Kaua soojendada autot?
Re: K: kaua soojendad autot?
Kas teil on sissepritse K-126 karburaatoriga asendatud? Koha peal käiamisega saavutate meeletu kütusekulu ja saastate keskkonda. Täiesti mõttetu. Seda enam, et enamus sõidab 0W või 5W õlidega. Suvel turvavöö pealepaneku aeg kuni talvel külmaga 2-3 minutit on täiesti piisav "soojendamise" aeg. Auto kui tarbeese kaotab ju mõtte, kui veerand tundi ootama peab enne kasutamist. Linnas jõuab bussiga nii palju kiiremini kohale
Sõidurõõm
Re: K: kaua soojendad autot?
Tartus küll mitte, seal käivad bussid nii kuidas jumal juhatabSvenp kirjutas:Linnas jõuab bussiga nii palju kiiremini kohale
Omal masinal on sees 10w õli ja käivitus on selles suhtes päris raske (pluss ka kehvapoolne aku). Lasen ikka 3-5min tiksuda (ehk kuni lume pealt maha saab).
Re: K: kaua soojendad autot?
No artiklis ju kirjas miks kohe sõitma hakata. Jahutusvedelik ja õli jms soojeneb tasasel sõidul oluliselt kiiremini kui kohapeal seistes. Ehk seistes justkui pood mootorit rohkem kui mõistlikult sõites. Minule kõlab vägagi loogiliselt.marek555 kirjutas:Ennast just huvitaks, mis konkreetselt mootoril kahjustatud siis saab? UM ütleb nii nagu kasutusjuhendis kirjas on. Aga miks maunaalis just nii kirjas on, selle kohta tõin eelnevalt oma arvamuse välja.Relk kirjutas:http://uudised.ekspressauto.ee/news/aut ... 3&l=fplead
Ka UM'ist on öeldud, et mootori kohapeal soojendamine pigem kahjustab mootorit kui tuleb kasuks. Ise pole seda kunagi teinud. Käima ja kohe sõitma (normaalses tempos).
Re: K: kaua soojendad autot?
On asi, mida kunagi ei tee külmadel ilmadel - käima ja kohe sõitu. Laiskus või mugavus, ei tea, mis see on. Aga krt värisema külma kätte ja liiklusessse aeglase sõidu ka ei kavatse minna...Poole mugavam on omal, kui istud autosse, kus on soe, mitte ei jää taguots külma naha külge kinni.
- marek555
- Huviline
- Postitusi: 2913
- Liitunud: 12.12.2005 12:12 29
- Peamine sõiduk: BMW 535d F10, 328i E46 174kW
- Asukoht: Tartu
Re: K: kaua soojendad autot?
Selle artikli kohapealt ühinen PeeterA arvamusega, ehk seal pole midagi nagu põhjendatud, on aetud mingit üldist mulli. Ja sealt loen ka välja,et lumest puhastamise ajaks ei tohiks autot üldse tööleRelk kirjutas:No artiklis ju kirjas miks kohe sõitma hakata. Jahutusvedelik ja õli jms soojeneb tasasel sõidul oluliselt kiiremini kui kohapeal seistes. Ehk seistes justkui pood mootorit rohkem kui mõistlikult sõites. Minule kõlab vägagi loogiliselt.
panna . 2-5 minutit vaevalt iseenesest mootorile midagi teeb. Pigem jõuab sellise ajaga õli a enamvähem normalse temperatuurini, see aga vähendab mootori kulumist. Külmalt kohe sõitma hakates koormatakse mootorit juba rohkem (seega ka mootori kulumine on suurem; õli soojenemiseks kulub ka ikka mingi aeg ja vaevalt 4-5 sekundist piisab).
Re: K: kaua soojendad autot?
Kuidas see mootor sul kohapeal käies soojaks läheb? Ikka ringi ajades. Lihtsalt võtab kauem aega, mis tähendab, et koormuse aeg on ka suurem kui rahulikult sõitma hakates mille jooksul soojeneb mootor kiiremini üles.marek555 kirjutas:Pigem jõuab sellise ajaga õli a enamvähem normalse temperatuurini, see aga vähendab mootori kulumist. Külmalt kohe sõitma hakates koormatakse mootorit juba rohkem
Ja keegi ei räägi venimisest vaid normaalsest sõidust. Minu vahetab auto käiku umbes 2000 pöörde pealt normaalselt sõites ja arvestades et max on 7000 peal siis see ongi normaalne sõit.
