon lõi välja suht kohe peale esimest seadistust, siis hoidsin ennast tagasi sõidu ajal. Siin on salvestus, kus 0:55 ajal tehtaval kiirendusel on detonatsiooni salongi kuulda.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Õhukululugeja jah näitas viga 3FF0 peale sinu seadistust ja seda viga ta enam ei ole näidanud kui VKM seaditus peal on. Seega on see ainult minu oletus, et MAF'is viga ei ole. MAF'i pole kunagi kogu auto ajaloo jooksul vahetatud minu käes.
prj kirjutas: Kõige suurem asi, mis välja jäetud ongi see, et tegemist ei olnud tavalise softiga, vaid et omanik tungivalt soovis maksimaalset võimalikku kiirendust kõikide võimalike meetmetega ning selle ma talle ka tegin. Seejuures on täisgaasil kiirendus parem, kui uue softiga - seda näeb väga lihtsalt dünograafikust.
Jah, nii oli kõigi teenusepakkujate juures. Soovisin maksimaalset seadistust. Jürisoo, prj, VKM. Igaüks lähenes sellele omamoodi.

Kusjuures persedüno ütleb, et kiirendus täisgaasil on VKM seadistusega parim. Võimalik, et detonatsioon segas terve mõistusega gaasi tallamist ja seeläbi on arvamus kallutatud. No igal juhul detonatsioon on paha, eks? Jälle on kahju, et ei jõudnud kiirteele sinu seadistusega, sest kahe eelnevaga sai siin asju testitud. 241kmh Jürisoo seadistuse puhul ja 262kmh VKM seadituse puhul sain maks kiiruseks gps järgi. Pole küll suurem asi test, kuid asi seegi. Gaas põhjas ja kõik on siiani ühes tükis. Mis oleks võinud juhtuda detoneeriva mootoriga sellises olukorras jääb igaühe enda arvata.

Lühidalt:
1. Jürisoo seadega auto oli erksam kui originaalis, kuid mitte piisavalt minu jaoks. Muus osas töötas.
2. prj seadega auto oli veel erksam kui Jürisoo omaga, kuid detoneeris ja tahmas kõvasti.
3. VKM seadega auto on samuti ergas, ise kasutajana pean tõdema, et erksam kui kahe eelnevaga ning ka ökonoomsem kui kahe eelnevaga. Ei detoneeri, ei tahma.
Viimati muutis Henri., 16.03.2014 22:05 34, muudetud 2 korda kokku.
Põhjus: .
BMW E60 530d 200+kw/690+NM
Nissan Patrol 2006 BMW M57 Bi-Turbo diisel 270kw/750nm
patrik
Huviline
Postitusi: 3985
Liitunud: 19.01.2003 21:29 39
Asukoht: BMW diagnstika, Kuma tee 8, Peetri
Kontakt:

Re: Chiptuning Eestis. Teenusepakkujad, mured & soovitused

Postitus Postitas patrik » 16.03.2014 01:55 07

Saatke kaardid, tulge tehke mootori testid, saate veel ühe arvamuse.
Ära saada mulle sõnumit, helista! Tel:5028520
prj
Huviline
Postitusi: 114
Liitunud: 12.02.2010 12:21 09
Peamine sõiduk: E60 530xd

