Eedo Raide õpetab talvel sõitma
Eedo Raide õpetab talvel sõitma
Kasulik video
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/p ... d=18000171
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/p ... d=18000171
Eks ta üks ettekujutuse loomine on, et inimestel mingisugune arusaam tekiks, et talvel ei ole tegu kuiva asfaltiga vaid hoopis muude teeoludega. Ega see on fakt, et libedates oludes on vaja kogemusi ja kindlat kätt ja väga hea tunnetust enda ja autoüle. Eriti meile tagasilla fanaatikutele
Sellised õppused on ehk kasulikud neile kes esmakordselt liiklusesse satuvad, et olla ettevaatlik...
Ise soovitaks ka teistel "uuemate BMW'de omanikel" vahetevahel hilisel tunnil, leida ohutu lumine/jäine koht ja oma veojõu & stabiilsuskontrolli maha võtta.
Eelnevatel aastatel on hästi quattro mõnusid nauditud aga esimest aastat tagasillaga võin öelda lihtsalt ühe sõnaga, et ilma vejõukontrollita sõita on lihtsalt FUN
Sellised õppused on ehk kasulikud neile kes esmakordselt liiklusesse satuvad, et olla ettevaatlik...
Ise soovitaks ka teistel "uuemate BMW'de omanikel" vahetevahel hilisel tunnil, leida ohutu lumine/jäine koht ja oma veojõu & stabiilsuskontrolli maha võtta.
Eelnevatel aastatel on hästi quattro mõnusid nauditud aga esimest aastat tagasillaga võin öelda lihtsalt ühe sõnaga, et ilma vejõukontrollita sõita on lihtsalt FUN
528i E39
Ma tegelikult päris täpselt aru ei saa, kellele see õppeformaat mõeldud on.
Esiteks algaja silmade läbi: Mis kasu on mul teadmisest, et 328i E90-ga sõitsin külg ees kaks korda ühest laiast kurvist läbi, kui mind parklas ootav auto on hoopis teine (mis siis, et bmw). Algaja ei ole võimeline treeningul kogetut oma masinale üle kandma, sest ta ei suuda arvestada kõigi auto käitumist mõjutavate teguritega - treeningautost erineva võimsusega, piduritega, kaalujaotusega, rehvidega, roolitunnetusega, käigukastiga jne rääkimata siis algajat võibolla rohkemgi mõjutavatest interjööri, väljavaate ja isteasendi erinevustest.
Point on selles, et algaja peaks saama võimaluse sõita sama rada läbi ka enda masinaga ja kinnistada võtted just sellesama autoga, millega ta võib kõige tõenäolisemalt ohtlikusse olukorda sattuda. Praeguse formaadi puhul jääb algajale pigem meelde mitte see kui raske on jääl pidama saada, vaid kui lahe oli seda kurvi külglibisemises läbida.
Edasijõudnute jaoks jääks klipis nähtu lihtsalt igavaks ja väheõpetlikuks. Vaja oleks taastekitada neid olukordi, mida ka suurte kogemustega juht on oma sõidustaaži jooksul kogenud vaid paar-kolm korda, just nimelt neid seest õõnsaks tegevaid olukordi. Mis kasu on laieneva kurvi läbimisest, teadmisega, et auto kontrolli alla saamiseks on ees terve lennuväli? Kurvi laiust on ju väga lihtsalt võimalik ahendada illustreerivate koonuste abil. Vaja oleks tekitada selline lähteülesanne, kus juhi jaoks tekib ootamatu alajuhitavus või külglibisemine.
Näiteks ütleb instruktor, et koonusvärava juures pead saama sisse kiiruse 60 km/h, teades ette, et sellele järgneva kurvi jaoks on kiirust selgelt palju. Antud olukorrast puhtalt väljatulek või isegi ebaõnnestumine õpetab ilmselt juhti kõige paremini. Kindel on, et x korra järel peaks see õpilasel ka puhtalt välja tulema.
Isegi kui jätta ülesanded täpselt samaks, tuleks neid täiustada erinevate variantidega. Lasta õpilasel läbida üks ja seesama kurv näiteks autoga millel naastud all, seejärel lamellid all, seejärel lamellide ja täiskoormaga (neli-viis inimest). Vaadata kuidas need erinevad variandid mõjutavad pidurdusmaad. Kõik ikka selleks, et õpetada juhte libedat tuvastama ning pidamisega seotud muutusi arvestama.