Veel üks põhjalikum seletus:
Letting your car sit and warm up is bad for your engine. It p uts wear on the engine, better to drive immediately after starting the engine to get it lubed up correctly. Otherwise unburnt fuel breaks down the oil increasing wear on the cylinder walls. Keep in mind that regardless of what you do, engines endure the most wear in that first minute of operation, but getting the engine and oil up to temperature as quickly as possible is the best way to reduce this wear, and sitting at idle is simply not the best way to achieve this. That is why most car manufacturers state in their operating manuals that their cars should be started and driven immediately, albeit moderately, from a cold start, and not warmed up by sitting at stationary idle. The 'start your car and letting it warm up before you drive' is an urban myth which does more harm then good.
Idling an engine is bad in so many ways. The fuel is not completely burnt, so it condenses in drops on the cylinder walls. This leads to both extra wear of the cylinder walls (because the fuel washes the lubricating oil off the walls), and unburnt fuel flowing down the walls and contaminating the oil in the sump. Idling also drops the temperature of the spark plugs, leading to dirty plugs, which can worsen your fuel consumption by some 5%.
Re: K: kaua soojendad autot?
BMW 320i E36
a) +15 -istun ja sõidan
b) 0 - umbes pool minutit
c) -5 - 5min
d) -15 - 5min
e) -25 ja külmem - 10min
Eelmise autoga ei soendanud ka eriti. Nüüd viimasel ajal olen olen pikemalt soendama hakanud. Külma mootoriga sõites tundub lihtsalt, et teen autole liiga. Aga kui nüüd neid artikkleid uskuda siis vist teen hoopis soendamisega liiga
a) +15 -istun ja sõidan
b) 0 - umbes pool minutit
c) -5 - 5min
d) -15 - 5min
e) -25 ja külmem - 10min
Eelmise autoga ei soendanud ka eriti. Nüüd viimasel ajal olen olen pikemalt soendama hakanud. Külma mootoriga sõites tundub lihtsalt, et teen autole liiga. Aga kui nüüd neid artikkleid uskuda siis vist teen hoopis soendamisega liiga
- marek555
- Huviline
- Postitusi: 2913
- Liitunud: 12.12.2005 12:12 29
- Peamine sõiduk: BMW 535d F10, 328i E46 174kW
- Asukoht: Tartu
Re: K: kaua soojendad autot?
Ka kohapeal soojeneb mootor (diislitega on muidugi teised lood) . Ma ei räägi siin täieliku töötemperatuuri saavutamisest, vaid kohapel 3-5 minutilisest soojendamisest.Relk kirjutas:Kuidas see mootor sul kohapeal käies soojaks läheb? Ikka ringi ajades. Lihtsalt võtab kauem aega, mis tähendab, et koormuse aeg on ka suurem kui rahulikult sõitma hakates mille jooksul soojeneb mootor kiiremini üles.marek555 kirjutas:Pigem jõuab sellise ajaga õli a enamvähem normalse temperatuurini, see aga vähendab mootori kulumist. Külmalt kohe sõitma hakates koormatakse mootorit juba rohkem
Re: K: kaua soojendad autot?
auto nagu naine, ei saaju kohe KÜLMALT sõima hakata...
ise soojendan autot kusagil 15-20 kraaini (varjatud menyyst)
ise soojendan autot kusagil 15-20 kraaini (varjatud menyyst)
-
- Huviline
- Postitusi: 576
- Liitunud: 26.12.2005 12:03 03
- Peamine sõiduk: Volvo
- Asukoht: Jõgeva/Tartu
Re: K: kaua soojendad autot?
Suurte külmadega lasen mõne minuti käia, et mootor saavutas oma normaalse töötamise heli. Üldjuhul vedeleb auto mul lageda taeva all, siis ongi praegusel ajal paras aeg, et auto puhtaks kraapida. Soojemate ilmadega kohe liiklussse.
Wanker (auto) - see on mehaaniline olend, mis koosneb kahest lahutamatust osast: masinast ja juhist. Mõlemal neist on iseloom, tahe ja nõrkused.
Re: K: kaua soojendad autot?
