Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Üldised arutelud ning näpunäited
Vasta

Mida tangid?

Kõige odavamat ja midagi ei lisa
29
31%
Kõige odavamat ja parandan lisandiga
3
3%
Ostan paremat kraami ja ei lisa midagi
46
49%
Ostan paremat kraami ja parandan lisandiga
2
2%
Pole valikut, ei süvene (ei lisa midagi)
14
15%
 
Hääli kokku: 94
Kasutaja avatar
arnis
Huviline
Postitusi: 7830
Liitunud: 11.01.2011 21:28 08
Peamine sõiduk: BMW i3
Asukoht: Keila

Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Postitus Postitas arnis »

Tänapäeval on kütuste turg kirju nagu issanda loomaaed. Ja igamehe enda oma on alati parem.
Hea koht asi faktiliselt selgeks rääkida, siinsamas teemas.

Kel on infot Eesti tanklate kütuse "parameetritest", olge head, jagame siia. Teeks mingi lihtsama tabeli.'
Tahaks leida pärlid, mis on paremad/halvemad kui EN 590 ja EN 228 - "norm bensiin ja norm diisel".
Kogemusi võib ka jagada, kuid mingi alus peaks olema. "Peale tankimist tekkis probleem" ei ole väga usutav, kui
samal päeval samast tanklast kellelgi teisel ei tekkinud. Me sõidame autoga, nad lähevad alati vahetult peale tankimist katki.

Mis kütuse liigid on meil (Eestis) olemas transpordivahenditele:
Bensiin
Diisel
LPG
LNG
CNG
Vesinik
Elekter

Viimase kohta areneb teema veidi hiljem - tanklavõrgustikul on omad apsud mis vajavad arutlust.
LNG-ga ka eriti pistmist ei tule, kuna kütus "ei püsi mahutis" seistes kaua. Sõiduautodel seda ei kasutata.
Vesinik, võite või lüüa, ei lähe kaugele. Sõiduautode maailmas kindlalt. Sarnaneb keerukuselt LNG/CNG.

Tanklad panevad igasuguseid nimesid oma kütusele. Neid peaks lahkama - mis on tegelikult see kütus, tühi jutt?
Mida VEEL on kütusesse lisatud ja mis eesmärgiga, see on huvitav. Meid huvitavad sellised asjad nagu:
määrimisvõime, mõju tahmafiltrile/mootoriõlile, heitmed, stabiilsus paagis, külmakindlus, kütteväärtus, tsetaanarv jms

Seda teemat mammutiseerida küttekulude ja hindade kõikumisega ei ole vaja. Hindade "update" kord kuus on piisav.
Samuti võrrelda, palju ühel ja teisel auto kütust võtab (v.a. kahe erineva kütuse vahel kui ei ole veel kindlaks tehtud) ka ei ole vaja.

Kuna 90+% tankijatest tangib "tavaline odavaim 95 ja tavaline odavaim diisel", siis on oodata palju juttu just nendest.
Seega lahkame neid täpsemini, millise maitsega "tavaline", mis seal sees on.

Kütuselisanditest siin üldiselt ei räägi. Kuigi saab soetada neid kütuselisandeid, mida kasutatakse kütusesegudes, siis 95+%
lisanditest on täiesti tarbetud/riskantsed ja 95+% autoomanikest neid ei kasuta niikuinii (varsti saame teada täpsemini).

Küsitlus: "parema kraami" alla lähevad igasugused kütused, mis on teistest natukenegi kallimad või paremad.
Näiteks kui on bensiinis vähem etanooli (98 on parem kraam) või kui diislis puudub FAME lisand (HVO on parem kui diisel ise).
Biometaan on lihtsalt rohelisem ja mitte "kõige odavam", seega võib nimetada "parema kraami" alla.
Venemaalt kütust tuues, on eesmärgiks "kõige odavam", mitte "parem kraam".
Sinist tankides on eesmärgiks igal juhul odavus.
Kui ühe korra proovid midagi muud/lisandit, siis vasta ikka sellest, mida üldiselt tangid (viimased pool aastat).

