1. leht 1-st

E34 helisüsteemi ümberehitus

Postitatud: 16.04.2007 15:36 37
Postitas MantaOwner
Sai nädalavahetusel natuke nokitsetud ning oma E34 heli poolt väheke parandatud:
http://mantaowner.planet.ee/e34/

Tõnu

Postitatud: 16.04.2007 17:40 40
Postitas Klots
Nice :P Mul endal samad Hertzi midid sees mis sa välja kookisid :D Ainult tviitrid pole originaal kohtades,kuna heli pilt ei jäänud nii hea. Sa ei mõelnud panna tviitreid piilarisse või sinna ette alla nurka? Tviitriteks mul ka DLS-d ,aga UR1-d. Pane taha aknalauale woofer ainult ja mõnus jääb kõik see värk kokku :) Keegi mainis ,et taga pole sellise süsteemi korral hea kuulata kui ees kaksriba ja taga ainult woofer ,aga jah nii see kohe mitte pole. Kavatsed veel midagi välja vahetada uuendada?

Re: E34 helisüsteemi ümberehitus

Postitatud: 16.04.2007 17:48 38
Postitas kimmo
MantaOwner kirjutas:Sai nädalavahetusel natuke nokitsetud ning oma E34 heli poolt väheke parandatud:
Kas kõrvalistujapoolne kõlar kindalaeka avamist ei jää segama? Kunagi sai E30-l samamoodi paigaldatud, kuid sellega kadus kohe ka kindalaeka kasutamise võimalus... mis s***sti, see uuesti ning siis ehitasin kõlarid juba ustesse.

Postitatud: 16.04.2007 17:50 23
Postitas Klots
Kui on elektriaknad siis lihtsam uksele ehitada ja muidugi heli on parem kah.

Re: E34 helisüsteemi ümberehitus

Postitatud: 16.04.2007 18:01 26
Postitas xTc-b
kimmo kirjutas:
MantaOwner kirjutas:Sai nädalavahetusel natuke nokitsetud ning oma E34 heli poolt väheke parandatud:
Kas kõrvalistujapoolne kõlar kindalaeka avamist ei jää segama? Kunagi sai E30-l samamoodi paigaldatud, kuid sellega kadus kohe ka kindalaeka kasutamise võimalus... mis s***sti, see uuesti ning siis ehitasin kõlarid juba ustesse.
Endalgi esikõlarid samamoodi paigaldatud ja kindalaegas ei ulatu nii alla.

Postitatud: 16.04.2007 18:46 02
Postitas MantaOwner
Tviitriteks mul ka DLS-d ,aga UR1-d.
Muutsin lehel ära, mul ka UR1-d tegelikult.
Kas kõrvalistujapoolne kõlar kindalaeka avamist ei jää segama?
Kindalaegas käib lahti ilusti.
Süsteemi tõsisem ümberehitus on plaanis kindlasti :), kapis seisab igasugu tehnikat, aga enne suve ei ole kahjuks aega sellega tegeleda. Kui midagi valmis saan, siis tuleb selle kohta jutt koos pildimaterjaliga ikka.

Tõnu

Postitatud: 17.04.2007 10:36 51
Postitas Klots
Aga kuidas need UR1-d sul seal originaal kohtades kõlavad?Seal kattel mis armatuuril on on mingi riie ka vist all,see ei summuta heli või kuidas? Mul nad nende postide peal seal kõlarikatete küljes...pole väga viga ,aegviidetega saab asja päris heaks :)