Kui nüüd eeldada, et külma mootori käimine on kahjulik siis siit tulebki vahe, et seistes soojeneb auto oluliselt kauem kui sõites ehk koormad mootorit lihtsalt kauem ja nö lahjendad õli rohkem. Väga lihtne.marek555 kirjutas:Ka kohapeal soojeneb mootor (diislitega on muidugi teised lood) . Ma ei räägi siin täieliku töötemperatuuri saavutamisest, vaid kohapel 3-5 minutilisest soojendamisest.
Re: K: kaua soojendad autot?
No näed siis, ma olen ka elanud valearusaamades ja teadmatuses, võtan ka oma auto soojendamise aega lühemaks nüüd.
Eriti peab seda oma külmavaresest naisele meelde tuletama, kes külma ilmaga paneb auto käima ja läheb samamoodi tuppa sööma nagu siin mõned.
Eriti peab seda oma külmavaresest naisele meelde tuletama, kes külma ilmaga paneb auto käima ja läheb samamoodi tuppa sööma nagu siin mõned.
Re: K: kaua soojendad autot?
Tere
Vastus ka siitpoolt:
BMW 320iT@97
a-d : Mootor tööle ja sõitma
Kui väga külm, siis lasen pärast käivitamist sidurit natuke aeglasemalt lahti, et käigukast ka liikuma saaks. Auto soojendamine kuni mootor pöörded alla 1000 laseb (max 30 sek).
Kohapeal tühikäigul tiksudes läheb mootoril ikka paras aeg, et soojaks saada. Maanteel saab ta esimese paari kilomeetriga üsna ilusaks. Õnneks hommikuti on esimesed 3 km sellisel teel, et väga üle 70 ei saagi vajutada
jJanno
Vastus ka siitpoolt:
BMW 320iT@97
a-d : Mootor tööle ja sõitma
Kui väga külm, siis lasen pärast käivitamist sidurit natuke aeglasemalt lahti, et käigukast ka liikuma saaks. Auto soojendamine kuni mootor pöörded alla 1000 laseb (max 30 sek).
Kohapeal tühikäigul tiksudes läheb mootoril ikka paras aeg, et soojaks saada. Maanteel saab ta esimese paari kilomeetriga üsna ilusaks. Õnneks hommikuti on esimesed 3 km sellisel teel, et väga üle 70 ei saagi vajutada
jJanno
exTouring
Re: K: kaua soojendad autot?
Maitea, kas kujutasin ette,aga kui isa 01 530d (automaat) liiklesin, siis maitea mis need külmad olid, aga ca -10 ikka, lasin natukene käija kui aknaid nühkisin ja kui sõitsid ja hoidsid ühtlast gaasi, siis auto kiirendas ise natukene juurde ja seejärel vahetas käigu ära ja ta tegi seda ikka päris madalatel pööretel. tundub,et mõistlik oleks väga karmide külmadega( kui pedaalid ja kang juba tiba kangemad on) lasta natukene käija, ja kui ikka miski -10 ümber, siis vaikselt kohe tuld panna. Ise ajan nagunii ta garaazist välja,et minuti saab ta kindasti käija alati ( E39 tds)
Re: K: kaua soojendad autot?
nu mina ei tea mis mehed siin foorumis koos on (ärge solvuge nüüd selle peale), aga õlid tahavad ikka soojaks minna, (pärast õlipump õhtul ja edasin on juba kurb),
kylma ilmaga autot soendamata vahetab automaatkast käike kõrgematel pöretel jne.
midagi analoogset on siin ka mainitud et ei ole mõtet lasta mootorit soojendada koha peal et see koormab mootorit palju rohkem kui suht kohe minema panna ja pöördeid yle 2000 ei lase... esiteks mis moodi koha peal mootorit koormab kui auto käb "tyhjalt. samas kui sa sõidad ja pöörded alla 2k on siis on ju koormus palju suurem sest vedu on taga... ega koormust ei saa võtta alati pöörete järgi...
nt. kui sa vead teist autot ega sul siis pöörded kohe 4000 pole kui tavaliselt oleks 2000
ning suuremate kylmadega võivad hakata rihmad kigisema... ehe nnäide et autol on "valus" kohe sõitma hakata!