Segaduste vältimiseks kasutame järgmisi väljendeid: etanooliga bensiin, HVO diisel, FAME diisel ja väldime teisi, nagu biodiisel.
Segaduste vältimiseks eristame alati kütuseid kui on olemas mitu kütust mida märgime samamoodi.
Näiteks BioDiisel saab olla nii HVO kui FAME, aga need on täiesti erinevad. Väldime B7 B0 E0 E10 lühendeid ilma täpsustuseta.


Avan ise teema FAME/HVO eristamisega. Päris põhjalik 10 aastat vana paber:
http://www.etipbioenergy.eu/images/SAE_ ... l_Fuel.pdf

Tankisin endale 100%-st HVO-d (taastuv diisel) ja märkasin ainult head. Käivitus super, ei haise külmast peast.
PDFis on kirjas ka kütteväärtus per liiter ja võin kinnitada, et umbes sinna kanti ta ka on - "praktiliselt sama mis tavaliselt".
Ainuke mure, et maksis 1.86€/l kliendikaardiga. (ahjaa, kütuse hindade puhul piisab 3-st tüvenumbrist, pole vaja 1.859€/l).
Loodame, et maksupoliitika parandatakse ära ja aktsiis selle kütuse pealt oleks korrektne (sarnane biometaanile).
Viimati muutis arnis, 18.12.2019 13:57 14, muudetud 1 kord kokku.
Teen kodudes elektriasju korda. 36€/h. Anna murest märku. www.motovool.ee
Oled huvitatud elektriautodest ja tahad enda panuse anda? PS Oskad või tahad osata RS485, Modbus? PS!
Kasutaja avatar
WhoIsTheMaster
Huviline
Postitusi: 330
Liitunud: 23.09.2014 15:22 56
Peamine sõiduk: E61 535d/530xd
Telefon: 53917831
Asukoht: Keila/Tallinn
Kontakt:

Re: Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Postitus Postitas WhoIsTheMaster »

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6118313929

It must be noticed that while the lowest mass fuel consumption (g/km) were obtained with HVO-100, the volume fuel consumption (l/km) with HVO-100 were the highest due to its low density (see Tables 2 andTable S1 of the supplementary material).

https://kytus.envir.ee/monitoring/itemlist
Süda on BMW.
Kasutaja avatar
arnis
Huviline
Postitusi: 7830
Liitunud: 11.01.2011 21:28 08
Peamine sõiduk: BMW i3
Asukoht: Keila

Re: Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Postitus Postitas arnis »

Vajalik numbriline väärtus on esimese postituse PDFis ära märgitud.
LOWEST-HIGHEST on emotsionaalne sõnastus, mis mingit infot otseselt ei anna.
Kinnitan, et erinevus on PDFis märgitud suurusjärgus - marginaalselt tähtsusetu.
Pealegi, kui soetada kütust, mis maksab KÕVASTI rohkem kui tavaline, siis
vaevalt see, et auto võtab marginaalselt rohkem/vähem kütust ruumala/massiühiku kohta
mängib vähimatki rolli kallima kütuse valimisel.
5% FAME-ga diisli kütteväärtus on kõrgem, 5% HVOga diisli kütteväärtus on madalam (liitri kohta).
FAME-ga diisli hind on madalam kui HVOga diisli hind.
Veidi hiljem auto tahab rohkem remonti seoses kütusest tulenevatest erinevustest.
Väga keeruline on punkti panna, palju raha säästaks kui osta kehvemat (samas odavamat) diislit.