Postitatud: 17.04.2007 12:13 51
Postitas MantaOwner
Ma need riidetükid võtsin kõlarikatete küljest ära, ei näinud neil erilist mõtet olevat.
Heli on just nii hea kui kõlarite originaalasukohad seda võimaldavad. Isiklikult leian, et need asukohad on täitsa ok. Positiivne on kindlasti see, et midid mängivad tweetritega hästi kokku ehk siis ka madalad sagedused mängivad nagu armatuuri üleval nurkades. Helilava laius on täitsa ok, samas kõrgus jääb ikka suht madalaks ehk siis spidoploki kõrguselt kostavad hääled. Võiks küll arvata, et kuna tweetrid mängivad otse üles ehk vastu esiklaasi ja heli peegeldub sellelt, siis võiks ka helilava kõrgemal olla, aga nii see tegelikult pole. Aegviiteid mul pole ega tule ka, heli kostab seetõttu pigem vasakult kui paremalt poolt, mis nn tavapaigalduse korral on täitsa loomulik.
Kui nüüd üritada tweetreid seal originaalkatete all suunata ja neile uued kinnitused teha, siis saab asja kindlasti paremaks, aga see nõuab aega ja katsetamist ning ruumi on kahjuks üsna vähe - praegu on katete all vaba ruumi loetud millimeetrid.
Üks asi, mida praeguse süsteemi juures saab üsna lihtsalt teha, on erinevate filtrite katsetamine. Hetkel midid mängivad nt täisriba, kui neilt kõrged sagedused ära lõigata ja tweetrite jaoks teise väärtusega kondensaatoreid proovida, siis võib heli natuke paremaks saada küll ilma tweetrite/midide paigaldust muutmata.

Tõnu

Postitatud: 17.04.2007 12:49 43
Postitas Klots
Jep seda küll,aga miks postide peal sinna katete külge ei kruvi? :P Üks probleem sellesosas mis ennastki häirib on see,et väga silmapaistvad on ja eks neid pikkade näppudega tüüpe liigub ringi küll,aga siiani pole veel juhtund midagi :D

Postitatud: 17.04.2007 13:23 10
Postitas MantaOwner
Lõpuks jõuavad tweetrid A-piilarite külge kindlasti, aga see nõuab juba hoopis pikemat ettevalmistust (tweetrite suunamine ja õige asendi/kõrguse leidmine võib vabalt võtta nädalaid + piilarite modimine klaasriidega), enne suve ei jõua sellist tööd ette võtta ja seepärast istuvadki UR1-d seni originaalkatete all.

Tõnu

Postitatud: 17.04.2007 13:32 14
Postitas Klots
Selge. Edu edaspidise ehitusega :)

Postitatud: 23.05.2007 22:27 24
Postitas sips
Millal võib pildimaterjali uuest süsteemist oodata? :)
Endal ka väike plaan audiot tiba täiendada suve jooksul, pisut pigimatti ja vilti juba paigaltatud.

Postitatud: 19.12.2007 11:16 11
Postitas MantaOwner
Vahepeal on heli osas autos natuke muutusi toimunud. Ustesse sai installitud 8" midid, hetkel mängivad seal Dayton RS225-4'd:
http://www.partsexpress.com/pe/pshowdet ... er=295-376

Pilt

Kuna uksepolstrid on täitsa poolikud, siis midide heli kohta ei saa praegu midagi mõistlikku öelda (polstrid mängivad kenasti kaasa).
Midrange elementide (DLS UR2.5) jaoks sai tehtud uued alused, et proovida erinevaid nurki/asendeid:

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Kogu asi on veel väga kaugel lõplikust paigaldusest, seega installi väljanägemine on nagu on - ajutine :).
Pagasnikusse sai installitud JBL-i võimendi GTS-300, pilti sellest pole, kuna see on katte all peidus. Heli jõuab kõlaritesse läbi Focali 3-ribaliste passiivfiltrite.
Subwoofrit installida plaanis ei ole.

Tõnu

Postitatud: 19.12.2007 12:31 53
Postitas hansu
Kas need jalgu ei jää kui nii pikalt välja ulatuvad. Jala tugi on ju kinnikaetud :roll:

Postitatud: 19.12.2007 13:21 18
Postitas MantaOwner
Ei kasuta seda jalatuge, seega ei sega.
Muidu lõpus on plaanis need elemendid rohkem seinte sisse paigaldada, niiet ruumi tuleb juurde natuke.