olen seda teemat varem ka lugenud ja keegi rääkis et kohapeal käies tahmab kyynlaid... kas siis falgusfoori taga keerad ka syyte välja?
kylma ilmaga autot soendamata vahetab automaatkast käike kõrgematel pöretel jne.
midagi analoogset on siin ka mainitud et ei ole mõtet lasta mootorit soojendada koha peal et see koormab mootorit palju rohkem kui suht kohe minema panna ja pöördeid yle 2000 ei lase... esiteks mis moodi koha peal mootorit koormab kui auto käb "tyhjalt. samas kui sa sõidad ja pöörded alla 2k on siis on ju koormus palju suurem sest vedu on taga... ega koormust ei saa võtta alati pöörete järgi...
nt. kui sa vead teist autot ega sul siis pöörded kohe 4000 pole kui tavaliselt oleks 2000
ning suuremate kylmadega võivad hakata rihmad kigisema... ehe nnäide et autol on "valus" kohe sõitma hakata!
olen seda teemat varem ka lugenud ja keegi rääkis et kohapeal käies tahmab kyynlaid... kas siis falgusfoori taga keerad ka syyte välja?
Re: K: kaua soojendad autot?
Kui nii võtta, siis õigus muidugi. Sai ka -22 kraadiga suht kohe sõitma hakatud. Automaatkast peale kohalt ära sõitu ja järgmisel ristmikul seisma jäädes ei suutnud otsustada, et kas hoida käiku sees või mitte. Ühesõnaga D peal ja pidur peal ja lappis käiku sisse/välja. Pädevalt kastimehelt sain infoks vastuse, et vana kast ja õli ka ja külm ja krt miks ma piinan asja ja ei kannata lasta natukenegi õli soojemaks minna . Et tark ei pidavat tormama.
Re: K: kaua soojendad autot?
Eile soojendasin u 15-20 miutit autot majaees, jummala õige tegu, pöörded kõikusid 800 ja 2500 vahel, põhjus oli lihtne - labidas ja lumi rattad käisid all ringi, seega kõik õlid said liigutatud, auto liikus 2m.
E28:2,0, E28:2,5, E28:3,0; F21
Re: K: kaua soojendad autot?
Talvel rohkem ei soenda kui nii kaua kui kulub lume ja jää autolt lükkamisele ehk siis umbes täpselt 1 suitsu jagu
SR - Paide / e34club
Re: K: kaua soojendad autot?
Vastan üheselt, sõltumata temperatuurist ei soojenda hommikuti autot rohkem kunagi kohapeal kui ca 10-15 sekundit. Talvel võib sunniviisiliselt mootor tuksuda minut või paar kolm kuni aknad puhtaks kraabitud.
Kohapeal soendamist ei pea vajalikuks, küll aga pean vajalikuks auto mootor ja käigukasti õli hommikul sõitu alustades rahulikult kulgedes soojaks sõita.
Kohapeal soendamist ei pea vajalikuks, küll aga pean vajalikuks auto mootor ja käigukasti õli hommikul sõitu alustades rahulikult kulgedes soojaks sõita.
E46 Coupe> upgrade 320i E90> 320dLCI E91
- birgit123
- Klubiliige EKBK
- Postitusi: 2817
- Liitunud: 26.12.2005 20:10 36
- Peamine sõiduk: BMW 530d xDrive 09/2018, BMW 318iS 09/1993
- Asukoht: Tallinn/Mähe
Re: K: kaua soojendad autot?
Ei soojenda autot ( va talvel, kui saab klaasid-tuled lumest puhtaks)
Re: K: kaua soojendad autot?
+1Hõbehall kirjutas:Vastan üheselt, sõltumata temperatuurist ei soojenda hommikuti autot rohkem kunagi kohapeal kui ca 10-15 sekundit. Talvel võib sunniviisiliselt mootor tuksuda minut või paar kolm kuni aknad puhtaks kraabitud.
Kohapeal soendamist ei pea vajalikuks, küll aga pean vajalikuks auto mootor ja käigukasti õli hommikul sõitu alustades rahulikult kulgedes soojaks sõita.
______________________________
Vahest harva halva teega sõidaks maagi BMW-ga
Vahest harva halva teega sõidaks maagi BMW-ga
- Kairi
- Klubiliige
- Postitusi: 1680
- Liitunud: 08.04.2006 19:24 21
- Peamine sõiduk: BMW 320I
- Asukoht: Tallinn
Re: K: kaua soojendad autot?