Re: BMW E91 330XD 2006 - wanamees

Postitus Postitas prj » 16.03.2014 10:25 56

jr4x4ee kirjutas:Annan siis oma kui kliendi hinnangu asjadele:
Nõus, Mihkel ütleski, et sinuga on raske suhelda ja rääkis, et sa käid "3nda osapoole juures" lihtsalt asju tegemas tellimuse peale.
Nii oli asi lühikest aega enne uut aastat. Siis ei pakutud "3nda osapoole juures" ka ametlikult mingit tuningut.
Antud juhul ei ole ettevõtte asja rohkem segatud kui see, et minuga soovitati ühendust võtta. Tegevus ei toimunud antud ettevõtte ruumides, isegi mitte samas linnas.
Mina polegi väitnud, et kast ei tööta korrektselt. Käike vahetas, kõik töötas kasti poole pealt. Kui tekkis detonatsioon üleval kõrgel pöördel, siis tekkis nii ehk naa tuntav jõukadu ja mõttepaus kastile, kuna pööre langes ja ka kast ei suutnud kohest otsust teha seoses sellega. Lõpuks vahetas küll käigu ära ja elu läks edasi.
Huvitav, kui tekkis nii tuntav jõukadu, miks siis dünograafiku peal on minu softiga ülevalt rohkem jõudu? Mis pöörelangusest me täisgaasil räägime?
Ma arvan, et see on siiamaani täielik väljamõeldis. Ma olin ise sul kõrval ning isegi kui korraks oli heli kuulda, siis kasti töös mingeid muutusi ei olnud.
prj kirjutas: Suitses kui kiirendasid gaas põhjas, vahet polnud mis käiguga või kiirusel. Suits kadus ära, kui lasid gaasi järgi. Suitses ka kui sai tehtud burnouti kohapeal ... See oli fun. Tõsi, võrdväärne võrdlus Jürisoo ja VKM softiga puudub, sest ei saanud sinu seadistustega minna autobahnile tühjaks vajutama. Sai ainult võrdluse küttekulus Eesti siseselt ja see oli kõrgem kui Jürisoo ja VKM Motorsi seadistusega.
Võrreldes esimese seadistusega näitab kompuuter alati kõrgemat kütusekulu, sest ma ei valeta ajule kütusekogust väiksemaks. Teist punkti ei oska kommenteerida. Ainult nii palju, et siis, kui minu seade peal oli, olid ilmad -20C ligi mõnda aega ning nüüd on ilmad oluliselt soojemad.
prj kirjutas:Vaielge see koht omavahel selgeks. Mul on kõrval neljas arvamus, kes ütleb et antud turboga on kontrollitud keskkonnas 2.5bar välja võetud M57 E39 mootori peal ja tema ei saa omakorda aru, miks antud rõhud nii madalad on minu seadistuses. Kui loogikaga mõelda, siis rohkem kütust = kõrgem väljalaskegaaside temperatuur ja see omakorda võrdub "kahjustus". Vahepeal sai tõesti välja vahetatud väljalaskekollektor, kuna tekkis lekkekoht. Aga see võib ka olla lihtsalt kõrgest east tingitud faktor. Kõik ju teavad, et 530D E60 peal vajab varem või hiljem selle plekkollektori vahetust? Sest kollektor põleb õhukeseks ja mõrad tulevad sisse.
2.5 bari tuleb sellega vaid korraks keskel, kus rohkem rõhku ei ole vaja. Samuti läheb IAT liiga suureks kui suurt rõhku hoida. Kuna sa ütlesid, et sa tahad Bahnil gaas põhjas kihutada, siis ei ole mõistlik turborõhku ülemäära suureks ajada, muidu läheb IAT lihtsalt 100 kraadi ning kütus piiratakse ära.
Kas kütus jõuab või ei jõua ära põleda, mina kui kasutaja ei oska öelda. Internet on piisavalt täis väiteid, kus öeldakse, et minu pihustitega on ruumi sitaks originaalturboga. Teisalt on ka väiteid, mis selle väite kahtluse alla seavad. Fakt on aga see, et minu autol oli detonatsioon. Ehk loogiliselt mõeldes kütuse üleküllus.
Mina ei usuks neid interneti jutte. Samuti ei ole detonatsioon mitte kütuse üleküllus vaid liiga pikk pihustite avamisaeg kindlale pöördele. Kütust on vaja saada silindrisse võimalikult lühikese aja jooksul kindlal ajahetkel, et toimuks korrektne põlemine. Kui see kütuse pihustamine tekib liiga pika aja jooksul, siis tekibki mitte üks pauk vaid näiteks mitu. See ongi täpselt see, mis sinu mootori puhul esines. Paned 535d pihustid peale ning saad veel vähemalt 20kw juurde.