Tõnu

Postitatud: 19.12.2007 13:56 37
Postitas Lauri_R
Ei poolda eriti sellist ümberehitamist, kuid kui omanikule meeldib siis lasku käia :P

Postitatud: 19.12.2007 14:14 34
Postitas MantaOwner
Ei poolda eriti sellist ümberehitamist
Miks ei poolda?

Tõnu

Postitatud: 20.12.2007 13:27 26
Postitas hillarr
MantaOwner kirjutas:
Ei poolda eriti sellist ümberehitamist
Miks ei poolda?
Tweeterid on vales kohas. Probleem on see, et mida madalamaks sagedus läheb, seda vähem inimene suudab eristada kust heli tuleb. Kõrgeid suudab aga väga täpselt ja Sinu installi puhul pole mingist helipildist juttugi, sest jääb tunne et heli tuleb sõna otseses mõttes maa alt. Ideaal on aga, et heli tuleks silmade kõrguselt eest.

Seega jäta kiiresti pooleli tweeteri erinevate asendite proovimine jalgade juures ja pane nad tagasi kus nad originaalis olid või hakka väänama selle asendit parem armatuurlaual.

Postitatud: 20.12.2007 14:02 43
Postitas sips
hillarr kirjutas:
MantaOwner kirjutas:
Ei poolda eriti sellist ümberehitamist
Miks ei poolda?
Tweeterid on vales kohas. Probleem on see, et mida madalamaks sagedus läheb, seda vähem inimene suudab eristada kust heli tuleb. Kõrgeid suudab aga väga täpselt ja Sinu installi puhul pole mingist helipildist juttugi, sest jääb tunne et heli tuleb sõna otseses mõttes maa alt. Ideaal on aga, et heli tuleks silmade kõrguselt eest.

Seega jäta kiiresti pooleli tweeteri erinevate asendite proovimine jalgade juures ja pane nad tagasi kus nad originaalis olid või hakka väänama selle asendit parem armatuurlaual.
Need seal on all on kesksagedus kõlarid ;).
http://www.noortehnik.ee/?id=2&keel=ee&toode=748

Postitatud: 20.12.2007 14:06 24
Postitas MantaOwner
Tweeterid on vales kohas.
Praegu jah, ei vaidle vastu - nimelt originaalasukohtades armatuuri ülanurkades. Aga et asi huvitam oleks, siis justnimelt kavatsen ma mingi aeg proovida tweetreid ka sealsamas all jalgade juures. Miks? Märksõnadeks oleks pure passive ja PLD. Pure passive kohta võib lugeda siit:
http://www.easca.ee/docs/EMMA%20reeglid ... %20EST.doc
3.6 Passiivheli alajaotus
· Passiivheli klass on mõeldud puhta heli fanaatikutele, kellele meeldib näidata oma võimeid auto helisüsteemi ehitamises ainult juhtseadme, võimendite, kõlarite ja passiivsete sagedusfiltrite abil.
· Keelatud on kõik aktiivsed elemendid nagu näiteks ekvalaiserid, Digitaalsed SignaaliProtsessorid jne. Ainus erand on subwoofri eraldamine kõrgetest sagedustest, ühtki teist aktiivset sagedusfiltrit pole lubatud kasutada. Ainus lubatud digitaalne süsteemikomponent on juhtseade koos sisemise/välimise Digitaal/Analoog konverteriga.
· Tulemus peaks olema ainult puhas muusika
· Passiivheli alajaotus seob Algajad, Amatöörid, Pro klassi ja Eksperdid ühte kategooriasse.