Mina soojendan olenevalt ilmast. Kui ikka kõvad kraadid külma olid, siis soojenes auto u pool tundi, nüüd u 10 minutit. Loodan, et see on piisav, et mu auto ikka elus püsiks
Kõike mida sa ütled, kasutatakse kindlasti sinu vastu :D
Re: K: kaua soojendad autot?
Kahe teraga mõõk see sõitmine/soendamine. Aga endal on mugavam ja ohutum sõita puhaste akendega liiklusesse.
Ise soendan siis veidi pikemalt kui miinuskraade on üle 10 ja ikka kuulda ja tunda, et õlid päris paksud. Muidu niikaua kuni suits tehtud ja klaasid kraabitud.
Ise soendan siis veidi pikemalt kui miinuskraade on üle 10 ja ikka kuulda ja tunda, et õlid päris paksud. Muidu niikaua kuni suits tehtud ja klaasid kraabitud.
Re: K: kaua soojendad autot?
Veidi OT, kuid küsiks, et kuidas mõjub näiteks sooja mootoriga niisama tiksumine kuskil parklas näiteks. Et auto käib,aga ei liigu, et kuidas see üleüldiselt mõjub? Talvel nii külm, õues ei kannata väga olla, kui mingi tund v nii mootor tiksub niisama, siis on kahulik?
Re: K: kaua soojendad autot?
Mida mina soojendamise kohta arvan või tunnen.
Külmkäivitus ise on mootorile kõige suurem stress, kui see juba ära tehtud on siis poleks mingit ekstra pikendatud perioodi küll vaja, et mootorit niisama koha peal soojendada, sest see toimunud külmkäivitust olematuks enam ei tee. Seega kohapeal mootori töötamise eesmärgiks ei tohiks olla jahutusvedeliku ja mootoriõli normtöötemperatuuri tõstmine stressivähenduseks, see on juba ära toimunud kui üksteise vastu kiiresti hõõrduvad ja pinge alla olevad jääkülmad metalldetailide pinnad hetkega üles kuumutati.
Täpselt nii nagu paljud eelkõnelejad on juba öelnud, suvel sõida kohe kui turvavöö oled jõudnud peale panna/õlirõhu tuli ära kustunud või näit selle normis, talvel siis kui aknad läbipaistvaks saanud/ohutu sõita on. Loomulikult eriti viimasel juhul kasutada sõitu alustades kainet mõistust ja oma masina tunnetust ning mõõdukaid/sujuvaid kiirendusi, sest isegi kui ka mootor juba töösoe on siis käiguosa ning muud liikuvad detailid ju kohapeal seistes ei soojene ning need vajavad veel "soojakssõitmist".
Aga kui sinu jaoks pole auto pelgalt paariaastane tarbeese ning siiski soovid oma masina mootorile ja ka endale parimaid tingimusi, siis oleks minu meelest õigeim lahendus mootori/salongi eelsoojenduse (webasto/defa vms) kasutamine igal käivitusel vähemalt temperatuuridel alla nulli. Põhimõtteliselt võiks mootorit eelsoojendada päeva esimeseks käivituseks ka suvel (eriti meie tore +15 suvi!), kuigi see kipuks natuke autop...rastia poole, samas miks mitte mingi võimsa/tundliku mootori puhul. Kuid alla -25 C kraadise õlitemperatuuriga mootorit käivitada on minu arvates juba selge vägistamine, metall habras ja õli jäik:) Muuseas, sellest kuni 0,2-0,3 liitrist kütusest mis Webasto ühe täistsükli peale kulub, saab kuni 40% tagasi nüüd juba sooja mootori väiksema küttekulu arvelt! Selles valguses pole suurenev kütusekulu eriline argument.