Kuigi kõigile põnevust pakkuvaid ja õpetlikke ülesandeid on raske välja mõelda, tundub see antud ressursside juures olevat siiski võimalik. Eesmärk on ju sõidutreening, mitte paljalt margi promo.
Esiteks algaja silmade läbi: Mis kasu on mul teadmisest, et 328i E90-ga sõitsin külg ees kaks korda ühest laiast kurvist läbi, kui mind parklas ootav auto on hoopis teine (mis siis, et bmw). Algaja ei ole võimeline treeningul kogetut oma masinale üle kandma, sest ta ei suuda arvestada kõigi auto käitumist mõjutavate teguritega - treeningautost erineva võimsusega, piduritega, kaalujaotusega, rehvidega, roolitunnetusega, käigukastiga jne rääkimata siis algajat võibolla rohkemgi mõjutavatest interjööri, väljavaate ja isteasendi erinevustest.
Point on selles, et algaja peaks saama võimaluse sõita sama rada läbi ka enda masinaga ja kinnistada võtted just sellesama autoga, millega ta võib kõige tõenäolisemalt ohtlikusse olukorda sattuda. Praeguse formaadi puhul jääb algajale pigem meelde mitte see kui raske on jääl pidama saada, vaid kui lahe oli seda kurvi külglibisemises läbida.
Edasijõudnute jaoks jääks klipis nähtu lihtsalt igavaks ja väheõpetlikuks. Vaja oleks taastekitada neid olukordi, mida ka suurte kogemustega juht on oma sõidustaaži jooksul kogenud vaid paar-kolm korda, just nimelt neid seest õõnsaks tegevaid olukordi. Mis kasu on laieneva kurvi läbimisest, teadmisega, et auto kontrolli alla saamiseks on ees terve lennuväli? Kurvi laiust on ju väga lihtsalt võimalik ahendada illustreerivate koonuste abil. Vaja oleks tekitada selline lähteülesanne, kus juhi jaoks tekib ootamatu alajuhitavus või külglibisemine.
Näiteks ütleb instruktor, et koonusvärava juures pead saama sisse kiiruse 60 km/h, teades ette, et sellele järgneva kurvi jaoks on kiirust selgelt palju. Antud olukorrast puhtalt väljatulek või isegi ebaõnnestumine õpetab ilmselt juhti kõige paremini. Kindel on, et x korra järel peaks see õpilasel ka puhtalt välja tulema.
Isegi kui jätta ülesanded täpselt samaks, tuleks neid täiustada erinevate variantidega. Lasta õpilasel läbida üks ja seesama kurv näiteks autoga millel naastud all, seejärel lamellid all, seejärel lamellide ja täiskoormaga (neli-viis inimest). Vaadata kuidas need erinevad variandid mõjutavad pidurdusmaad. Kõik ikka selleks, et õpetada juhte libedat tuvastama ning pidamisega seotud muutusi arvestama.
Kuigi kõigile põnevust pakkuvaid ja õpetlikke ülesandeid on raske välja mõelda, tundub see antud ressursside juures olevat siiski võimalik. Eesmärk on ju sõidutreening, mitte paljalt margi promo.
Just. Igasugused ümberpõiked, äkkpidurdused, ohuolukorrad jms tuleks läbi mängida, õpetada inimesi reageerima õigesti. Mitte õpetada rulli panema - kuidas võtta efektselt külglibisemisega kurve. Viimases tegevuses ei näe ma küll väga midagi ohutust tõstvat.Raitz kirjutas:Kuigi kõigile põnevust pakkuvaid ja õpetlikke ülesandeid on raske välja mõelda, tundub see antud ressursside juures olevat siiski võimalik. Eesmärk on ju sõidutreening, mitte paljalt margi promo.
Indrek
- kimmo
- Klubiliige - admin
- Postitusi: 2999
- Liitunud: 30.09.2002 15:51 18
- Peamine sõiduk: BMW 530d xDrive
- Asukoht: Harjumaa
Selle kohta ju märkus:Raitz kirjutas:Esiteks algaja silmade läbi: Mis kasu on mul teadmisest, et 328i E90-ga sõitsin külg ees kaks korda ühest laiast kurvist läbi, kui mind parklas ootav auto on hoopis teine (mis siis, et bmw).
