TSI: E39 525d 530d jahutusvedeliku vahetus

Õpetused, mis on abiks ise autot remontides
Foorumi reeglid
Teemad tuleb vormistada korralikult ja informatiivselt!
Vasta
Kasutaja avatar
arnis
Huviline
Postitusi: 7830
Liitunud: 11.01.2011 21:28 08
Peamine sõiduk: BMW i3
Asukoht: Keila

TSI: E39 525d 530d jahutusvedeliku vahetus

Postitus Postitas arnis »

Antud juhend kehtib otseselt E39 kerele ja M57 mootorile, kuid sarnaneb paljude teiste BMW-sõidukitega.

Eeltöö:
1) Veendu, et jahutusvedelik vajab vahetust (kui ei tea, siis vajab).
2) Veendu, et tehniliselt on kõik muud jahutusvedelikuga seotud detailid töökorras:
(kontrolli varjatud menüüst, et jahutusvedelik soojeneb vähemalt 85-ni),
(kontrolli, et jahutusvedelik ei leki ega segune mootoriõliga),
(kontrolli, et paisupaagi korgi avamisel on näha pisikest veejuga ülemisest servast).
Kui lekkeid ei ole, termostaadid töötavad, mahlad ei segune, veepump ei kriuksu ja
Webastot ei ole plaanis korda teha, võib jätkata ostmisega.
3) Osta United Motorsist 3 pudelit jahutusvedeliku kontsentraati (3*1,5L, ligikaudu 40€)
4) Osta 5 liitrine kanister destilleeritud vett (2-3€) ükskõik millisest poest.
5) Muretse veel 10L mitte karedat vett (näiteks veefiltri abil või lihtsalt keeda kraanivett).
6) Loe kõik järgnevad punktid läbi, leia kuni 2 tundi vaba aega, võta juhised autoga kaasa
ning alusta hooldusega.


Töö:
1) Sõida kanalile või kasuta tõstukit, ära hakka mõtlema auto kallutamise peale.
2) Keera kliimapaneelil temperatuurivalik põhja/kuuma peale (32°C ja 32°C), keera ventilaator
miinimumi peale, kuid ära lülita seda välja! Jäta süüde kahe peale, mootor sureta välja.
3) Eemalda mootori põhjakate ja mootori pealmised plastikud.
3A) Teatud mudelitel võib leida juhipoolse salongifiltri korpuse all veel ühe õhutuskorgi.
Selle olemasolu tuleks kontrollida ja vajadusel käituda vastavalt kogu töö ulatuses.
4) Ava paisupaagi kork.
5) Veendu, et jahutusvedeliku temperatuur on 30-50°C.
6) Kasutades sobilikku anumat (minimaalselt 5 liitrit) tühjenda radiaator tühjendusventiilist.
7) Päästa lahti 1 või 2 (oleneb, kas autol on EGR-termostaat) õhutuskorki SUURE kruvikeerajaga,
keerates seda lahti umbes 5 pööret; ära korke täielikult eemalda!
8) Keera lahti mootoriploki tühjendamise polt, mis asub kõrvalistuja poolel (lähedal väljalaske
esimeste katalüüsmuunduritele). On oodata jahutusvedeliku ebamugavat väljavoolamist!
9) Kui enamus jahutusvedelikust on välja kallatud, võib kergelt sulgeda alumised tühjendusavad
ning alustada loputust tavalise pehme puhta veega, kallates paisupaak täis. Töökorras
Webasto/lisaveepump aitab loputusele kaasa, kuid selle töökord ei ole kohustuslik.
10) Õhutusventiilid võib kergelt sulgeda ning auto tuleb käivitada. Temperatuurivalik peab
jätkuvalt olema maksimaalne ja ventilaatori tugevus minimaalne.
11) Avada õhutusniplid ja oodata, kuni sealt hakkab vedelikku nirisema. Kui vedelikku hakkas
nirisema, tuleb nippel kergelt sulgeda. Kallata paisupaak järjekordselt peaaegu täis.
Mõne minuti möödudes peaks paisupaagi ülemisest servast hakkama nirisema veejuga
ühtlaselt. See tähistab seda, et õhutamine on peaaegu lõpetatud. Veelkord avada
õhutusnippel/niplid, veendumaks, et seal ei ole õhku. Kui sealt niriseb, võib need kergelt
sulgeda. Õhutamine on lõpetatud. Vett peaks olema kasutatud minimaalselt 8 liitrit.
12) Sureta mootor välja, keera süüde kahe peale, kliimapaneel samas positsioonis,
teosta uuesti läbi punktid 5, 6, 7, 8.
13) Kui enamus loputusveest on välja kallatud, võib sulgeda radiaatori tühjendusventiili ning
keerata kinni mootoriploki tühjenduspoldi (veendu, et polt ja seib puhtad) mitte väga tugevalt (25Nm).
14) Ava esimene pooleteiseliitrine jahutusvedeliku kontsentraat ja kalla see ettevaatlikult paisupaaki.
15) Kalla äsjatühjendatud pudelisse 1,5L destilleeritud vett ning kalla need 1,5L paisupaaki.
16) Ava teine pooleteiseliitrine jahutusvedeliku kontsentraat ja kalla see ettevaatlikult paisupaaki.
17) Kalla äsjatühjendatud pudelisse 1,5L destilleeritud vett ning kalla need 1,5L paisupaaki.
18) Sulge õhutusniplid. Pane auto käima.
19) Ava kolmas pooleteiseliitrine jahutusvedeliku kontsentraat ja tasapisi lisa seda paisupaaki.
Ära kalla täiesti ääreni. Ava ükshaaval õhutusventiilid ja OOTA, kuni sealt hakkab nirisema.
Ära lase vedelikul niriseda! Sulge ventiil ja korda vajadusel teise ventiiliga samamoodi.
20) Oota, kuni ülevoolunire paisupaagis muutub ühtlaseks. Kalla tasapisi kolmas pudel tühjaks.
21) Kalla äsjatühjendatud pudelisse 1,5L destilleeritud vett ning vajadusel lisa paisupaaki.
22) Sulge paisupaagi kork.
23) Oota minut. Ava mõne pöördega õhutusventiil ja veendu, et õhku enam ei ole. Korda teisega.
24) Ava paisupaagi kork ja vajadusel lisa destilleeritud vett. Viimane 1,5L ports vett ei mahu alati
lõpuni. Siiamaani on sisse kallatud 4,5L kontsentraati ja umbes 3,5-4,5L destilleeritud vett.
25) Kui see on tehtud, võib paisupaagi korgi kinni keerata ja jätkata soojendamise protsessi. Võib minna
ka sõitma. Tuleb jälgida jahutusvedeliku temperatuuri. Nüüd võib kliimaseadme välja lülitada: see
kiirendab veelgi temperatuuri tõusmist. Kui vajalik temperatuur on saavutatud (88-92°C), saab jätkata.
26) Veendu, et jahutusradiaatori tühjendusventiil ja mootoriploki tühjenduspolt ei leki ning võib
põhjakatte külge keerata.
27) Veelkord veendu, et õhutusventiilide taga ei ole õhku, ning keera nad kinni, kuid ära arva, et
plastmassi tuleb suure jõuga kinni keerata. Kuivata ettevaatlikult õhutusventiilide ümbert.
28) Sureta mootor välja ja keera külge mootori pealmised plastikud ja vajadusel õhufiltri korpus.