Mõningaid huvipakkuvaid paralleele lennukite reaktiivmootoritest, mis on VÄGA kallid ja ülivõimsad (massi suhtes võrreldes kolbmootoritega), mille tõttu hoitakse neid nagu s..ta pilpa peal. Näiteks minu tööriista peal olevaid Williams FJ44 (algupärane versioon väljatöötatud tiibraketi Tomahawk mootoriks, hind ~1M USD) mootoreid alla -25C kraadisel temperatuuril käivitada ilma eelsoojendamiseta ei olegi lubatud(see siis tähendab lennuki ööseks sooja hangaari parkimist). Samas kui mootorite õlitemp on jõudnud +10C kraadini (mis juhtub ka külmal ajal maks 5 minutiga) võib neid tühikäigult võimsamalt puhuma panna ning lennukiga ruleerima hakata. Sealt edasi ei ole mingit piirangut ka juba stardivõimsustele minna. Vahel võib juhtuda, et kui õli veel oma parimas temperatuuris pole, siis peale rajal "punni põhja panemist" õlirõhk tõuseb väheke normaalsest tööalast üle, kuid sellest ei ole mingit probleemi kui on teada mis seda põhjustab.
Üks kolleeg Airbus 319 pealt rääkis, et neil on oma CFM mootoritel minimaalselt 3 minuti piirang alates mootori käivitusest kuni lennuki stardini. Vahel lühikese rullamistee korral peavad nad raja ääres lihtsalt ootama ja aega surnuks lööma. Ju siis muud agregaadid vajavad soojenemist (generaatorid, hüdraulika-, kütusepumbad jpm). Ja veel, lisaks lennuki lennuajale pannakse logisse kirja ka mootorite töötsüklid (üks täistsükkel on käivitus-start-maandumine-fuel cutoff), mida võetakse arvesse selle eluaja arvestusel. Jällegi, just see külm-kuum-külm tsükkel on suurim stressi tekitaja, mis mootorit kulutab. Kui seda vältida ei õnnestu (eelsoojendamise läbi) siis ei olegi muud midagi teha, mootor lihtsalt kulub teatud määral igal käivitusel, pikk kohapeal töristamine ei aita enam.
Ühesõnaga, ei harrastata ülemäära pikka soojendamist ka tunduvalt kallimate riistade peal. Küll need targad inimesed, kes need vigurid välja on mõelnud ja tööle pannud, teavad kuidas nendega tuleb ümber käia, pole vaja siin igaühel oma jalgratast leiutama hakata.
Kui mu enda autol webasto toimib siis kasutan eelsoojendust nii tihti kui võimalik/mõistlik, kui ei siis istun lihtsalt sisse, ohkan kõigepealt kurvastusest:), panen mootori käima, lülitan istmesoojenduse sisse, kraabin lume-jää klaasilt ära ja hakkan tasapisi sõitma. See on parim kombinatsioon mootori kiire soojenemise, selle tervise, kütusekulu ja enda mugavuse vahel.
Olen ka kuulnud, et tühikäigul töötav mootor ei ole just selle parim tööreziim, kütus ei tahtvat hästi põleda ja pikemalt nii tehes on võimalik mingite põlemisjääkide ladestumine kuhugi (küünlad, klapid). Hea meelega tahaks selle kohta midagi täpsemat teada, kas see kehtib ka bensiini kohta või ainult õlipõletajate probleem. Ja kas see üldse 4-taktilistele mootorite puhul kehtib või kui jah siis kui tõsine see nähtus on. Sest lõppude lõpuks ega sa ju autot 30 aastat ka ei pea.
Külmkäivitus ise on mootorile kõige suurem stress, kui see juba ära tehtud on siis poleks mingit ekstra pikendatud perioodi küll vaja, et mootorit niisama koha peal soojendada, sest see toimunud külmkäivitust olematuks enam ei tee. Seega kohapeal mootori töötamise eesmärgiks ei tohiks olla jahutusvedeliku ja mootoriõli normtöötemperatuuri tõstmine stressivähenduseks, see on juba ära toimunud kui üksteise vastu kiiresti hõõrduvad ja pinge alla olevad jääkülmad metalldetailide pinnad hetkega üles kuumutati.
Täpselt nii nagu paljud eelkõnelejad on juba öelnud, suvel sõida kohe kui turvavöö oled jõudnud peale panna/õlirõhu tuli ära kustunud või näit selle normis, talvel siis kui aknad läbipaistvaks saanud/ohutu sõita on. Loomulikult eriti viimasel juhul kasutada sõitu alustades kainet mõistust ja oma masina tunnetust ning mõõdukaid/sujuvaid kiirendusi, sest isegi kui ka mootor juba töösoe on siis käiguosa ning muud liikuvad detailid ju kohapeal seistes ei soojene ning need vajavad veel "soojakssõitmist".