Jäärajale tasub Raide sõnul harjutama tulla sama autoga, millega sõidatekse ka igapäevaliikluses. “Juht peab libedaplatsil selgeks tegema, kus tema auto võimete piirid,” põhjendab instruktor. “Kui neid piire liikluses ületada, läheb auto kontrolli alt välja ja nii on raskete tagajärgedega avariid kerged tulema,” lisas ta.
Miks siis ei ole oma autod kohe sellesse õppeprogrammi kaasatud? Väga vähe on selliseid algajaid juhte, kes lähevad jäärajale reaalses sõidus kasulikku õppima. Esiteks nad ei oska endale vajalikke ülesandeid luua ning paraku põhieesmärk vajub lõpuks ikka küljelaskmise ja rullitamise varju. Spetsiaalsed kurvilised jäärajad enda kogemuse põhjal tavaliselt ei tekita piisavalt ootamatuid olukordi, et rajalt saadud oskusi tavaellu suruda. Ning tavaliselt jäärajal ei ületa kurvikiirus 60 km/h (jätaks piigid hetkel rahule), mis on vägagi tähtis punkt, sest asulavälistel teedel liigume pigem kiirustel üle selle.
Minuarust väga teretulnud nähtus. Peab ju saama mingisuguse ülevaate. Ma ei saa aru mis selle nn. kontrollitud libisemise õpetamisel viga on. Võistlustel olen kohanud kõige suuremaid meistreid rajaääres õpetamas, õllepurk käes. Kas hakkame samasugusteks ja püüame hr. Raide püüdlusi kellelegi midagi õpetada, mahategema? Igaljuhul oleks selline asi vaja kõigil liiklejail selgeks saada.
E 39 535 1997.a.
- AARE540
- Huviline - moderaator
- Postitusi: 11703
- Liitunud: 31.01.2004 21:43 11
- Peamine sõiduk: Scania 500R '24 Mercedes-Benz E350 '15 BMW 540i'94
- Telefon: 53311120
- Asukoht: Pärnu
- Kontakt:
Mina isiklikult Eedo õpetuste vajalikkuses ei kahtleks. Võtame kasvõi sellesama ''driftimise''- kas see oleks parem variant, kui esimesel talvel, kui tagaveoline trikke hakkab tegema, käed silmade ette paned ja lased autol põõsasse joosta? Vahel aitabki ka äärmuslikest situatsioonidest välja tulla ekstreemne reaktsioon auto ekstreemsele käitumisele
Mehed, miks te kritiseetite? Kas arvate, et kogu koolitus oligi ainult 4 etappi?
Vahemärkusena küsin, et kes siin olijatest täidab nähtud klipi 1. osa (rooli hoidmist)? Arvan, et mitte keegi, me lihtsalt olema harjunud panema väikest "rulli", istmel löötsakil ja üks käsi suht mõttetult roolil. Seega ärme kiunume, kui me ise ei täida elementaarseid õpetusi.
Olen käinud 2x ohutu sõidu koolitusel (ühes teises ja kuulsamas kohas) ja arvan, et siin kirjutajatest vähemalt 75% ei tea, mida tähendab õige asend rooli taga, muust rääkimata.
Seega minu arvates väga õige üritus
Vahemärkusena küsin, et kes siin olijatest täidab nähtud klipi 1. osa (rooli hoidmist)? Arvan, et mitte keegi, me lihtsalt olema harjunud panema väikest "rulli", istmel löötsakil ja üks käsi suht mõttetult roolil. Seega ärme kiunume, kui me ise ei täida elementaarseid õpetusi.
Olen käinud 2x ohutu sõidu koolitusel (ühes teises ja kuulsamas kohas) ja arvan, et siin kirjutajatest vähemalt 75% ei tea, mida tähendab õige asend rooli taga, muust rääkimata.
Seega minu arvates väga õige üritus
Räägi tõtt või vähemalt ära valeta.;
E34 94a. 2,5 TDSA Touring
E34 94a. 2,5 TDSA Touring
Mina näen koolituste eesmärki just sellisena, et tutvustada juhile olukordi ja võimalusi ning tulemusi ja lahendusi. Iga mees peab oma auto ise rajale viima ja need 1-5 inimest autost katsed tegema.
Tunnistan, et sõbra autoga pidama saamine on minu jaoks täielik kunst, samas kui tema tegelikkuses saab täitsa kenasti pidama. Mina oma autoga aga tunnen ja tean, et ma olen efektiivsem ja ohutum.
