TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Õpetused, mis on abiks ise autot remontides
Foorumi reeglid
Teemad tuleb vormistada korralikult ja informatiivselt!
Kasutaja avatar
vahur_s
Huviline
Postitusi: 1289
Liitunud: 08.12.2008 11:16 10
Asukoht: Tartu - Jõgevamaa

TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas vahur_s » 23.01.2010 19:41 56

Käsipiduriklotside vahetamine:
E39 kasutatakse käsipidrisüsteemis trummelpidureid, mis asuvad piduriketta sees peidus.
Ennem käsipiduri klotsid vahetus tasuks kontrollida piduriketta ja klotside seisukorda, töökäigus saab nad vajadusel uute vastu vahetada.

Klotside ja ka ketaste juures jälgida et klots oleks kogu pinna ulatuses ühtlaselt kulunud.
Ventileerimata 10 mm paksuse piduriketta valmistaja poolt lubatud kulumine jääb umbes 2 mm kanti (tavaliselt on ketta peale graveeritud lubatud jääpaksuseks 8,4 mm), kuid sõita kannatab ka kettaga mille jääkpaksus jääb juba 5 mm piirimaile (OEM kettaga selline kogemus).

Vahetusse minevad jubinad
Pilt

Ennem kui käed saavad mustaks, tuleb salongis eemaldada juhipoolses küljes asuv käsipiduri kate ja käsipiduri kangi nahastkate ning käsipiduri trosside otstes asuvad pingutusmutrid lahti keerata, selleks läheb vaja 9 ja 12 leht võtit (esindus kasutab selleks spetsiaalset võtit)

Alustada tuleb nagu ikka algusest ehk siis auto ülesse tõsta ja ratas ära kruvida, selle juures jälgida kõiki ohutustehnika reegleid. Hea oleks kui saaks mõlemad rattad lõpuks maast lahti, siis oleks parem käsipidurite reguleerimist teha.

Kui ratas on eemaldatud avaneb selline vaatepilt
Pilt

Nüüd on vaja eemaldada piduri sadulat ja kelku paigal fikseeriv klamber, selleks on vaja lapik kruvikeerajat ja natuke näpuosavust. Ettevaatust, et klamber käest plehku ei pane, soovitav on ühe käega klamber oma pesast välja kangutada ja teist kätt ees hoida vältimaks ebameeldivaid üllatusi.

Fikseeriv klamber, ülemine ots on oma pesast natuke välja poole aidatud
Pilt

Järgmisena oleks vaja piduri suportit tagasi sisse poole suruda, et saaks pidurisadula kätte. See kui palju on vaja sisse poole suruda sõltub ketta kulumisastmest, mida rohkem on ketas kulunud, seda sügavam rant on ketta serva tekkinud ja seda suurem vahe peab klotside vahele tekitama. Suporti sisse poole surumiseks kõlbab mõni suurem tugevam kruvikeeera, mida saaks suruda ketta ja pidurisadula vahele ja natuke kangutada, kuni klotside ja ketaste vahele tekib vahe.
Kui koltside vaheline vahe on piisavalt suur, saab asuda pidurisadulat demonteerima. Pidurisadulat hoiavad kinni kaks polti, millede lahtikeeramiseks on vaja 16 võtit. Vaja oleks padrunit, ja liigendit, kuna alumisele poldipeale ei saa lehtvõtmega ligi.

Pidurisadula kinnituspoltide asukoha skeem
Pilt

...pärast sadula eemaldamist näeb paremini
Pilt

Kui poldid lahti keeratud ja eemaldatud saab sadula koos klotsidega ketta pealt ära võtta ja asetada auto nina poole amordi kõrvale, või riputada nöörijupiga ülesse. Sadulat lihtsalt pidurivooliku otsa rippuma jätta ei ole eriti hea mõte. ;)

Pidurisadul puhkamas
Pilt

Pärast sadula eemaldamist tuleb võtta 6'ne kuuskant ja keerata lahti ketast ratta rummu külge fikseeriv poldike. Siis tuleb pihku võtta haamer ja kettale paar kolm korraliku nätakat anda, et ketas rummu küljest lahti tuleks. Misjärel saabki ketta kätte, kuid alati ei pruugi nii valutult minna, kui käsipiduri klotsid on väga sügava vao sisse kulutanud võib serva jäänud kõrge rant takistada ketta ära tulekut.
Et suurendada vahet klotside ja ketta vahel tuleb käsipiduri klotside reguleeringit maha keerata.
Selleks keera piduriketast niikaua kuni poldiauk on kõige alumises asendis (hästi natuke üle kl 6, kasulik on lasta natuke valgust auku), võta kätte lapik kruvikeeraja ja keera hammastega reguleerkruvi ülesse poole niikaua kuni enam keetata ei saa.