Aga kui sinu jaoks pole auto pelgalt paariaastane tarbeese ning siiski soovid oma masina mootorile ja ka endale parimaid tingimusi, siis oleks minu meelest õigeim lahendus mootori/salongi eelsoojenduse (webasto/defa vms) kasutamine igal käivitusel vähemalt temperatuuridel alla nulli. Põhimõtteliselt võiks mootorit eelsoojendada päeva esimeseks käivituseks ka suvel (eriti meie tore +15 suvi!), kuigi see kipuks natuke autop...rastia poole, samas miks mitte mingi võimsa/tundliku mootori puhul. Kuid alla -25 C kraadise õlitemperatuuriga mootorit käivitada on minu arvates juba selge vägistamine, metall habras ja õli jäik:) Muuseas, sellest kuni 0,2-0,3 liitrist kütusest mis Webasto ühe täistsükli peale kulub, saab kuni 40% tagasi nüüd juba sooja mootori väiksema küttekulu arvelt! Selles valguses pole suurenev kütusekulu eriline argument.
Mõningaid huvipakkuvaid paralleele lennukite reaktiivmootoritest, mis on VÄGA kallid ja ülivõimsad (massi suhtes võrreldes kolbmootoritega), mille tõttu hoitakse neid nagu s..ta pilpa peal. Näiteks minu tööriista peal olevaid Williams FJ44 (algupärane versioon väljatöötatud tiibraketi Tomahawk mootoriks, hind ~1M USD) mootoreid alla -25C kraadisel temperatuuril käivitada ilma eelsoojendamiseta ei olegi lubatud(see siis tähendab lennuki ööseks sooja hangaari parkimist). Samas kui mootorite õlitemp on jõudnud +10C kraadini (mis juhtub ka külmal ajal maks 5 minutiga) võib neid tühikäigult võimsamalt puhuma panna ning lennukiga ruleerima hakata. Sealt edasi ei ole mingit piirangut ka juba stardivõimsustele minna. Vahel võib juhtuda, et kui õli veel oma parimas temperatuuris pole, siis peale rajal "punni põhja panemist" õlirõhk tõuseb väheke normaalsest tööalast üle, kuid sellest ei ole mingit probleemi kui on teada mis seda põhjustab.
Üks kolleeg Airbus 319 pealt rääkis, et neil on oma CFM mootoritel minimaalselt 3 minuti piirang alates mootori käivitusest kuni lennuki stardini. Vahel lühikese rullamistee korral peavad nad raja ääres lihtsalt ootama ja aega surnuks lööma. Ju siis muud agregaadid vajavad soojenemist (generaatorid, hüdraulika-, kütusepumbad jpm). Ja veel, lisaks lennuki lennuajale pannakse logisse kirja ka mootorite töötsüklid (üks täistsükkel on käivitus-start-maandumine-fuel cutoff), mida võetakse arvesse selle eluaja arvestusel. Jällegi, just see külm-kuum-külm tsükkel on suurim stressi tekitaja, mis mootorit kulutab. Kui seda vältida ei õnnestu (eelsoojendamise läbi) siis ei olegi muud midagi teha, mootor lihtsalt kulub teatud määral igal käivitusel, pikk kohapeal töristamine ei aita enam.
Ühesõnaga, ei harrastata ülemäära pikka soojendamist ka tunduvalt kallimate riistade peal. Küll need targad inimesed, kes need vigurid välja on mõelnud ja tööle pannud, teavad kuidas nendega tuleb ümber käia, pole vaja siin igaühel oma jalgratast leiutama hakata.
Kui mu enda autol webasto toimib siis kasutan eelsoojendust nii tihti kui võimalik/mõistlik, kui ei siis istun lihtsalt sisse, ohkan kõigepealt kurvastusest:), panen mootori käima, lülitan istmesoojenduse sisse, kraabin lume-jää klaasilt ära ja hakkan tasapisi sõitma. See on parim kombinatsioon mootori kiire soojenemise, selle tervise, kütusekulu ja enda mugavuse vahel.