Iga mees peab tundma oma autot, naist ja paremat kätt. Videod ja treeningud on selleks, et kõik kolm oleks elule lihtsalt kasulikumad.
Tunnistan, et sõbra autoga pidama saamine on minu jaoks täielik kunst, samas kui tema tegelikkuses saab täitsa kenasti pidama. Mina oma autoga aga tunnen ja tean, et ma olen efektiivsem ja ohutum.
Iga mees peab tundma oma autot, naist ja paremat kätt. Videod ja treeningud on selleks, et kõik kolm oleks elule lihtsalt kasulikumad.
Teeme selle asja kohe selgeks. Ma ei kahtle absoluutselt Eedo Raide õpetustes või tema võimekuses teistele sõitu õpetada. Ma ei vaidle, et kõik võiksid selle läbida.kollerimees kirjutas:Minuarust väga teretulnud nähtus. Peab ju saama mingisuguse ülevaate. Ma ei saa aru mis selle nn. kontrollitud libisemise õpetamisel viga on. Võistlustel olen kohanud kõige suuremaid meistreid rajaääres õpetamas, õllepurk käes. Kas hakkame samasugusteks ja püüame hr. Raide püüdlusi kellelegi midagi õpetada, mahategema? Igaljuhul oleks selline asi vaja kõigil liiklejail selgeks saada.
Aga kes on enamasti sellest üritusest osavõtjad? Enamjaolt need, kes ostavad juba sellise bmw, millel on nii veojõukontroll kui stabiilsuskontroll peal. See tähendab seda, et igasugused esimese talve sabaliputamised unustame kohe ära. Nende ärahoidmisega saab elektroonika suurepäraselt hakkama. Küll aga ei saa hakkama täislibedal pinnal liigsuure kiiruse tõttu auto ohjamisega. Need kellel need abid autol peal, on ka kindlasti kogenud tõsise libedaga kuidas stabiilsuskontroll ei suuda meile piisavalt loogiliselt autot kontrolli alla saada, sest tema käsutuses on ainult rataste pidurid. Me ise üritaks alati rooli ja pedaalidega (viimases hädas ka käsipiduriga) asjast välja tulla. Tänu sellele ei tundugi kontrollide käitumine meile väga loogiline.
Veel vähem loogiline tundub see käitumine algajale, aga algaja ei lülita neid kontrolle elusees välja. Seega peab ta saama treeningust mingit aimu, millal need kontrollid aktiveeruvad ja kuidas nendega toime tulla ehk mis kiiruse juures võib kurvis või pidurdamisel pidamise kadumine muutuda eriti ohtlikuks. Mis kurvitrajektooride juures kaob pidamine kõige kiiremini või mismoodi käitub masin liigsele rooli rabamisele jne.
Kogemus algajatega. Viimasel ajal olen andnud sõidujuhendamist (tunnistus ja muu juurdekäiv on olemas) ühele lähedasele inimesele. Näide ühe lauge, aga muutuva trajektoori ja lõpus aheneva kurviga. Ise olen seda kurvi läbinud enamvähem kõigi erinevate ilmadega. Seega võin öelda, et mul on päris selge ettekujutus kui hea pidamine mingil kiirusel seal on. Tean kui ohtlik ta võib olla. Eelnevalt sõitsin mina mõõdukas tempos ühes suunas selle kurvi läbi ning näitasin kahe auto jälgesid, mis olid seal tol päeval eksinud. Seejärel sõitis juhendatav ning mul oli hirm, sest ta sõitis vähemalt sama kiiresti kui mina, aga temal ju ei ole seal kogemust.
Kokkuvõtlikult, kui kogenud juht näeb libedat ja satub tundmatusse kohta, siis ta võtab automaatselt hoogu maha. Kui algaja satub samasse olukorda, siis ta ei oska seda karta, veelvähem oskab ta võimalikku ohtlikku olukorda lahendada. Minu arvates peaks ikkagi sõidutreeningu eesmärk (kusjuures veel toonitatult, et tegemist ei ole ralliõppega) olema nii algajale kui kogenud juhile ohtlike olukordade tutvustamine, et nad oleks võimelised neid olukordi reaalsel teel juba eelnevalt tunnetama ja ennetama. Seejärel on tähtis ohtlikust olukorrast väljatulemise õpetamine.
Hetkel ma saan aru, et sõidutreeningu eesmärk on anda juhile paremat rooli- ja pedaalitunnetust, aga võiks veel tutvustada reaalselt tekkivaid ohtlikke olukordi.