Piduriketta tagune maailm (uued detailid on juba külge monteeritud)
Pilt

Kui ketas eemaldatud, saab käsipiduri klotsid lahti võtta. Selleks on vaja üks vedru (ülemine või alumine, valik on teie) oma pesast lahti võtta ja pool pöörde poldid lahti keerata, abiks teravate otstega näpitsad.

Ilustreeriv pildike BMW TIS'st
Pilt

Käsipiduri klotside vahetamisel on kaks asja mille veatus töös peab veenduma, muidu ei rakendu uued klotsid nii nagu vaja:

1. Klotside alumises servas asuv reguleerkruvi
Pilt

Puhastada ja korralikule omavahelisele tööle harjutada tuleb polt ja hammastega mutter. Selleks tööks kõlbab midagi peenikest ja teravat ning terashari, milledega saab puhastada poldi keerme roostest ja muus sodist, mis takistaks vaba liikumist. Kõige parem on kui saate keerme osa uuest üle ajada nii hammastegamutril kui poldil, selleks on vaja M10 välis ja sisekeerme lõikajat. Natuke nokitsemist ja mutri ja poldi omavaheliset "harjutamist" ja hammastega mutter käib jällegi vabalt. Kolmas osa, kus sees hammasratas vabalt ringi käib on ka mõttekas ära puhastada ja süvendisse natuke määret lisada.

2. Käsipiduri trossi küljes asuv pinguti
Pilt

Pinguti koosneb kahest põhilisest osast ja trossi otsast kätte saamiseks tuleb pingutit välja poole tirida (nüüd tuleb kasuks kui salongist on trossi otsas olevad mutrid lahti keeratud), mille tulemusena liigub liikuvosa kõrvale ja selle tagant tuleb trossi ots ära.

Pinguti eemaldamine
Pilt

Kui nii ei juhtu tuleb pinguti välja poole sikutada ja seejärel tagasi lükata ja auto tagumise osa poole liigutada, siis peaks trossi otsas oleva mutri kinnitusnagade tagant kätte saaama.

Käsipiduri trossi ots
Pilt

Puhastamiseks on sobiv kasutada midagi teravat, terasharja ja liivapaberit. Tööle on vaja saada liikuv osa. Aja jooksusl tekkiv rooste paisub ja ei lase mehanismil tõrgeteta töötada.

Kui kõik vajalikud mehanismid on uuesti oma tööd tegema õpetatud, võib asuda süsteemi tagasi kokku panema, mis käib vastupidiselt demonteerimisele.
Piduri ketta poldi kinnitamiseks peab TIS'i andmetel kasutama 16 Nm - ühe käega õrnalt kinni keerata
Pidurisadula poltide kinnitamiseks on vaja 110 Nm - korralikult kinni keerata.

Eelnev jutt käis juhipoole kohta, kaasreisija poolel on lugu sama, ainult ühe piduriklotsi küljes asub kulumisandur, selle saab kätte lihtsalt otse tõmmates, anduri ots on valmistatud mingist rabedast materjalist ja ei talu väänamist.

Käsipiduriklotside reguleerimine:
E39 saab käsipidurit reguleerida 2 kohast, salongist käsipiduri kangi juurest (lõplik) ja klotside juurest (esialgne).

Reguleerimise õnnestumise eelduseks peab olema kindel et piduritrossi otsas olev klotside pinguti töötab korralikult ja klotside alumises servas asuv reguleer hammasratast on võimalik vabalt keerata.
Põhimõtteliselt on reguleerida võimalik ilma rattast alt ära võtmata, aga kui nii ei õnnestu tuleb ka ratas eemaldada ja kui ka nii ei saa hakkama siis tuleb ka ketas maha kruvida ja vajalikud süsteemid tööle harjutada :mrgreen:

Reguleerimine:
- eemalda salongis käsipiduri kangi ümber olev kate (ülemine ots ennem) ja keera lahti pingutusmutrid (ühe trossi küljes on 2 mutrit, millele on vaja kahte erinevas mõõdus võtit, oli vist 9 ja 12 võti);
Pilt
- keera lahti üks ratta kinnituspoltidest ja tõsta ratas maast lahti;
- keera ratast niikaua kuni poldi auk on kõige alumises asendis (hästi natuke üle kl 6, kasulik on lasta natuke valgust auku);
Pilt
- võta kätte lapik kruvikeeraja ja keera hammastega reguleerkruvi alla poole, kuni enam peale keerata ei ole võimalik ning siis keera nii palju maha et ratas vabalt ringi käiks (mida vähem maha keerata, seda paremini käsipidur rakendub);
- korda operatsiooni ka teise rattaga;
- salongis on vaja kangi sikutada ülesse 2 hamba jagu ja pingutuspoldid niimoodi kinni keerata, kuni on tunda et piduri hakkavad "võtma". Kuid enne seda sikuta paar korda käsipiduri kangi nii ülesse kui jõuad (jõu kasutusega mitte liialdada), see on vajalik, et piduri trossid leiaksid sobiva tööasendi, töötaksid endid uuesti sisse.
Veendumaks kas käsipidur peab piisavalt, tõsta ratas maast lahti, rakenda käsipidur ja ürita ratast kätega ringi keerata, kui ka natukenegi jõuad tuleb peale keerata, muidu ei anna ülevaatusel efektiivsuse protsenti välja
.
Kontrollimiseks:
- kera süüde sisse ja sikuta käsipiduri kangi ühe hamba jagu, rattal peab olema võimalik liikuda, aramatuuris peab süttima käsipiduri tuluke (punane hüüumärk ringi sees), kui ei kontrolli lülitit, ühendusi (lüliti asub käsipiduri kangi tagumises otsas juhi poolses küljes)
- sikuta kang teise hambasse, pidurid peavad rakenduma ja tuluke armatuuris jätkuvalt põlema

Kui olla eriline pedant võib vii läbi ka mnt katsetuse "sõita pidurid sisse":
Enne mnt katsetust kinnita uuesti ratta poldid.
- umbes 40- km/h (linnasõidu kiirus) kiirusel tõmba käsipidur nii palju peale, et on tunda pidurite "õrna" rakendumist ja sõida niimoodi umbes km.
- peale sõitu pinguta vajadusel veelkord piduritrosse salongis ja/või reguleerkruvi.


Käsipidurit on vaja reguleerida:
  1. pärast klotside, ketaste või trosside vahetust;
  2. pärast salongi reguleerimismutrite ümberseadistamist;
  3. käsipiduri kangi on võimalik tõmmata üle 10 "hamba";
Märkused:
Kui sõita pikemat aega reguleerimata käsipiduriga, kuluvad klotsid trossi poolsest otsast rohkem kui paigal olevast otsast (käsipiduri rakendumisel pidurdab ainult osa klotsist). Tulemus - vaja vahetada vanad klotsid uute vastu.

Üks ingliskeelne õpetus käsipiduri klotside vahetusest e39
Viimati muutis vahur_s, 16.06.2010 23:45 57, muudetud 4 korda kokku.
Kasutaja avatar
vahur_s
Huviline
Postitusi: 1289
Liitunud: 08.12.2008 11:16 10
Asukoht: Tartu - Jõgevamaa

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas vahur_s » 23.01.2010 19:46 26

pikk100 kirjutas:Küsiks , et kas on ka kogemusi trossi vahetusega , endal seisab see ees.
Ei ole kogemusi.
Aga vaatasin TIS'st siis ei tundund üle mõistuse tegevus, aga seal on muidugi väike konks, juhendi järgi peaks ennem eest koristama väljalaske süsteemi ja kardaani ja kuumakaitse pleki. Võibolla saab ka ilma sumpsi ja kardaani eemaldamata hakkama, seda pead ise kõhualt vaatama. Või keegi kes on teinud jagab infot.
Kui ise teha kavatse anna teda ka kuidas ja mismoodi tegutsesid.
pikk100 kirjutas:Tere jälle . Sai siis täna lõpuks see trossi vahetus ette võetud. Summuti keskelt nelja poldiga lahti ja saab esimese kaitsepleki ära , siis kardaan lahti ja teine plekk ära. Salongist mutrid lahti ja sai trossi allapoole välja tõmmata, konksude tagant tross ära ja siis jama algas. Probleem siis selles , et teine trossi ots mis kinnitub ratta poole ei tahtnud välja tulla. Sai proovitud välja lüüa , ei midagi, kuna rattarumm ees siis ei saanud väljastpoolt puurida ka ja saigi lõpuks kõik alt ära võetud. Selle käigus pidin õhkpadja , pooltelje ,sarniirid ja õõtsa lahti ühendama , õnneks jäi ka abs andur terveks. Kui kõik kupatus oli käes , siis oli puurimine juba lihtne. Et siis lõpp hea kõik hea , aga päris palju pusimist oli.
Terv Andres
Paar täpsustavat küsimust:
- Kas su masinal käib sumps kõhualt kusagilt pooleks
- Äkki seletad lähemalt mis takistas trossi rattapoolsel otsal välja tulemast.
pikk100 kirjutas: Summutil on eespool sukk , mis laseb tal natuke alla vajuda. Kuigi seal samas kohe peale sukka tahapoole on ka neli polti . Trossiotsa välja tulemise kohta vast niipalju , et kuna see korpus seal alumiiniumist siis eks tänu sellele oli kõvasti kinni oksüdeerunud .
Mihkel_O
Huviline
Postitusi: 645
Liitunud: 15.12.2004 01:10 50
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Mihkel_O » 29.05.2010 18:03 53