Nagu mina sain, siis enviri kodukal tulemused ütlevad, kas kütus vastab miinimumnõuetele.
Teen kodudes elektriasju korda. 36€/h. Anna murest märku. www.motovool.ee
Oled huvitatud elektriautodest ja tahad enda panuse anda? PS Oskad või tahad osata RS485, Modbus? PS!
Kasutaja avatar
WhoIsTheMaster
Huviline
Postitusi: 330
Liitunud: 23.09.2014 15:22 56
Peamine sõiduk: E61 535d/530xd
Telefon: 53917831
Asukoht: Keila/Tallinn
Kontakt:

Re: Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Postitus Postitas WhoIsTheMaster »

arnis kirjutas: 18.12.2019 13:12 41 *märkasin ainult head.
*Käivitus super
*ei haise külmast peast.
*PDFis on kirjas ka kütteväärtus per liiter ja võin kinnitada, et umbes sinna kanti ta ka on -
*"praktiliselt sama mis tavaliselt".
Millised neist emotsionaalsetest näitajatest on mõõdetud tulemused ja mille tulemus on katse korras korratav/ennustatav?

Millises laboris tehti katse, et saad kinnitada, et kütte väärtus ka "umbes sinna kanti" on?

Täiendan
arnis kirjutas: 18.12.2019 18:05 32 *Pealegi, kui soetada kütust, mis maksab KÕVASTI rohkem kui tavaline, siis
vaevalt see, et auto võtab marginaalselt rohkem/vähem kütust ruumala/massiühiku kohta
mängib vähimatki rolli kallima kütuse valimisel.
- "vaevalt". Mängib küll. Sina ei ole ütleja, et ei mängi rolli. Veoautod sõidavad 40+L/100. Erinevalt tavasõiduki juhtidest on nendele kütuse kulu majanduslikult väga suuure tähtsusega.
arnis kirjutas: 18.12.2019 18:05 32 *5% FAME-ga diisli kütteväärtus on kõrgem, 5% HVOga diisli kütteväärtus on madalam (liitri kohta).
Võtte aluseks sinu enda allika, siis
fossildiisli puhul on kütteväärtus kõige kõrgem- 35,7MJ/L
HVO- 34,4
Fame- 33,2
Kuna kütteväärtus on otseses seoses kütuse kuluga, siis kõik, mis on madalama kütteväärtusega seda kulub paratamatult rohkem. On olemas kütused, mis on veel suurema energia sisaldusega.
Näiteks laevad sõidavad "raskekütusega". Mul pole küll võtta MJ/L andmeid selle kohta, kuid antud kütus on tavatemperatuuril nagu asfalt. Laeva "kütuse paakides" on 180 kraadi celsiust aurutorud, mis kütust vedelad hoiavad.
Täna on läänemerel raskekütus keelatud ja sõidetakse "tava"diisel kütusega.

Panneks kaks asja omavahel kokku- kui palju kulub+kui palju maksab, saame tulemuseks, et sinu promotod HVO ei ole täna veel majanduslikult kasutlik tehing tarbijale.
Ma olen nõus, et HVO'd kasutades on tõenäosus eelseisvaks remondiks väiksem, võib -olla lükkab remonti hilisemaks. Kuid see ei välista remondi vajalikust.
Süda on BMW.
Kasutaja avatar
arnis
Huviline
Postitusi: 7830
Liitunud: 11.01.2011 21:28 08
Peamine sõiduk: BMW i3
Asukoht: Keila

Re: Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Postitus Postitas arnis »

WhoIsTheMaster kirjutas: 18.12.2019 20:06 19
Millised neist emotsionaalsetest näitajatest on mõõdetud tulemused ja mille tulemus on katse korras korratav/ennustatav?