Vot sedasi õpetatakse sõitma:
"isa istus kõrval ja hüüdis muudkui: "Hoia peal, hoia pea, läheb küll!" Ja läkski! Ma poleks uskunud, et autoga saab nii kiiresti sõita. Võitsin esimest korda ralli ja samal aastal tulin ka noorte hulgas Eesti meistriks."
allikas: www.urmoaava.com
"isa istus kõrval ja hüüdis muudkui: "Hoia peal, hoia pea, läheb küll!" Ja läkski! Ma poleks uskunud, et autoga saab nii kiiresti sõita. Võitsin esimest korda ralli ja samal aastal tulin ka noorte hulgas Eesti meistriks."
allikas: www.urmoaava.com
BMW 325i E30 2,7 Turbo & BMW X3 F25 xDrive20d & BMW E46 S54B32 + M SMG & BMW X7 G07 Pure Excellence
Kusjuures paar päeva tagasi lugesin sama teksti ja
EDIT: Need Urmo asfaldi videod on ka päris head.
Mulle endale sümpatiseerib väga see video
On näha, et piloot tekitab endale päris mitu õõvastavat ja üllatavat olukorda, aga imekombel suudab nendest välja tulla. Eeskätt tänu sellele, et ta on varasemalt analoogses olukorras mingil hetkel juba olnud.
EDIT: Need Urmo asfaldi videod on ka päris head.
Mulle endale sümpatiseerib väga see video
On näha, et piloot tekitab endale päris mitu õõvastavat ja üllatavat olukorda, aga imekombel suudab nendest välja tulla. Eeskätt tänu sellele, et ta on varasemalt analoogses olukorras mingil hetkel juba olnud.
Viimati muutis Raitz, 24.01.2008 09:58 13, muudetud 1 kord kokku.
Sorry for järjekordne OT: Aga siia juurde sobib hästi 2005 aasta Soome ralli video: http://www.urmoaava.com/galerii/video3.htmlRaitz kirjutas:Kusjuures paar päeva tagasi lugesin samat teksti ja
BMW 325i E30 2,7 Turbo & BMW X3 F25 xDrive20d & BMW E46 S54B32 + M SMG & BMW X7 G07 Pure Excellence
- greenraider
- Huviline
- Postitusi: 46
- Liitunud: 08.09.2006 01:55 01
Olen läbinud BMW sõidukoolituse 2a tagasi see oli kevadel kui oli kuiv juba.Mina isiklikult olin küll väga rahul sellega. Eedo Raide on väga hea instruktor. Kõik äkkpidurdused ja ohuolukorrad tegime läbi ning ka seda laiast kurvist läbi sõitmist nii kontrolliga, kui ka ilma, minu arvates väga hea harjutus. Soovitan ka selle koolituse läbida kui võimalus on, minupoolt igatahes 5+.
- AARE540
- Huviline - moderaator
- Postitusi: 11703
- Liitunud: 31.01.2004 21:43 11
- Peamine sõiduk: Scania 500R '24 Mercedes-Benz E350 '15 BMW 540i'94
- Telefon: 53311120
- Asukoht: Pärnu
- Kontakt:
Eks ta kipub olema nii, et auto ei liigu paraku mööda rööpaid nagu tramm või rong, seega- kes arvab, et igasugu trikkidest ja näpunäidetest proffesionaali poolt kasu pole, sõidab tavalise pereautoga vaid suvel ja kuiva teega. Ja ei saa ka salata, vähemalt nooremad autojuhid tahaks vahepeal ''pulli'' ka teha, seega on ju hea, kui võimalusel pullitegemist ka harjutada saaks. Kui seda harjutamist juhendab veel asjatundja- no mis siis saab veel parem olla
Samamoodi on ka tsiklikoolitustega- paljud arvavad, et kui tsikkel püsti seisab ja kiiresti suudetakse sõita, siis polegi rohkem vaja, kuid tagasisisde antud asja kohta on näidanud, et on ka ''vanad sõitjad'' on üht-teist sealt õppida saanud.
Samamoodi on ka tsiklikoolitustega- paljud arvavad, et kui tsikkel püsti seisab ja kiiresti suudetakse sõita, siis polegi rohkem vaja, kuid tagasisisde antud asja kohta on näidanud, et on ka ''vanad sõitjad'' on üht-teist sealt õppida saanud.