Järeltöö:
Kui mootor on jahtunud, võib veelkord avada paisupaagi korgi ja veenduda, et jahutusvedeliku tase on
üle poole, umbes 1-2cm allpool paisupaagi laest.
Soovitatav on märkida jahutusvedeliku vahetuse aeg, näiteks paisupaagile.
Vana jahutusvedelikku ei tohi kallata pinnasesse. Soovituslik on viia see vastavasse kohta.
Loputusvedelik ei ole nii ohtlik ja kui see on kogutud eraldi, võib sellest lahti saada kergemalt.
Jahutusvedeliku vahetust tuleb oodata minimaalselt 3 aastat suure läbisõidu puhul.
Remonditööde puhul esimese 3 aasta jooksul tuleks taaskasutada olemasolevat vedelikku.
Kui neli aastat on möödas, on aeg jahutusvedelik uuesti ära vahetada, olenemata läbisõidust.


Meelespea:
Vee ja kontsentraadi suhte valimisel tuleb arvestada, et ideaalne on siiski 50:50 ja sellest kõrvale kalduda rohkem kui pool liitrit ei ole soovitatav - ka kangem segu teeb asja halvemaks!
Kui tekib teadmata vajadus tõsta vedeliku taset, võib sinna kallata AINULT destilleeritud vett.
Konkreetselt on keelatud lisada siniseid, kollaseid, rohelisi, punaseid, roosasid ja muid värvilisi
lahjendatud vedelikke. Kui on vaja lisada, siis ainult destilleeritud vett, äärmisel juhul puhast vett.
Töö tegemisel arvesta, et suujagu jahutusvedelikku on surmav kogus allaneelamisel, üks tilk silmas on märgatavalt valus ja väike kogus rikub generaatori, kui see sinna sisse tilgub.
Nõrk aku ei pea vastu süüte hoidmist teises asendis pool tundi, kasuta laadijat.
Autot ei tohi käivitada ilma jahutusvedeliku või veeta, sama kehtib ka Webasto kohta.

PiltPilt
PiltPilt
PiltPilt
Teen kodudes elektriasju korda. 36€/h. Anna murest märku. www.motovool.ee
Oled huvitatud elektriautodest ja tahad enda panuse anda? PS Oskad või tahad osata RS485, Modbus? PS!
Vasta