Millises laboris tehti katse, et saad kinnitada, et kütte väärtus ka "umbes sinna kanti" on?
Ülikõrge tsetaanarv (käivitus), aromaatsete ühendite puudumine(hais), HVO normkütteväärtused ruumalaühiku kohta.
Pangakontol on miinus, tšekil on liitrite arv ja odomeetril on pluss, nendega saab kinnituse kütteväärtusele, võrreldes
seda eelnevate miinuste ja plussidega, mis ei ole HVO kütusest tulnud. Pangakonto ja odomeetri viga ei sõltu kütusesegust.
Kõrgem tsetaanarv annab termodünaamilises mehhanismis rohkem kasulikku tööd ühe kulutatud energiaühiku kohta.
A=Ft. Kõrgem tsetaanarv tähendab t(HVO)>t(!HVO) ja F(HVO)>F(!HVO).
Teadmata täpsemaid numbreid, ei saa täpsemalt öelda, kui palju A erineb per üks MJ. Suurusjärk on sama mis kütteväärtuse erinevusel.
Kui plaan on HVOd Webastos põletada, siis on kütteväärtus üks-ühele normandmetega võrreldes,
mõlema kütuse tsetaanarv on ülikõrge, võrreldes ajaga, mis on antud kütuse põlemiseks konvektsioonpindade vahetus läheduses.
Seal on väärtuse erinevus maksimaalne.

Tõstaks veel tooni, mölageneraator. Ja ära promo raskekütust. Astud pähe, astuks sulle ka vahest.
Teen kodudes elektriasju korda. 36€/h. Anna murest märku. www.motovool.ee
Oled huvitatud elektriautodest ja tahad enda panuse anda? PS Oskad või tahad osata RS485, Modbus? PS!
Indrek523
Huviline
Postitusi: 456
Liitunud: 28.02.2006 22:09 31

Re: Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Postitus Postitas Indrek523 »

TELK kirjutas: 18.12.2019 23:08 21 ...0,40 sendiga liiter.
See teeb siis eurodes, 0,004 liiter?
Kasutaja avatar
WhoIsTheMaster
Huviline
Postitusi: 330
Liitunud: 23.09.2014 15:22 56
Peamine sõiduk: E61 535d/530xd
Telefon: 53917831
Asukoht: Keila/Tallinn
Kontakt:

Re: Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Postitus Postitas WhoIsTheMaster »

Millises laboris on sinu katsed läbi viidud, et SINA saad kinnitada?

Kuidas defineerite mitte emotsionaalsed väärtused "käivitus" ja "hais" ja kuidas on väärtus mõõdetav?

Pangakotol ja kõigel selle edasi võib tõesti erinevad märgid ees olla, kuid, eraisiku jaoks on matemaatilise tehte lõpplahendis HVO täna suurema negatiivse väärtusega, kui fossiil.
Kui sõidad sisepõlemismootoriga vähe, siis diisel on üldse vale valik.
Minu hinnangul (jah see on arvamus, mitte fakt) peab sõiduki(laiaterbe kaup, mitte spetsiifilise otstarbega masin) aastane läbisõit olema vähemalt 20 000km, et oleks olemas eelis bensiinika ees.

Kasuliku töö tulemuse määrab ära mootori parameetrid, mitte tsentaani arv. Tsentaani arv on mõõdetud suurus kütuses, kuid mootori aju poolt mõjutatakse kütuse süttivust EGR gaaside abil.
Sisuliselt määrab tsentaani arv ära, kui mitu kraadi enne Ü.S.Si toimub diiselmootoris detonatsioon.
Ja seegi oleneb lisaks veel paljudest teguritest, näiteks pöörlemiskiirusest, egr gaaside hulgast, mootori temperatuurist, õhu kogusest ja selle temperatuurist, kütuse kogusest ja selle temperatuurist.
Mootori ajus on kirjutatud kaardid, kuidas mootor käitub, ning variatsioonis kütuses(näiteks muutuses tsentaani arvus) teeb mootori aju võimalikes piirides korrektuure. Võimalikes piirides seetõttu, et kui mingi näitaja täiesti käes tära läheb(nii nagu juhtus mõnedel sõidukitel E10 mootori bensiiniga) läheb mootori aju hoopis errorisse, kuna näitajad on väljaspool tehase kaardi piirkonda.
Minu ämma honda civic näiteks ei saa E10 bensuga hakkama ja tekkis egr veakood. 98 kütuse puhul seda probleemi pole.
Probleemi sai mitmel korral katsetatud.