Võistleja on nimetatud alajaotuses osalemiseks kõlbulik, kui täidetud on kõik järgnevad kriteeriumid:
· Juhtseade on ainus digitaalne osa heli taasesitusahelas. Kui juhtseade sisaldab võimalusi nagu integreeritud ekvalaiser, digitaalne signaaliprotsessor jne., peab võistleja need võistluse ajaks välja lülitama või null asendisse seadma. Aegviivitused/ajaline korrektsioon ei ole lubatud. Kohtuniku nõudmisel peab võistleja tõestama, et juhtseadme seadistus vastab eelpooltoodud nõuetele
· Ainult kaks RCA-väljundkaablit (üks parem ja teine vasak) tohib olla juhtseadmega ühendatud ning viia signaali võimenditeni. Seda peaks tõendama põhjalik fotodokumentatsioon. Kohtuniku nõudmisel peab olema mõistliku aja jooksul võimalik demonstreerida juhtseadme rca ühendusi
· RCA kaabli jagamine juhtseadmest erinevatele võimenditele peab olema hästi jälgitav ja ligipääsetav hindamisprotsessi ajaks (näiteks peale kattepaneelide emaldamist). Vajadusel peab olema võimalik kaabli jagunemispunktist lahti ühendada juhtseadmest tulev RCA liinijuhe ning ühendada sinna kohtuniku poolt kontrollimiseks toodud väline signaaliallikas.
· Lubatud on ainult aktiivne madalpääsufilter subwoofrile sagedusalas alla 100 Hz.

Hindamisprotseduur:

· Üks EMMA kohtunik hindavab helikvaliteeti vastavalt helikvaliteedi hindamise reeglitele (Peatükk 7)
· Üks EMMA kohtunik hindab paigaldust vastavalt lihtsustatud paigalduse hindamise reeglitele (Peatükk Error! Reference source not found.)
· RTA ja helirõhu mõõtmist ei teostata
PLD ehk path length difference kohta:
http://faqs.org/faqs/car-audio/part4/
5.19 Why are kickpanels such a popular location for mounting speakers?
[ES]
========================================================================

There is a lot more to mounting speakers in the kick panels than just
equalizing the path length difference (PLD). Two of which are: on-axis
response, and angling for pattern control. On-axis response refers to
the fact that most speakers sound best when listened to on-axis, or as
close to on-axis as possible. Second, after mounting your speakers in
the kick panels you can then angle the speakers to take advantage of
their off-axis response to use output level to overcome any PLD that is
still present. The pattern control I am mentioning is one of the ways a
horn loaded compression driver works very well, they not only use
amplitude to overcome any PLD that is still present they minimize early
reflections that can destroy imaging staging and spectral balance.

PLD can be improved more than marginally when you consider the stock
locations in a lot of vehicles, or the locations most installers choose.
Measure the PLD between tweeters when mounted high in the dash or at the
front corner at the top of the door and you will notice its probably on
the order of 24". This mounting setup requires a lot of amplitude
adjustment to correct the problems induced by this difference. The
nearer tweeter is out phase from the opposite side and is arriving much
sooner and with much greater amplitude due to the fact is not as far
away. When all these factors are added together, it is very difficult
for even the most flexible DSP unit to correct. On top of that, not
many people or installers have access to the necessary tools to properly
set up time delays using a DSP - TEF, MLSSA or other very expensive
time domain measuring equipment are required to do the job properly.

There will always be trade offs involved and deciding which trade offs
to take can be very hard. A small dropout due to phase cancellation will
probably not be noticed by most people but most people will quickly
notice when a vehicle is not imaging properly, and if you can move the
problem to higher frequency where we determine localization more from
amplitude rather than phase differences, it will be much easier to deal
with. Also, if you minimize the time/phase difference it will be much
easier to correct with amplitude.

Some people complain that kickpanel mounting gives a low sound stage.
However, keep in mind that when any stereo system is imaging properly
the point sources can no longer be localized. When our brains can no
longer localize the point sources it will then hear things at eye level.
Muide need, mida sina tweetriteks pead, on DLS UR2.5 midrange elemendid.