Kuna täna sai enda e39 530d touringul (2002) tagumisi kettaid-klotse vahetatud siis täpsustuseks lisaks, et vähemalt minu autol ei asu rattas asuv kässari reguleerimiskruvi mitte all (kell 6), vaid külje peal. täpsemalt siis vasakpoolsel rattal kella 3 peal ja parempoolsel rattal kella 9 peal. Teadmiseks. Muidu väga hea juhend, oli abiks!
Pilt tõestuseks :)

Pilt

Pilt
Kasutaja avatar
Reimers
Huviline
Postitusi: 5672
Liitunud: 17.01.2007 00:16 36
Asukoht: Tallinn

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Reimers » 31.05.2010 19:31 10

Kas kui kässar natukene nigelalt võtab siis saan salongist natukene peale keerata jah :roll: Kas siis peab selle plastist katte kässari kõrvalt eemaldama ja sealt alt siis ?
Mihkel_O
Huviline
Postitusi: 645
Liitunud: 15.12.2004 01:10 50
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Mihkel_O » 31.05.2010 19:49 04

Jah saab salongist peale keerata. Selleks on vaja käigukangi nahk konsooli kinnitusest lahti võtta (tuleb lihtsalt tõmmates) ja seal on siis mõlema ratta jaoks eraldi pingutus.
Kasutaja avatar
vahur_s
Huviline
Postitusi: 1289
Liitunud: 08.12.2008 11:16 10
Asukoht: Tartu - Jõgevamaa

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas vahur_s » 01.06.2010 00:28 20

Pilt
Jah nii käsipiduri nahast kate kui ka plastik kate (pildil pos. 5) tuleb eest ära võtta, et saaksid võtmetega opereerida. Seal vaja kasutada korraga kahte leht võtit(või ühte pikka padrunit ja leht võtit) ja selleks on vaja küljepealt juurde pääsu.
Mihkel_O
Huviline
Postitusi: 645
Liitunud: 15.12.2004 01:10 50
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Mihkel_O » 01.06.2010 10:31 19

Mh, ma ei leia, et ma peaksin asja nii lahti kakkuma. Mina eemaldasin ainult nahkkatte ja opereerisin pikkade padrunitega. Kõigepealt keerasin mõlemad mutrid (9 ja 12 kui ma ei eksi) piisavalt lahti (vanade klotside seis), et uued klotsid oleksid nullasendis, siis reguleerisin rattast ära ja siis keerasin padruniga kõigepealt nr 12 pingesse (nii, et ratas ikka vabalt veel veereb) ja siis keerasin nr 9 12ga kokku. Aga kindlasti on lehtvõtmetega seda mugavam teha ja saab kaks mutrit suurema pingega kokku. Eks ma mingiaeg pean nagunii need üle pingutama, tööasend on vast enamvähem sisse kulunud juba.
MartenL
Huviline
Postitusi: 2530
Liitunud: 05.09.2007 21:54 36
Peamine sõiduk: Alltrack
Asukoht: Tallinn

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas MartenL » 01.06.2010 19:44 42

http://www.101projects.com/BMW/Projects/055/pics.htm

Siin on mõned lisapildid.

Salongist tegelikult pidurit peale keerata ei anna: need on trossi pingutusmutrid, ehk kui käsipidur võtab liiga ülevalt. Kui käsipidur ei pea, siis pole mõtet neid eriti näppida, vaid võtta selle juhendi järgi klotside reguleerimine või vahetus ette.

Ise ka vahetasin, peavad olema head terava otsaga näpitsad, millega uusi vedrusi pingesse saada, lisaks soovitatakse kanda kaitseprille.
Mihkel_O
Huviline
Postitusi: 645
Liitunud: 15.12.2004 01:10 50
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Mihkel_O » 02.06.2010 08:01 51

Jah, ses osas on sul õigus. Kui tundub, et pidur peaks peal olema aga ei rakendu piisavalt, siis tuleb rataste kallale minna. Kui aga kang tuleb lõpuni ja pidurid veel ei rakendu, siis saab salongist. Kuigi ega rattast reguleerimine midagi rasket ei ole, kui veab siis ei pea ratastki eemaldama, üks polt välja ja reguleerid poldiaugust. Minu velg jällegi seda ei luba, ehk poldiauk on jube kitsas ja pikk.