Olen ka kuulnud, et tühikäigul töötav mootor ei ole just selle parim tööreziim, kütus ei tahtvat hästi põleda ja pikemalt nii tehes on võimalik mingite põlemisjääkide ladestumine kuhugi (küünlad, klapid). Hea meelega tahaks selle kohta midagi täpsemat teada, kas see kehtib ka bensiini kohta või ainult õlipõletajate probleem. Ja kas see üldse 4-taktilistele mootorite puhul kehtib või kui jah siis kui tõsine see nähtus on. Sest lõppude lõpuks ega sa ju autot 30 aastat ka ei pea.
Re: K: kaua soojendad autot?
Kui on ikka külm siis soojendan. Tegelikult asi rohkem selles,et kuni -10 tavaliselt ei soojenda kui muidugi aknad jääs ei ole. Üks mis kindel, nagu seadus, enne liikuma ei hakka kui aknad täies ulatuses puhtad kulugu selle jaoks siis kümme või enam minutit. Vastavalt temperatuurile käivitan ka hommikul auto kas siis hiljem või varem, maainimese rõõmud!
Ära osta omale kunagi esimest BMW-d, sest see ei jää viimaseks...!
E34 524td ATM, E39 525tds ATM, E53 3,0td ATM
E34 524td ATM, E39 525tds ATM, E53 3,0td ATM
Re: K: kaua soojendad autot?
E34 m50
Suvel suht kohe sõitu, aga ei hakka tallama enne kui mootor on minuti paar käinud.
Talvel ei hakka enne sõitma kui on minuti paar käinud. Enne kui seier liikuma pole hakanud ei sõida üle 2. käigu ja 2k rpm. Tartus elan ka sihukese koha peal et saan 50m maja eest vabaga sõita ja siis veel ca 500m uimerdada.
Suvel suht kohe sõitu, aga ei hakka tallama enne kui mootor on minuti paar käinud.
Talvel ei hakka enne sõitma kui on minuti paar käinud. Enne kui seier liikuma pole hakanud ei sõida üle 2. käigu ja 2k rpm. Tartus elan ka sihukese koha peal et saan 50m maja eest vabaga sõita ja siis veel ca 500m uimerdada.
F11
- oo7
- Huviline
- Postitusi: 4507
- Liitunud: 29.12.2008 14:28 16
- Peamine sõiduk: BMW 330Ci
- Asukoht: Tallinn
Re: K: kaua soojendad autot?
Lasen alati autol soeneda kuni seier sinisest osast väljas on. (võtan hommikul toast asju või võileiba vms selle ajal )
Ei ütleks et kütteraiskamine on, kui kohapeal soojaks käinud võtab kõvasti vähem. Pealegi sooja autoga palju parem sõita kui külmetada.
Suvel jah kohe sõitma
Ei ütleks et kütteraiskamine on, kui kohapeal soojaks käinud võtab kõvasti vähem. Pealegi sooja autoga palju parem sõita kui külmetada.
Suvel jah kohe sõitma
Re: K: kaua soojendad autot?
soojendan mootorit niipalju hetkel:
Panen mootori käima, jalutan väravani, teen värava lahti, sõidan välja, panen värava kinni (kogu protsess alla minuti umbes)... ja edasi kulgen suhteliselt madalatel pööretel... katsun isegi steptronicuga hoida, et üle 2500 väga ei läheks. Kuni temp sinisest alast väljas on katsun pöördeid madalal hoida, peale seda sõidan nii nagu ikka tavaliikluses (ei pressi ega lükka "punni põhja").
Panen mootori käima, jalutan väravani, teen värava lahti, sõidan välja, panen värava kinni (kogu protsess alla minuti umbes)... ja edasi kulgen suhteliselt madalatel pööretel... katsun isegi steptronicuga hoida, et üle 2500 väga ei läheks. Kuni temp sinisest alast väljas on katsun pöördeid madalal hoida, peale seda sõidan nii nagu ikka tavaliikluses (ei pressi ega lükka "punni põhja").
Kaua soojendada autot?
Lugedes Kristo tarka juttu, siis alustan ka sõitu palju varem kui enne
Samas suuremad külmad nagunii läbi Ei tundu hommikune auto käivitamine enam nagu piitsaga hobuse vedamine
Samas suuremad külmad nagunii läbi Ei tundu hommikune auto käivitamine enam nagu piitsaga hobuse vedamine