Ka sinu enda postitus ühes teises teemas(vist oli "kütusekulust lõplikut") mainid, et kütusekulu on HVO puhul pisut suurem, kuid vahe on olematu(numbritest ei rääkindu, ainult määratlemata suurusega emotsionaalsed sõnad).

Kero on samamoodi üks tüüp "mootor", mitte küll sellises klassikalises võtmes, nagu sisepõlemis kolbmootor.

Pole raskekütust promonod. Täin vaid faktilise näite, et mida raskem(massi poolest) on kütus(süsiniku põhine), seda rohkem sisaldab ta endas energiat. Energia on tihedamalt pakitud ja selle kätte saaminegi on raskem(põlemis protsess aeglasem). Laeva mootorites pöörlevad väntvõllid kiirusega 100-150 pööret minutis ja kolvi käik on tohutu. Optimaalne põlemisprotsess toimub kogu kolvi liikumise ulatuses, mitte kohe alguses või liiga pikalt(järelpõlemine kolvi liikumisel ülesse).
Süda on BMW.
Kasutaja avatar
arnis
Huviline
Postitusi: 7830
Liitunud: 11.01.2011 21:28 08
Peamine sõiduk: BMW i3
Asukoht: Keila

Re: Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Postitus Postitas arnis »

Krooningu kett ei kasuta FAMEt ka suvel. Vaatame mis seis on 2020 suvel.
Tore teada, sest neil on hinnad tihtipeale konkurentidest ka paremad.
Teen kodudes elektriasju korda. 36€/h. Anna murest märku. www.motovool.ee
Oled huvitatud elektriautodest ja tahad enda panuse anda? PS Oskad või tahad osata RS485, Modbus? PS!
hansu
Huviline
Postitusi: 1383
Liitunud: 02.10.2005 23:06 07
Peamine sõiduk: BMW F11 535D ´13

Re: Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Postitus Postitas hansu »

Kasutaja avatar
arnis
Huviline
Postitusi: 7830
Liitunud: 11.01.2011 21:28 08
Peamine sõiduk: BMW i3
Asukoht: Keila

Re: Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Postitus Postitas arnis »

Heh, tänud,

olen varem ka sirvinud seda artiklit, aga jäi silmade vahele link artiklis, kus on HVO diislist väga põhjalikult tulemusi uuritud.
https://www.neste.com/sites/default/fil ... ndbook.pdf
Teen kodudes elektriasju korda. 36€/h. Anna murest märku. www.motovool.ee
Oled huvitatud elektriautodest ja tahad enda panuse anda? PS Oskad või tahad osata RS485, Modbus? PS!
Kasutaja avatar
arnis
Huviline
Postitusi: 7830
Liitunud: 11.01.2011 21:28 08
Peamine sõiduk: BMW i3
Asukoht: Keila

Re: Kütustest ja tanklatest - mida tankida

Postitus Postitas arnis »

Lisan infot. Tankisin peale kahte paagitäit NesteMY'd tavalist Neste dislat ja vana hea soojakäivituse probleem tuli tagasi mu vanal masuudipressil.
Kulunud KSP ja kehvem pritsimine ketramisel on arvatavasti probleemiks, valge pahmakas peale käivitust - kütust pritsitakse, aga ei plahvata.

Kui paak tühi tangin uuesti NesteMY'd ja vaatlen, kas erinevus tekib sisse. Kui aega jätkub, siis teen katse täpsete mõõtmistulemustega.
Teen kodudes elektriasju korda. 36€/h. Anna murest märku. www.motovool.ee
Oled huvitatud elektriautodest ja tahad enda panuse anda? PS Oskad või tahad osata RS485, Modbus? PS!
Vasta