Lahtivõtmine ja kokkupanemine:
Mul teravatipulisi näpitsaid ei olnud, kasutasin tugevamat lapikut kruvikeerajat.
1) Eemaldasin kruvikeerajaga suurema vedru
2) Eemaldasin kuuskant (oli äkki 5, ei mäleta enam) võtmega klotside kinnitused
3) Eemaldasin klotsid koos reguleerimiskruvi ja pisema vedruga.
4) Kokkupanemine täpselt vastupidi, ehk
5) panin kokku kaks klotsi, väikese vedru ja reguleerimiskruvi ja tõstsin koosluse paika
6) kinnitasin klotsid kuuskant võtmega kinnitusvahenditega
7) paigaldasin suure vedru, venitasin paika kruvikeerajaga

Kruvikeerajaga on see oht, et vedru libiseb pinge all olles maha, tuleks ettevaatlik olla!
Kasutaja avatar
siim .j
Huviline
Postitusi: 1836
Liitunud: 06.09.2006 16:44 26
Peamine sõiduk: F10 535i M Performance
Asukoht: Pärnu/Tallinn

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas siim .j » 07.06.2010 23:29 43

Täna otsutasin ka tagant trummilist väheke klotse peale keerata, sai ilusti ka ilma Ketaste ja supportite eemaldamiseta ligi, paras ukerdamine on läbi selle augu, aga tehtav. ;)
Aga jah panin tagant niipalju, et tunda/kuulda takistamist ja klotsid suht vastu trummlit.
Mõtlesin siis, et salongist lõppregulli tehes saab asja päris hästi kännu taha. Keerasin nii palju peale, et kässar raske 2 nõksu tagant juba. Läksin siis suure lootusega testima, kruusal proovisin, lootsin et võtab plokki, ei midagi :evil:... see selleks, läksin kallakule ja seal sama moodi, et päris kinni ei suuda hoida vaikselt ikka vinnab kalde pealt alla. :evil: Ühesõnaga E39 käsipidurit ei saa mingi valemiga väga heaks, ehk ikka TÜVi nõudmised rahuldab.
Die Freude am Fahren liefert nur der "i" - N55
Kasutaja avatar
vahur_s
Huviline
Postitusi: 1289
Liitunud: 08.12.2008 11:16 10
Asukoht: Tartu - Jõgevamaa

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas vahur_s » 08.06.2010 09:25 27

Ma tean mida sa tunned :D :mrgreen: tuleb ka see teekond ette võtta see kuu
Reguleerisin ka enne ÜV mis ma reguleerisin, aga ikka sai nibin nabin vajaliku numbri kätte.
ÜV kohas sai sellel teemal juttu tehtud ja seal üks töötaja väitis et tema on näinud kuidas E39 asfaldil kässariga taga rattad plokki tõmmanud :shock:
Olen ka UM kässari teemal juttu tehtud ja nende väide oli et järelturu klots on lihtsalt kehva haardumisega. Neil on olnud juhuseid, kus reguleerivad ja reguleeriva, aga ennem kulub klotsi katte ära kui vajaliku pidurdusjõu kätte saab. :roll:

Siim proovi natuke aega sõita nii et kässar on natuke "peal", siis peaks ketta ja klotsi pinnad puhtamaks kulutama ja ka võibolla haarduvus paraneb.
MartenL
Huviline
Postitusi: 2530
Liitunud: 05.09.2007 21:54 36
Peamine sõiduk: Alltrack
Asukoht: Tallinn

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas MartenL » 08.06.2010 10:01 39

Ülevaatusel kontrollivad vist rohkem käsipidurite erinevust kui pinget, millega ratast kinni hoiab, ehk teisisõnu ei ole asi väga karm kui võrdselt võtavad.
Kasutaja avatar
Reimers
Huviline
Postitusi: 5672
Liitunud: 17.01.2007 00:16 36
Asukoht: Tallinn

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Reimers » 08.06.2010 14:38 08

Ma juba kolmas kord sain ÜVlt läbi kuigi minuarust kässar ei ole nii hea. Vähemalt hoopealt ei suuda ta pea et midagi pidurdada proovisin ühte E60LCI mis oli suht uus ja ega sellel ka kiita kässar ei olnud hoopealt küll midagi ei toimunud :roll: Eks ma nüüd millalgi vahetan kogu mängu tagant ära ja siis proovin kuidas on. Vähemalt kui ma kässari peale panen ja D peale siis auto püsib kohapeal :mrgreen:
Indrek_M
Huviline
Postitusi: 3449
Liitunud: 31.08.2004 12:58 12
Asukoht: Tallinn

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Indrek_M » 08.06.2010 16:14 01