prj kirjutas:Kui olid mul autos teisel häälestuse korral, siis kuulsid ka ise seda kohe kui kiirendasin. Arvasid, et see on mehhaaniline viga (minu väljendus: kepsud kotis). Panid selle peale tagasi korraks testi mõttes originaalseadistuse ja kohe peale seda detonatsiooni polnud. Sa ei tahtnud uskuda (mulle nii tundus) antud situatsiooni. Tegid päris mitu korda oma seadistuses veel omakorda seadistusi, käisime sõitsime koos. Tallasime mootori piirajasse päris mitmel korral kuni lõpuks enam detonatsiooni polnud sellel korral kui sa seadistuse lõpetasid.
Siin on toimunud möödarääkimine. Sulle sai öeldud, et see heli on mootorile ohtlik ning ei tohiks esineda ja tagajärgedeks võivad olla kahjustused. Mitte see, et su mootoril "keps kottis". Kui sa meenutad, siis sina ise pakkusid võimalikuks probleemiks pihusteid, mitte mina. Samuti oli sees õhulugeja veakood - ma arvan siiani, et mingi hetk tuleb see tagasi. Võimalik ka, et ei tule, sest vahepeal käis sul pihustite maha võtmisel terve sisselase laiali ning selle käigus ehk mõni murekoht likvideeritud.
Point on selles, et kütust sai maha võetud tookord, sest suitsu oli rohkem, kui esimesel korral häälestades ning tingitud oli see enamjaolt kõrgemast õhulugeja näidust, kui esimene kord.
Ka esimesel korral pidi ülevalt tegema agressiivsema tahmapiiraja, sest teiste autodega võrreldes oli korrektse tahmapiirajaga sinu auto ülevalt jõuetu. Ehk siis ma siiani arvan, et esimesel häälestusel oli midagi paigast ära, mis hiljem paika läks ning mille tõttu kütuse üleküllus tekkis.
Järgmisel päeval oli siiski detonatsioon tagasi ja nädala jagu hiljem helistasin Viljarile, et teeme midagi, mul on vot selline mure, et detoneerib.
Selle asemel, et minule helistada ning lasta asi korda teha. Kõige suurem probleem oligi ehk selles, et mul ei olnud võimalust autot enda valdusesse saada ning külmkäivitust testida.
prj kirjutas:Jah, nii oli kõigi teenusepakkujate juures. Soovisin maksimaalset seadistust. Jürisoo, prj, VKM. Igaüks lähenes sellele omamoodi.
Veel kord. "3nda osapoole juures" ei lähenetud asjale mitte kuidagi moodi peale selle, et soovitati kelle poole pöörduda.
Kui selliseid asju tehakse firma nime alt, siis üldjoontes võetakse ka paber allkirjaga, kus on selgelt kirjas omaniku soov omal vastutusel kõike võtta, et selliseid olukordi, nagu praegu tekkinud on vältida.
Mis oleks võinud juhtuda detoneeriva mootoriga sellises olukorras jääb igaühe enda arvata.
Kuumalt ei detoneerinud seal ju mitte midagi. Probleem oli ainult külmalt piirajasse lastes 300 pöörde vältel, kas pole nii? Minul käes oli auto külmalt umbes 15-ks minutiks üks kord, mitte ei seisnud mitu päeva kuskil, kus oleks saanud testida.
2. "3nda osapoole" seadega auto oli veel erksam kui Jürisoo omaga, kuid detoneeris ja tahmas kõvasti.
"3nda osapoole" seadet pole su autol kunagi olnudki, on olnud minu seade.
3. VKM seadega auto on samuti ergas, ise kasutajana pean tõdema, et erksam kui kahe eelnevaga ning ka ökonoomsem kui kahe eelnevaga. Ei detoneeri, ei tahma.
Ometi dünograafik näitab, et täisgaasil on vähem jõudu.
Viimati muutis Henri., 16.03.2014 22:07 28, muudetud 1 kord kokku.
Põhjus: .
jr4x4ee
Huviline
Postitusi: 31
Liitunud: 09.09.2013 14:40 32
Peamine sõiduk: BMW 530d

Re: Chiptuning Eestis. Teenusepakkujad, mured & soovitused

Postitus Postitas jr4x4ee » 16.03.2014 10:54 49

Parandame faktivea. Detoneeris ka töösooja mootoriga. Videojupp, mille panin on filmitud Kadaka tee alguses. Enne seda on sõidetud Lasnamäelt Viimsi ja siis Kadake teele. Peaks soe küll olema. Tõsi, oli ka hetki, kus detonatsiooni polnud soojast peast. Külmast peast oli iga laks.

Ok, "3as osapool" pole jah seotud, kuna raha neile ei maksnud. Sinu kontakti sain ka nende kaudu.

Kütusekulu mõõdan ikka tankimistega, mitte ei järelda seda kompuutrit vaadates.
BMW E60 530d 200+kw/690+NM
Nissan Patrol 2006 BMW M57 Bi-Turbo diisel 270kw/750nm
Vasta