Tõnu

Postitatud: 20.12.2007 17:43 24
Postitas Tarvo
oioi mis mu vana autoga tehakse :shock:

Postitatud: 20.12.2007 19:19 21
Postitas hillarr
Tõepoolest ei ole kõrgsagedus vaid kesksageduskõlarid. Aga see PDL ei õnnestu sul elu sees selle koha pealt. Mida Sa enda jalgadega teed? Mida sa kaassõitja jalgadega teed. Need mõlemad jäävad E34's nii suurelt ja täpselt ette, et mingist on-axis kuulamisest ei saa juttugi tulla.

Sa kuuled rohkem peegeldusi kui otse heli. Mis tähendab seda, et aju registreerib heli ainult põrandalt tulevaks ja kindlasti mitte silmade kõrguselt.

Postitatud: 20.12.2007 19:41 05
Postitas hollow
mina sobitaks need ur2.5'ed aknalauapeale ja kuulaks neid esiklaasi põrkest... tweetrid paneks a-piilarite kylge ja midbassid sinna kus praegu midrange on... nii jääks puutumata uksepolstrid ja ei jääks ette kõlarid sellele kindalaekale.

Postitatud: 20.12.2007 23:06 43
Postitas MantaOwner
Aga see PDL ei õnnestu sul elu sees selle koha pealt.
PLD puhul ei saa olla sellist asja nagu õnnestumine või ebaõnnestumine, PLD saab olla vaid suurem või väiksem.
Enne, kui pole ise kuulanud ja võrrelnud, et tasu välistada ühtki installivarianti.
See, et eestis kickpanelitest praktiliselt midagi ei teata, ei tähenda, et selline lahendus töötada ei võiks (tasub silmaringi laiendamiseks lugeda mõnda USA foorumit nt).
ja ei jääks ette kõlarid sellele kindalaekale
Kindalaeka juures on ruumi niipalju küll, et 8" element ukse küljes selle avamist ei sega.

Tõnu

Re: E34 helisüsteemi ümberehitus

Postitatud: 28.12.2008 11:47 42
Postitas MehisM
Madis_M kirjutas:bemm520, kas need Hertz Energy ESK570 kõlarid mahuvad tõesti aknalauale originaalkõlari kohtadesse? Mingeid auke ulmeovaalide jaoks ma aknalaua sisse kohe kindlasti lõikama ei hakka. Aga siiski esimene inimene, kes konkreetse kõlarimudeli välja käis, teised ei taha millegipärast midagi konkreetset soovitada :mrgreen:
aa oih.Aga kui muusikat tahad kuulata siis tasub pingutada.Siis taguistujatel kh vähe mõnusam seal olla.Ei pea supast tulevaid hääli kuulama vms. :P Aga sinna originaal aukudesse mahuvad muidu siis Hertz Energy ESK130.Seal olemas ka siis tweeter ja filter.Ning ette pane siiski Hertz Energy ESK165L Kuna need mängivad bassi kohtadel tunduvalt madalamale ja väga hea on kuulata.Ja tweetrid pane tagumise ukse polstrile niimoodi et tagant vaadates oleks peale käepidet ja suunatud kuulaja suunas.See annab päris palju ika juurde kui niimoodi on.Mitte et tweeter kuskile ma ei tea kuhu imekohta oleks pandud.

Re: E34 helisüsteemi ümberehitus

Postitatud: 28.12.2008 13:17 40
Postitas laur84
Minu Autostudio tehnika siis autos
Taga: E-52 2-he Ribaline koaksiaalkõlar 13cm 230W (mul Touring kere ja twiitreid taga pole)
Ees :E-502 2-ribaline komponentkõlar 13cm 230W
Woofer:E-10R 10" Subwoofer 500W
Võim:E-80.2 2-Kanaliga võimendi 2x80W(rms)

db-hp soovitas odavamatest asjadest sellist komplekti ja kõik mahub täpselt originaalide asemele ja mängib ka hästi