Reimers kirjutas:Ma juba kolmas kord sain ÜVlt läbi kuigi minuarust kässar ei ole nii hea. Vähemalt hoopealt ei suuda ta pea et midagi pidurdada proovisin ühte E60LCI mis oli suht uus ja ega sellel ka kiita kässar ei olnud hoopealt küll midagi ei toimunud :roll: Eks ma nüüd millalgi vahetan kogu mängu tagant ära ja siis proovin kuidas on. Vähemalt kui ma kässari peale panen ja D peale siis auto püsib kohapeal :mrgreen:
See ongi seisupidur ju. Heal juhul järsult tõmmates saab rattad blokki aga üldiselt pole selleks mõeldud ja nii ka ei toimi. Autot paigal hoiab kenasti.
Indrek
Kasutaja avatar
vahur_s
Huviline
Postitusi: 1289
Liitunud: 08.12.2008 11:16 10
Asukoht: Tartu - Jõgevamaa

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas vahur_s » 08.06.2010 21:55 00

Lisaks vasaku ja parema ratta pidurdusjõu erinevusele, vaadatakse pidurite efektiivsust.
Seisupiduri testi tehes ei tohi pidurite erinevus olla üle 50%
Seisupiduri efektiivse saab kui võrreldakse, mitu % kogu auto kogumassist moodustavad seisupiduriga pidurdatud tagarataste pidurdusjõud. Seisupiduri efektiivsus peab olema vähemalt 16% auto kogumassist.
Eelnev info pärineb siit. Asjalik jutt, kus pidurite teemat selgitatud TÜV seisukohast.
Mihkel_O
Huviline
Postitusi: 645
Liitunud: 15.12.2004 01:10 50
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Mihkel_O » 08.06.2010 22:43 38

Reimers kirjutas:...Eks ma nüüd millalgi vahetan kogu mängu tagant ära ja siis proovin kuidas on. Vähemalt kui ma kässari peale panen ja D peale siis auto püsib kohapeal :mrgreen:
No ma vahetasin kogu mängu ära. Lootsin ka paremat pidamist, esimese raksuga kartsin, et midagi jäi kahe silma vahele, kui asfaldtil hoo pealt kässarit tirisin. ÜV läks ilusti läbi. Eks e39 on raske auto ka, need pisikesed klotsid ei jõuagi midagi kinni hoida.
Kasutaja avatar
Kalev
Huviline
Postitusi: 1655
Liitunud: 10.09.2005 21:37 46
Asukoht: Viljandimaa

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Kalev » 04.08.2010 00:43 04

Sai pidurite renoveerimist pildistatud, aga ennäe imet... teema olemas. ;)

Kui Vahur lubab lisaks omalt poolt tagumiste sõidupiduri klotside vahetamise ja pidurisuporti hooldamise.

Kõigepealt tuleb pidurisadul eemaldada liugtappidest. Muidu ei mahu supordi raami lahti keerama. Võti torx T45. ( Ei tea kuidas Vahur ilma sai.. St saab, samuti silmus võtmega ja ühe kandi kaupa keerates..)
Pilt
Ja seda ka siis ikkagi ainult silmus võtmega.
Pilt
Kui juhtub, et vana andur on veel terve saab teda kasutada, kui see ettevaatlikult eemaldada. Et mugavam teda kangutada oleks tuleb suportis kolb sisse poole suruda, et andur koos klotsiga välja mahuks tulema. Juhe jääb ikkagi läbi suporti. Siis tuleks ta immutus õliga likku panna mõneks ajaks ja ettevaatlikult noaga suurem kräpp anduri vahelt ära kraapida. Siis lapiku kruvikeerajaga ja ettevaatlikult kangutades peaks ta kätte saama.
Pilt
Et tutvuda lähemalt piduri kolvi seisukorraga on parem kui kolb on natuke rohkem väljas. Selleks on hea vanad klotsid suporti vahele panna ja pidurit vajutada, et kolb välja ei kukuks.
Pilt
Juhtub nii. Klotsid tulevad kergesti vahelt ära, kui ei tasub kriitilisemalt kolvi seisukord üle vaadata. Kinni praagatanud piduri õli ja rooste..
Pilt
Siis võiks vaadata tolmukatte alla. Kui seal paistab roostet või mingitu muud ollust tuleb see eemaldada või hakata pidurisupporti remontima. Minul olid kolvid väga head, katted terved. Ennetavalt tilgutasin spets kummisõbralikku määret tolmukatte alla, et niiskust eemal hoiaks. Seejärel tuleb kolb uuesti sisse suruda. Mugavam on teha seda näiteks pitskruviga.
Pilt
Suporti raam hoolega roostest puhtaks kraapida. Juhul kui on selline paksem rooste kiht, peaks selle väikese haamriga maha koputama ja traat harjaga üle käima. Kitsamad vahed saab "kõva" ehitusnoaga puhtaks kraapida.
Pilt
Tööpinnad tasuks kergelt määrdega kokku teha. Mina kasutasin grafiit määret.
Pilt
Uued klotsid supportisse paika. Need pinnad kus välimine klots toetab tuleks ka puhtaks kraapida.
Pilt
Liugtapid puhastada. TIS soovitas mitte määrida, aga mina kasutasin kummi sõbralikku määret.
Pilt
Pidurisadul kokku, anduri saab paigaldada enne kui esimest korda pidurit on vajutatud.
Pilt

Kummisõbralik määre:
http://www.performanceracingonline.com/ ... s_id=21521
F11
Kasutaja avatar
vahur_s
Huviline
Postitusi: 1289
Liitunud: 08.12.2008 11:16 10
Asukoht: Tartu - Jõgevamaa

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas vahur_s » 04.08.2010 09:02 57

Kalev kirjutas:Kõigepealt tuleb pidurisadul eemaldada liugtappidest. Muidu ei mahu supordi raami lahti keerama. Võti torx T45. ( Ei tea kuidas Vahur ilma sai.. St saab, samuti silmus võtmega ja ühe kandi kaupa keerates..)
Probleemne polt on alumine, millele lehtvõtmega ligi eriti ei pääse. Seal mina kasutasin "käristit" ja liigendit, siis saab lahti keeratud.
Kas liugtapi lahtikeeramiseks mitte sobilikum ei olnud kuuskant võti??
Kalev kirjutas:Tööpinnad tasuks kergelt määrdega kokku teha. Mina kasutasin grafiit määret.
Pilt
Minu arvates ei ole sellel väga mõtet, kuna piduriklotside kulumisel tekkiv tolm ja muu mustus mis teepinnalt ülesse paisatakse hakkab määrde peale just rohkem kogunema. Pigem pinnad lihtsalt ära puhastada ja kõik, siis ei hakka mustus nii kergesti külge.

Samuti ei soovita liugtapi pealt määrima hakata. Piisab täiesti kui ajajooksul kogunenud mustus liivapaberiga maha lükata. Määre võib ainult kiirendada mustuse kogunemist, polt on küll otseste väliskeskkonna mõjurite eest kaitstud, aga kunagi ei või teada.


Sellised on minu tähelepaneku, aga see ei muuda fakti et Kalev ära teinud tubli töö :cool: :D
Kasutaja avatar
Kalev
Huviline
Postitusi: 1655
Liitunud: 10.09.2005 21:37 46
Asukoht: Viljandimaa

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Kalev » 04.08.2010 12:23 46

Torx oli perfect fit. :roll:

Ma usun et see kogunev mustus (tolm) ei ole probleem.. Pigem talvel soola jms jamaga tekkiv rooste. TIS-i järgi määritakse kriuksumis vastase määrdega, aga mul sellist määret ei olnud kohe võtta. (Never Seez Compound 83239407830) Kõik pinnad kuhu klots toetab määritakse TIS-i järgi.

Liugtapid tegin kergelt määrdega muidu kägisesid natuke.. Ilmselt ei ole need kummist puksid õlikindlast kummist. Sellepärast ei lubata määrida.

Ja alumisi polte mahtus ainult leht võtmega keerama Padrun jäi pool viltu otsa. Ja kui suport küljes oli mahtus napilt ühe kandi kaupa keerama. Mõistlik oli see enne eemaldada, kuna klotside vahetamiseks peab nagunii selle lahti keerama. Parem on seda teha kui suport veel auto küljes on.
F11
Kasutaja avatar
vahur_s
Huviline
Postitusi: 1289
Liitunud: 08.12.2008 11:16 10
Asukoht: Tartu - Jõgevamaa

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas vahur_s » 04.08.2010 14:26 19

Ei noh kui TIS's kirjas ju siis tarvilikuks peetakse.

No ma ei tea, aga mina sain suporti raami alumisele poldile padruniga ligi ja ma ei teinud mingeid lisa operatsioone selleks. :roll:
Keegi kes on veel kokku puutund võiks oma kogemusi jagada, kuidas tema tegi.
Kasutaja avatar
Jaanus_P
Huviline
Postitusi: 3097
Liitunud: 05.08.2004 18:42 53
Asukoht: Tallinn/Mustvee
Kontakt:

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Jaanus_P » 07.01.2011 23:10 13

Kas E39 on seal torx? Varasematel väljalasetel oli pidurisupordii eemaldamiseks nr 7 kuuskant!
E34 520iT 09.06a.- 09.09a. E38 740 09.09a. - 08.10a. E36 323 08.10a. - 11.10a. E39 523 11.10a. - 03.11a. 2 korda a***, E34 520iT 08.11a. - 04.12a. Seat Toledo 04.12a. - 12.14a. Seat Leon 12.14a.
Kasutaja avatar
vahur_s
Huviline
Postitusi: 1289
Liitunud: 08.12.2008 11:16 10
Asukoht: Tartu - Jõgevamaa

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas vahur_s » 08.01.2011 21:43 44

Pilt
Detail nr 8 käib jutt?
Minu mäletamist mööda oli samuti kuuskant. Tootekood 34111157041 ja kõigil e39 mudelitel on kasutatud sama polti (liugtappi).
Kasutaja avatar
Reimers
Huviline
Postitusi: 5672
Liitunud: 17.01.2007 00:16 36
Asukoht: Tallinn

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Reimers » 15.01.2011 00:19 34

Vahur tänud õpetuse eest oli palju abi !

Aga jah lahti sain ma Torx T45 selle kuigi sobilikum tundus 7 kuuskant mida mul ei olnud ;) Mul olid need käsipiduri klotsid nii kinni ketta küljes et ma proovisin neid väikeseid vedrusi piduripleki tagant lahti lasta et ketast kätte saada. Muidugi hea oleks selle töö käigus vahetada ka pidurite kaitseplekk. Ma vahetasin töö käigus veel stabiks kondid ja stabika puksid ära kuna sedasi mugavam.

On kellelgi kogemust kas klotside tuli kustub ise ära armatuurist ? Tegin väikese ringi kuid ei kustunud veel
Kasutaja avatar
vahur_s
Huviline
Postitusi: 1289
Liitunud: 08.12.2008 11:16 10
Asukoht: Tartu - Jõgevamaa

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas vahur_s » 16.01.2011 20:13 37

Aitähh, tore et sain abiks olla. :D
Tuluke peaks ikka ise ära kustuma, kellelgi oli ka sellega teema, aga ei tule meelde , kellel ja kuidas asi lahenes.
marto
Huviline
Postitusi: 14
Liitunud: 16.02.2010 19:43 20
Asukoht: Tartu

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas marto » 04.04.2011 19:39 30

Ma ei hakka uut teemat tegema e46 kohta. Põhimõtteliselt on kõik töökäigud ja jupid (vähemalt tundus nii) samad. Salongis on vaja 10 pikendatud padrunit reguleerimiseks.
Käsipidurite klotside reguleerimise kruvi asub e46'l (vähemalt 318'l) kella 10's, sest klotsid on nihkes võrreldes e39'ga.
Pilt

NB! Klotside kulumise andur on kõrvalistujapoolsel tagumisel rattal (1tk) ja juhipoolsel esimesel rattal (1tk).

Jõudu vahetamisel ja reguleerimisel (Pain in the a**!)
Kasutaja avatar
Ramon
Huviline
Postitusi: 99
Liitunud: 05.03.2011 01:25 44

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Ramon » 15.09.2011 21:29 04

Kasulik õpetus :P
Kasutaja avatar
Heiki_L
Huviline
Postitusi: 897
Liitunud: 04.08.2004 12:20 44
Peamine sõiduk: BMW 530xd
Asukoht: Harjumaa

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Heiki_L » 16.11.2011 13:24 34

Hakkan täna tegema. Eks paistab mis karu sealt ketta tagant välja tuleb :)
E39 530D 01
omandatud keremudelid : e28, e30, e34, e36, e39x3
Freddy
Huviline
Postitusi: 22
Liitunud: 10.07.2013 16:36 16
Peamine sõiduk: BMW 523i
Asukoht: Tallinn, Pääsküla

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Freddy » 17.07.2013 13:28 42

Üritasin ka täna salongist regullida, et käsipidur varem võtma hakkaks.
Sain regullitud küll aga hambad naq kadusid ära. Ei fikseeri ühtegi astendit, läheb alla tagasi :o
Äkki keegi tark oskab aidata :D
Ggtr
Huviline
Postitusi: 3
Liitunud: 21.02.2016 15:24 43

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas Ggtr » 21.02.2016 15:34 07

Tervitus.
Mul autol puuduvad järgmised jupid: trossi küljes asuv pinguti ja regulaarkruvi. Kust ma need saaksin? Klotsid ja vedrud sain vaevata aga teisi jubinaid ei leia kusagilt. Ehk oskate aidata mind.
Kasutaja avatar
botzor
Huviline
Postitusi: 808
Liitunud: 28.01.2012 22:51 10
Peamine sõiduk: e36 cabrio, A4b8
Telefon: 57411411
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Re: TSI: E39 käsipiduri klotside vahetus ja reguleerimine

Postitus Postitas botzor » 28.02.2016 01:52 03

Ggtr kirjutas:Tervitus.
Mul autol puuduvad järgmised jupid: trossi küljes asuv pinguti ja regulaarkruvi. Kust ma need saaksin? Klotsid ja vedrud sain vaevata aga teisi jubinaid ei leia kusagilt. Ehk oskate aidata mind.
romulast saad kindlasti.
Vasta